Branża

Dom i ogród – najnowsze trendy w sieci

Jak zaistnieć w kategorii Dom i ogród i rozwijać biznes ogrodniczy w sieci.

Dom i ogród – najnowsze trendy w sieci

Aż 83% użytkowników robi zakupy online, a prawie 1/3 deklaruje zakup produktów z kategorii dom i ogród w sieci – wynika z raportu „Omni commerce kupuję wygodnie” opracowanego przez Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej w 2022 roku.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Wyniki te potwierdza OLX, największy serwis ogłoszeniowy w Polsce – w ostatnim sezonie (od marca do czerwca 2022) kategorię ogród odwiedziło ponad 13 mln użytkowników. Z serwisu OLX każdego miesiąca korzysta z niego niemal 13 mln użytkowników (Gemius, Luty 2023), co w praktyce oznacza, że platformy używa co trzeci Polak.

Prowadzenie biznesu to nieustanna praca nad tym, by wyróżniać się na rynku. Chcąc przyciągnąć zainteresowanych należy zoptymalizować działania, na przykład przedstawiając swoją ofertę kompleksowo. Dzięki temu oszczędza się czas kupujących i inspiruje ich do wybierania gotowych rozwiązań z oferty sklepu. Istotne jest także regularne śledzenie trendów i pokazywanie sprawdzonych metod urządzania ogrodu czy planowania upraw. Znacznie szybciej osiągnie się sukces, rozwijając biznes online, np. korzystając z platform sprzedażowych. Podstawowy krok do sukcesu to odpowiednie przygotowanie ogłoszenia i pomysł na sprzedaż.

Dom i ogród w komunikacji

Lektura ogłoszenia powinna przynieść odpowiedź na większość potencjalnych pytań, dlatego warto zadbać o jego kompozycję. Warto zacząć od tytułu – zwięzłego, zawierającego kilka kluczowych słów na temat sprzedawanego produktu. W treści konieczne jest umieszczenie podstawowych informacji na temat  czasu sadzenia lub siania rośliny, częstotliwości podlewania i nawożenia oraz intensywności nasłonecznienia. Ważnym aspektem jest też jakość fotografii produktowej. Można nawet pójść o krok dalej i załączyć link do krótkiego filmiku instruktażowego, pokazującego jak korzystać z prezentowanych narzędzi ogrodowych lub wyjaśnienia, jakie są techniki sadzenia danej rośliny, a ogłoszenie uzupełnić o proponowane wizualizacje, czy poglądowe zdjęcia sadzonek i nasion, ale również roślin w okresie kwitnienia.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Oprócz szczegółowych informacji na temat produktu dobrze jest pamiętać o obsłudze klienta. Jakość komunikacji, częstotliwość odpowiadania na wiadomości – te aspekty przesądzają o doświadczeniach konsumenckich Dane pokazują, że największa grupa konsumentów oczekuje, że sklep odpowie im w ciągu 3-8 godzin (36%), a kolejne 30% chciałoby taką odpowiedź uzyskać w ciągu 1-3 godzin. Warto pamiętać o tym, że klienci preferują różne formy kontaktu: telefoniczny, mailowy czy poprzez czat. Dywersyfikacja kanałów może przyciągnąć większą liczbę klientów, niż w przypadku stawiania wyłącznie na komunikację np. telefoniczną. Nawet tak pozornie nieistotne kwestie, mogą zaowocować ponownym zakupem, pozytywną opinią zostawioną online lub przekazaną znajomym ogrodnikom.

Warto pamiętać, że na OLX relacja z klientem nie ogranicza się wyłącznie do samej procedury sprzedaży. Przed dokonaniem zakupu, klient ma możliwość kontaktu ze sprzedającym na OLX bezpośrednio – telefonicznie lub poprzez czat. Obsługa przedsprzedażowa to jeden z elementów kształtujących doświadczenie klienta, który może uzyskać kluczowe informacje związane z kupowanym przedmiotem i chętniej skorzystać z oferty danej firmy ponownie – informuje Przemysław Klemczak, menedżer kategorii Dom i Ogród w serwisie OLX.

Dlaczego warto skupić się na trendach?

Warto proponować rozwiązania optymalizujące sprzedaż. Dzięki można przedstawić potencjalnym klientom ofertę ubraną w ciekawe konteksty.

Na przykład, sprzedając meble ogrodowe, zaproponujmy wygospodarowanie w naszym ogrodzie przestrzeni do wypoczynku, medytacji czy spotkań z bliskimi, a w ogłoszeniu wyeksponujmy znajdujące się w ofercie naszego sklepu hamaki, stoliki, rośliny i dekoracje, które wprowadzą taki nastrój w ogrodzie – komentuje Przemysław Klemczak.

Innym pomysłem może być proponowanie oferty w formie pakietów. Jednym z trendów ogrodniczych na rok 2023 jest dzikość i nieskrępowanie w ogrodzie. Warto zaproponować stworzenie łąki kwietnej i zasugerować, które z nasion oferowanych przez sklep sprawdzą się w tym przypadku najlepiej. Całość dobrze uzupełnić o metody uprawy takiej łąki i ekspozycję jej zalet. W poszczególnych ogłoszeniach można też dodawać odnośniki do innych, tak by zachęcać do zakupów kompleksowych. Grunt to oddziaływanie na wyobraźnię konsumentów tak, by urządzony przez nich ogród, przenosił ich w konkretne miejsca i przywoływał konkretne obrazy, np. z wakacji.

Jeśli sprzedajemy narzędzia przeznaczone do uprawy ogrodu, warto wyjaśniać, kiedy i jakie prace ogrodowe wykonamy przy ich pomocy. Warto też opracowane ogłoszenia kierować do konkretnej grupy odbiorców i personalizować komunikaty – inaczej będziemy pisać do właścicieli ogrodów, a inaczej do osób chcących urządzić miejską dżunglę na balkonie – puentuje ekspert OLX.