Jak IKEA skraca czas realizacji zamówień online?
9 lutego, 2023 2023-10-31 12:58Jak IKEA skraca czas realizacji zamówień online?
Do 2027 roku wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł. IKEA ma tego świadomość i robi kolejny krok w rozwoju omnichannel w Polsce. We współpracy z FM Logistic i korzystając z robotów skraca czas realizacji zamówień w sklepie internetowym.
IKEA i FM Logistic oficjalnie rozszerzają współpracę w zakresie obsługi magazynowo-logistycznej kanału e-commerce. W magazynie FM Logistic w podwarszawskich Wiskitkach po raz pierwszy w Polsce zastosowano roboty firmy Locus Robotics, które posłużą do realizacji zamówień paczkowych z całego kraju. To kolejny krok w rozwój IKEA omnichannel w Polsce.
ZOBACZ TAKŻE: Raport IKEA: Jak mieszkają Polacy?
Dzięki wieloletniej współpracy IKEA z FM Logistic, lokalizacji nowego magazynu, nowoczesnej infrastrukturze oraz zastosowanej automatyzacji, klienci zyskują teraz dodatkowe 2,5 godziny na złożenie zamówienia z dostawą kolejnego dnia. W przypadku zamówień weekendowych, przesyłki kurierskie zostaną dostarczone do klientów już w poniedziałek, a nie tak jak dotychczas we wtorek.
Nowy magazyn FM Logistic, który przeznaczył powierzchnię 16 tys. mkw. dla IKEA, służyć będzie do obsługi ok. 7 tys. rodzajów artykułów, wśród których znajdują się m.in.:
- małe meble,
- artykuły wyposażenia wnętrz,
- materace,
- dywany,
- poduszki,
- szklanki,
- świece.
Obecnie magazyn pozwala na obsługę ponad 1 mln zamówień w pierwszym roku jego działalności. Przestrzeń przeznaczona dla IKEA zabezpiecza jednak perspektywę wzrostu liczby paczek i rozwoju kanału e-commerce na najbliższych kilka lat. Z kolei zlokalizowanie obiektu w centralnej Polsce pozwoli zmniejszyć średnią liczbę kilometrów pokonywanych przez paczki i wpłynie na redukcję emisji CO2. Zastosowane w nim zautomatyzowane rozwiązania logistyczne, takie jak Packsize i sprzęt przycinający wysokość kartonów do wielkości produktów, zapewnią też mniejsze zużycie papieru, a tym samym zmniejszą negatywny wpływ na środowisko.
IKEA rozwija omnichannel
Nowy projekt IKEA i FM Logistic jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek i preferencje zakupowe klientów. Z raportu firmy badawczej Gemius: E-Commerce w Polsce, wynika, że w 2022 roku aż 77% internautów deklarowało dokonywanie zakupów online. Według firmy Strategy & Polska (Grupa PWC) wartość polskiego rynku e-commerce między 2018 a 2022 rokiem wzrosła o 127%, z 48 mld zł do 109 mld zł. Do 2027 roku, zgodnie z prognozą przedstawioną w raporcie, wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł.
W IKEA sprawiamy, że świat wyposażenia domu staje się przystępny cenowo, zrównoważony i wygodniejszy dla wszystkich. Kupowanie i składanie mebli zawsze było naturalne dla klientów IKEA, ale teraz oczekują oni różnych opcji. Podejście omnikanałowe do sprzedaży zapewnia, że nasi klienci otrzymują wysokiej jakości artykuły wyposażenia domów – kiedykolwiek, jakkolwiek i gdziekolwiek chcą – mówi Sebastian Kaczmarski, kierownik ds. Centralnych Operacji Logistycznych, IKEA Distribution Services S.A.
Roboty asystujące po raz pierwszy w Polsce
W magazynie FM Logistic, po raz pierwszy w Polsce, do realizacji zamówień zastosowano 46 robotów asystujących amerykańskiej firmy Locus Robotics, czyli jedyne rozwiązanie na rynku w pełni współpracujące z ludźmi.
Jest to też pierwsze na świecie wdrożenie robotów drugiej generacji. Ich udźwig został zwiększony dwukrotnie, do 36 kg. Maszyny umożliwiają przygotowanie do 4 zamówień w tym samym czasie, jednocześnie asystując pracownikom magazynu przy ich kompletacji. Podjeżdżają do odpowiedniego regału i wyświetlają na ekranie jaki artykuł i ile sztuk należy pobrać. Następnie, dzięki czujnikom laserowym, wyznaczają najkrótszą trasę pomiędzy regałami i przemieszczają się do kolejnych pracowników. W dalszym kroku zamówienia trafiają na linię automatyczną, gdzie są sortowane dla pakowane wg różnych technologii: od pakowania w koperty poprzez pakowanie w kartony z redukcją wysokości lub kartony przycinane na wymiar oraz finalnie są przydzielane do osobnych załadunków dla odpowiednich firm kurierskich – informuje IKEA.
ZOBACZ TAKŻE: Automatyzacja jest nieunikniona
W FM Logistic wyznajemy zasadę automatyzowania procesów logistycznych tylko dla wymiernych efektów. W tym projekcie chcąc spełnić zarówno wysokie oczekiwania jakościowe naszego klienta – firmy IKEA jak i konsumentów końcowych, a także ułatwić pracę naszym zespołom magazynowym, zastosowanie automatyzacji na dużą skalę było najlepszym rozwiązaniem – mówi Guilhem Vicaire, Central Europe Business Solutions Director, FM Logistic i dalej wyjaśnia: Ze względu na dużą różnorodność produktów, a także ich gabarytów wykorzystaliśmy kilka różnych technologii. Obecnie ok. 50% zamówień pakowanych jest w pełni automatycznie. Druga połowa zamówień jest pakowana manualnie, gdzie ok. 8% produktów stanowią tzw. produkty wrażliwe, jak szkło, a 10% to produkty gabarytowe, które ze względu na rozmiary nie mogą być też kompletowane przez roboty. Szacujemy, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom osiągnęliśmy wydajność na poziomie 225% przy kompletacji zamówień oraz na poziomie 175% przy pakowaniu. Jest to realne wsparcie realizacji i rozwoju strategii omnikanałowej naszego klienta.
Środowisko sprzedaży IKEA omnichannel
Wielokanałowość w IKEA oznacza dawanie klientom opcji wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów, co jest odpowiedzią na ich wzrastające oczekiwania oraz potrzeby. Klienci mogą dziś spotkać się z IKEA w sklepach, studiach planowania albo przy okazji odbioru produktów w punktach odbioru, Skrytkach IKEA lub Paczkomatach – w sumie w ponad 23 tysiącach punktów zlokalizowanych w całej Polsce. Wszystko po to, aby zagwarantować klientom bezproblemowe zakupy bez względu na to, jaki kanał sprzedaży wybiorą.
Zakupy online są coraz częściej wybieraną formą spotkań klientów z IKEA. Aplikacja Mobilna IKEA, określana jako „najmniejszy sklep na świecie”, została pobrana w ubiegłym roku finansowym przez 1,7 mln użytkowników. Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków IKEA omnichannel na świecie. Udział sprzedaży z tego kanału wyniósł w roku finansowym 2022 aż 29% (globalnie to 25%).
Priorytetem IKEA jest też utrzymanie jak największej przystępności cenowej produktów dla wielu ludzi. Oznacza to, że dla Klubowiczów IKEA Family odbiór zamówień w Paczkomacie InPost zaczyna się już od 1 zł, zaś dostawa kurierem do domu lub odbiór w Punkcie Odbioru GLS to koszt od 5 zł.
Nowa inwestycja w Wiskitkach jest również zgodna z realizacją strategii zrównoważonego rozwoju IKEA z 2012 roku – People & Planet Positive. Zgodnie z nią, IKEA dąży do tego, by do 2030 roku stać się biznesem cyrkularnym i pozytywnym dla klimatu, przy jednoczesnym rozwoju działalności, poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w ilości większej niż emituje łańcuch wartości IKEA2. Firma skupia się na wsłuchiwaniu się i odpowiadaniu na rzeczywiste potrzeby ludzi, inspiruje ich do stosowania rozwiązań dopasowanych do każdej sytuacji i portfela oraz oferuje im produkty, które pomagają żyć w bardziej zrównoważony sposób. Według najnowszego raportu IKEA Life at home aż 57% Polaków uważa, że ich dom odzwierciedla to, kim są, zaś 62% z nich uważa, że w domu może być sobą.