Branża

Jak zoptymalizować koszt pakowania mebli?

Szare krzesło biurowe, które owijane jest przez kobietę folią polietylenową.

Jak zoptymalizować koszt pakowania mebli?

Oto drobne zmiany, które przynoszą realną oszczędność!

W branży meblarskiej, gdzie produkty często mają duże rozmiary, różnorodne kształty i wysoką wartość, odpowiednie pakowanie odgrywa kluczową rolę w procesie logistycznym. Im bardziej zróżnicowany asortyment, tym trudniej jest ujednolicić system pakowania. Dodatkowo różne materiały użyte do produkcji mebli wymagają odpowiedniej ochrony. Czy oznacza to konieczność wprowadzenia wielu różnych opakowań i zapełnienia magazynu? Absolutnie nie. Choć stanowi to wyzwanie, odpowiednia analiza procesu, dobór właściwych materiałów opakowaniowych (dostosowanych do potrzeb firmy, np. pod względem wymiarów, grubości, perforacji) oraz standaryzacja pracy w magazynie mogą zoptymalizować koszty i czas pakowania. W tym artykule podpowiadamy, jak wdrożyć te rozwiązania w Twojej firmie.

Powszechność wielowarstwowego systemu pakowania w branży meblarskiej

System pakowania w branży meblarskiej mimo różnic w poszczególnych firmach bywa podobny i nierzadko – wielowarstwowy. Choć ostatecznie wszystko zależy od tego, co pakujemy, to najczęściej jest to połączenie: cienka folia przeciwpyłowa + tekturowe narożniki + tektura falista + folia LDPE gruba. Im więcej warstw, tym więcej operacji podejmuje pracownik magazynu (dłuższy czas pakowania) i tym więcej materiału zużywamy (wyższy koszt). Dodatkowo łączenie produktów niejednorodnych w kontekście recyklingu sprawia, że więcej zachodu wymaga utylizacja odpadów. Jakie zmiany możesz wprowadzić w swoim magazynie, aby zoptymalizować koszty, nie tracąc przy tym na jakości pakowania i nie ryzykując uszkodzeń oraz reklamacji?

  • Zmniejsz liczbę warstw materiałów – to naprawdę możliwe!

Może to wydawać się trywialne, ale w ten sposób jesteś w stanie sporo oszczędzić. Oczywiście wszystko zależy od tego, co pakujesz. Zmiana w/w systemu na laminat z folii pęcherzykowej i pianki PE zamiast grubej folii LDPE i tektury oznacza: mniej warstw różnych materiałów opakowaniowych, czyli skrócenie czasu pakowania, wysoką jakość ochrony, niższy łączny koszt m2 materiałów opakowaniowych oraz ich jednorodność pod względem przydatności do recyklingu.

  • Postaw na worki z folii pęcherzykowej lub pianki PE zamiast materiału w rolce

Zestawy do samodzielnego montażu, nóżki, uchwyty, elementy ozdobne – gdy elementy te nie zostaną odpowiednio zabezpieczone, mogą spowodować uszkodzenia mebli. Możesz produkty te owijać folią czy pianką, ale gotowe worki i woreczki wyprodukowane na wymiar pod potrzeby Twojej firmy, raz – przyspieszą proces pakowania, dwa – standaryzują ilość pobieranego przez magazyniera materiału.

Takie rozwiązanie sprawdza się także w przypadku większych, powtarzalnych elementów jak krzesła czy niewielkie stoliki.

  • Kupuj rolki z większym nawojem

Zamawiając produkt z większym nawojem, nie ma konieczności zmiany rolki w podajniku tak często. To skrócenie czasu operacji w magazynie, który przy dużej skali przesyłek w ujęciu miesięcznym czy rocznym staje się znaczący. Taki zabieg możesz zastosować zarówno do folii pęcherzykowej i pianki polietylenowej, jak i folii stretch oraz taśm pakowych.

Ważne – zanim wdrożysz optymalizację, sprawdź, czy większy nawój będzie odpowiedni do posiadanych w magazynie podajników oraz czy nie utrudni to pracy magazynierów. Wyższy nawój bowiem to oszczędność, ale jeśli:
– pracownicy stretchują palety ręcznie, to cięższa rolka może spowolnić proces,
– w magazynie pracują kobiety, to cięższa taśma używana bardzo często, może wywoływać urazy i kontuzje.

  • Wybierz produkt z perforacjami dla ustandaryzowania ilości pobieranego materiału

Nawet jeśli w firmie spisane są pewne zasady, procedury, które wskazują, ile razy dany produkt powinien zostać owinięty folią bąbelkową czy pianką PE, to w praktyce może to wyglądać bardzo różnie. Jeśli Twoje produkty są powtarzalnej wielkości, postaw na rolki z perforacjami (producent jest w stanie wprowadzić na rolkę perforacje w takich odległościach, w jakich potrzebujesz) lub gotowe arkusze przygotowane na wymiar. Dzięki temu za każdym razem pobierana przez pracownika ilość materiału będzie taka sama, a co za tym idzie – obniżysz koszt pakowania. Sama procedura pakowania będzie szybsza, gdyż urwanie materiału wzdłuż perforacji lub pobranie arkusza jest prostsze niż docinanie odpowiedniego kawałka folii czy pianki nożykiem bądź nożyczkami.

  • Zamawiaj produkty dedykowane, nie standardowe

Gdy zamawiasz standardowej szerokości rolki folii bąbelkowej lub pianki PE np. 120 cm, a w praktyce pracownicy np. odcinają 10 cm na ich szerokości, to zamów produkt dedykowany – w tym przypadku o szerokości 110 cm. Kupując większe ilości materiałów bezpośrednio u producenta, bez problemu zamówisz materiał dopasowany do Twoich potrzeb, wyprodukowany specjalnie dla Ciebie i co istotne – zapłacisz za realną jego ilość, czyli za 110 cm, a nie 120 cm. Dodatkowo nie będziesz musiał utylizować resztek z rolek.  

Zmniejszaj liczbę reklamacji wynikających z uszkodzeń mebli w transporcie

Odpowiednio dobrane materiały opakowaniowe mogą zmniejszyć liczbę reklamacji wynikających z uszkodzenia przesyłek w transporcie. Oznacza to obniżenie kosztów wynikających z obsługi zwrotów (rejestracja reklamacji, obsługa zwrotu, ponowne pakowanie i wysyłka). Poniżej znajdziesz kilka przykładów wyzwań firm z branży meblarskiej wraz z wdrożonym przez firmę Mac-Graf rozwiązaniem:

  • Zarysowania na lakierowanych frontach spowodowane tekturą, która pyli

Rozwiązanie: zamiana tektury na piankę polietylenową. Ważne jest to, aby dobrać jej rodzaj do procesu produkcji – wiele zależy bowiem od tego, po jakim czasie od lakierowania meble są pakowane do wysyłki. Im bardziej utwardzony lakier, tym mniejszej grubości pianka będzie wystarczająca.

  • Struktura folii pęcherzykowej odciśnięta na obiciach kanap i foteli

Rozwiązanie: zamiana klasycznej, dwuwarstwowej folii bąbelkowej na folię 3-warstwową (gładka folia- bąbel – gładka folia) lub laminat (połączenie 3-warstwowej folii i pianki PE). Bąble wówczas nie dotykają bezpośrednio obicia mebla i tym samym nie pozostawiają na nim żadnych śladów.

  • Uszkodzenia dekoracyjnych elementów np. uchwytów i nóżek (kanap, foteli) z powodu niewłaściwego zabezpieczenia

Rozwiązanie: pakowanie drobnych elementów w przygotowane na wymiar woreczki z folii pęcherzykowej, które doskonale amortyzują potencjalne uderzenia.

  • Brudne i zawilgocone/przemoczone kartony transportowane na palecie (szczególnie w okresie jesienno-zimowym)

Rozwiązanie: Zabezpieczenie kartonów poprzez arkusz pianki polietylenowej (1-3mm w zależności od wagi ładunku) ułożony na spodzie palety. Pianka PE w przeciwieństwie do przekładek tekturowych nie ulegnie rozmoczeniu, gdyż świetnie chroni przed wilgocią.  

  • Odkształcenia poduszek i innych drobnych elementów tapicerowanych, spowodowanych zbyt ciasnym owinięciem ich folią stretch lub taśmą

Rozwiązanie: Produkty takie jak poduszki można spakować w worki z pianki polietylenowej lub folii bąbelkowej i zabezpieczyć taśmą. W Mac-Graf szerokość worków z folii bąbelkowej może być dowolna, a wysokość w przypadku worków zamkniętych – do 90 cm, a worków perforowanych – do 170 cm.

To zaledwie kilka rozwiązań, które możesz wdrożyć w swojej firmie. Zyskasz więcej, gdy przeanalizujesz swój system pakowania z doświadczonym doradcą z branży opakowań. Umów się z doradcą Firmy Mac-Graf – producenta pianki PE oraz folii pęcherzykowej i sprawdź, co więcej możesz zyskać!