Branża

Innowacje zwiększają komfort

Piotr Komala, dyrektor marketingu i innowacji Saint-Gobain Glass.

Innowacje zwiększają komfort

Piotr Komala, dyrektor marketingu i innowacji Saint-Gobain Glass, o strukturze i produkcie firmy, a także o innowacjach i sprzedaży.

Jakie zmiany zaszły niedawno w strukturze organizacyjnej grupy Saint-Gobain?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

W obrębie grupy utworzyliśmy dużą jednostkę Building Glass Europe, której zadaniem jest zarządzanie działalnością związaną ze szkłem. Nasz region jest największy i obejmuje w sumie 11  krajów, w tym Polskę, Czechy, Słowację, kraje nadbałtyckie i skandynawskie. Zmiana organizacyjna Saint-Gobain daje duże szanse rozwoju, ale tworzy też nowe wyzwania, przede wszystkim logistyczne.

Czy cała produkcja szkła Saint-Gobain Glass odbywa się w Polsce?

Na terenie Europy mamy kilkanaście hut szkła. W Polsce jesteśmy obecni od 1994 roku. Cała Grupa Saint-Gobain natomiast zatrudnia w naszym kraju w sumie 6 tys. osób, które pracują m.in. zakładach produkcyjnych Isover, Weber, Rigips. Produkcja i przetwarzanie szkła odbywa się w hutach w Dąbrowie Górniczej i Jaroszowcu.

Szkło produkowane jest na potrzeby regionu czy całej grupy Saint-Gobain?

Zaopatrujemy dużą część regionu , a jeśli chodzi o szkło walcowane, posiadamy tylko dwie huty: w Polsce i w Niemczech. Nasze szkło ornamentowe trafia do m.in. Włoch i krajów południowej Europy. Jesteśmy też wiodącym dostawcą luster, do IKEA i  wielu znanych producentów meblowych.  Bardzo dobrze rozwija się sprzedaż szkła lakierowanego SGG Planilaque. Produkowane jest w Dąbrowie Górniczej, skąd zaopatrujemy dużą część Europy, ale są też produkty, w które zaopatrujemy cały świat. Przykładem jest szkło SGG Priva-Lite produkowane jedynie w zakładzie w Pruszkowie. To niezwykły produkt, zmieniający stopień przezierności pod wpływem napięcia.

Dlaczego Saint-Gobain zajmuje jedno z najwyższych miejsc w rankingu najbardziej innowacyjnych firm na świecie?

Jesteśmy postrzegani jako grupainnowacyjna, dzięki młodej kadrze inżynierów, która tworzy niepowtarzalną jakość. Jest to widoczne szczególnie w szkle stosowanym w meblach i architekturze wnętrz. W rankingu, który wskazał nas, jako jedną z najbardziej innowacyjnych firm, wzięto pod uwagę m.in. ilość patentów złożonych w ciągu roku, opracowanych przez nasze laboratoria.

Jak rozumieją Państwo termin innowacje?

Innowacje to dla nas przede wszystkim zwiększanie komfortu życia. Zawsze myślimy o użytkownikach naszych produktów. Firma zaczynała w kraju od produkcji  szkła okiennego. Znajduje ono zastosowanie w każdym budynku, czy na fasadach obiektów użyteczności publicznej. Może być bezpieczne, antywłamaniowe, izolujące przed hałasem i nadmierną ilością światła, chroniące przed przegrzaniem. Najbardziej dynamicznie rozwija się jednakże sprzedaż szkła adresowanego do interioru. Nasze nowoczesne produkty i technologie  mają na celu zapewnienie takiego poziomu komfortu i estetyki, aby użytkownicy czuli się we wnętrzach przyjemnie.

Czy mógłby Pan wskazać konkretne grupy innowacyjnych produktów?

Polscy inżynierowie bardzo zaangażowali się w produkcję SGG Miralite Pure, pierwszego na świecie lustra ekologicznego. Powstało ono bez ciężkich związków organicznych, bez ołowiu. Bazowaliśmy na lakierach wodnych, dlatego lustro jest przyjazne tak w produkcji, jak też w użytkowaniu. Kolejnym ciekawym przykładem jest szkło lakierowane SGG Palnilaque Evolution oferowane w gamie kilkunastu kolorów, które  stworzyliśmy wspólnie z klientami przy silnym udziale działu R&D. Warto również zwrócić uwagę na szkło SGG Master-Soft. Opracował je zespół designerów z Francji, ale wyprodukowane zostało dzięki kwalifikacjom i determinacji kadry z Jaroszowca. Zostało one uhonorowane najwyższym wyróżnieniem Best of the Best w prestiżowym międzynarodowym konkursie Red Dot Design Award.

Byli Państwo zaskoczeni?

Byliśmy zaskoczeni i zaszczyceni zarazem, że możemy reprezentować nasz kraj obok takich marek, jak Sony, Bosch czy Ferrari. Cieszy nas to tym bardziej, że nagroda jest od niezależnego jury autorytetów w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, a była to jedyna statuetka odbierana w Essen na scenie przez reprezentantów Polski.

Proszę powiedzieć kilka słów o nagrodzonym Red Dot szkle SGG Master-Soft.

SGG Master-Soft jest szkłem walcowanym (ornamentowym) o szerokim zastosowaniu we wnętrzach. Może być stosowane w meblach, ale też jako element kabin prysznicowych czy ścianek działowych lub drzwi. Jest bardzo charakterystyczne, w związku z tym nadaje wyraźny charakter całemu obiektowi. Szkło ma bardzo ciekawą właściwość płynnego rozmywania przestrzeni, która się za nim znajduje. Na efekt finalny z pewnością wpłyną odwaga i kreatywność firm, które będą stosować nagrodzone szkło w produktach oraz wnętrzach. Mogą oczywiście liczyć na nasze pełne wsparcie technologiczne i marketingowe.

Czy mogą także liczyć na stabilne ceny materiału?

Jeżeli chodzi o ceny szkła , a także o ceny luster, to od wielu lat utrzymują się na podobnym poziomie. Cena jest bardzo istotnym elementem końcowego produktu. Weźmy pod uwagę drzwi: Jeśli producent używa tanich materiałów, to szkło na pewno będzie jednym z droższych elementów. Jeśli zaś mówimy o sektorze premium w zagłębiu meblowym, jakim jest Polska, to szkło jest z pewnością materiałem, którego zastosowanie wpływa na design mebla i jest w stanie wyróżnić go znacząco na tle konkurencji.

Czy na wzrost sprzedaży szkła wpływa coraz lepszy wizerunek tej grupy produktowej?

Obserwujemy takie zjawisko, ale uważam, że szkło nadal jest najbardziej niedocenianym materiałem w produkcji mebli. Przeszkodą bywa trudność w dotarciu do osób zajmującymi się projektowaniem mebli. Wydaje mi się, że często brakuje praktycznych  informacji, jak ciekawe jest szkło, które można zastosować w meblach. Kiedy uda nam się zorganizować takie spotkanie, zwykle towarzyszy mu zachwyt projektantów i rozpoczyna się owocna i kreatywna współpraca. Informacje adresujemy także do producentów mebli, dla których mamy bogatą paletę szkieł, z których można wyprodukować zarówno meble, jak i ich elementy.

W jaki sposób Państwa produkty dostępne są w Polsce?

Za sprzedaż szkła odpowiedzialna jest jednostka Building Glass Europe, która adresuje produkty interiorowe do hurtowni szkła oraz przetwórców. Ich zadaniem jest cięcie, obróbka, hartowanie, malowanie i przygotowanie szkła pod meble oraz inne aplikacje. Firma Saint-Gobain Glass, nie współpracuje bezpośrednio z podmiotami zajmującymi się produkcją drzwi, okien czy mebli, ale jesteśmy wsparciem technicznym i informacyjnym dla tych podmiotów. Chętnie nawiązujemy współpracę z firmami działającymi produkcyjnie w branży meblarskiej czy łazienkowej. Staramy się zachęcić do tego, aby wspólnie szkło promować np. przez tworzenie ekspozycji w salonach. Stwarza to możliwość lepszego informowania użytkownika finalnego o możliwości wyboru i lepszym dopasowaniu produktu do jego potrzeb.

Jedną ze stosowanych przez Państwa technik wsparcia sprzedaży jest program Multi-Comfort. Na czym on polega?

Celem międzynarodowego projektu Multi-Comfort jest budowa obiektu, którego mieszkańcy będą cieszyli się 7 komfortami, m.in: komfortem ekonomicznym, termicznym, akustycznym oraz świeżym powietrzem. Jednym z komfortów jest również estetyka. Bardzo duży nacisk przy projektowaniu i realizacji tych budynków kładziemy na przyjazność, ekologiczność i funkcjonalność wnętrz. Szkło odgrywa tu kluczową rolę. Niedawno miałem przyjemność otworzyć taki budynek w Zielonkach pod Warszawą. Zastosowano w nim szyby, które zimą dogrzewają pomieszczenia pozyskując dodatkową bezpłatną energię, oraz takie, które latem nie dopuszczają do przegrzania pomieszczeń. Szkło znalazło  również wiele zastosowań wewnątrz budynku. W obiekcie, o którym mówię naprawdę mieszka rodzina! Jest to przykład domu, którego projekt powstał z myślą o przyszłych użytkownikach, a szkło i inne materiały są tylko środkiem realizacji. . Saint Gobain nie tworzy innowacji  dla rankingu, tylko po to, aby przełożyły się one na komfort życia i pracy. Docelowo dając nam również satysfakcję, że technologia służy normalnym ludziom.

Sprzedaż wspierają również nowoczesne aplikacje.

Tak oczywiście, przecież tak wiele decyzji podejmujemy dziś dzięki Internetowi. Wychodząc temu naprzeciw, Saint-Gobain stworzyło kilkanaście bezpłatnych aplikacji mobilnych na iOS, Andriodczy Windows. Dzięki nim można zobaczyć setki możliwości wykorzystania szkła i się nimi zainspirować. Najważniejsza jest jednakże możliwość obejrzenia szkła przed jego wykorzystaniem. Pierwszą aplikacją jest Glass Pro, gdzie można zobaczyć szklane fasady budynków i porównać je do istniejących obiektów. Na podstawie Glass Pro architekci lotniska w Balicach zdecydowali o rodzaju szkła na jego fasadę. Jeśli chodzi o interior i meble, polecamy Glass Vision. Z pomocą kamerki zamontowanej w tablecie czy smartfonie można oglądaćotoczenie, a na monitorze wyświetla się wizualizacja wnętrza z wybranym do niego szkłem ornamentowym lub lakierowanym.. Taki obraz możemy zapisać i wysłać zaprzyjaźnionemu projektantowi wnętrz. Jest to bardzo nowoczesna aplikacja sprzyjająca ostatecznym klientom, wykonawcom, jak również biurom architektonicznym. Na 350-lecie grupy Saint-Gobain przygotowaliśmy nawet grę, w której opracowując innowacje ocalamy świat.

Jakie wartości przetrwały od początku istnienia firmy Saint-Gobain?

Historia zaczęła się w roku 1665, kiedy Ludwik XIV założył pierwszą manufakturę szkła, a pierwszym zleceniem była słynna sala lustrzana w Wersalu. Do dziś można podziwiać, jak światło wpada do okien i odbija się od luster. Obecnie produkty mają zupełnie inne właściwości, a organizacja przeszła ogromne zmiany. Dzisiaj to nie król, a klient decyduje jakie szkło znajdzie się w jego wnętrzach. Jednym z ważniejszych atutów Saint-Gobain jest właśnie mocna rynkowa orientacja. Przykładem jest nasza organizacja, która zintegrowała marketing i innowacje w jednym procesie. Dzięki temu, od samego początku współpracy z klientem możemy mieć wpływ na efekt finalny i wspólnie tworzyć produkty zmieniające rzeczywistość i jakość naszego życia.

Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁA: Diana Nachiło.

Wywiad został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 10/2015