Rankingi

Jak dostosować dom do nowych potrzeb?

IKEA

Jak dostosować dom do nowych potrzeb?

Co ma największy wpływ na miejsce, w którym mieszkam? IKEA sprawdziła do jakich wniosków doszli Polacy podczas wielu dni spędzonych w czterech ścianach.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Według badań przeprowadzonych przez IKEA większość Polaków czuje się teraz bardziej związana z domem niż przed pandemią. 

Czy Polacy czują się bezpiecznie we własnych domach?

Ponad 4 na 5 (83%) przebadanych osób czuje się bezpiecznie we własnym domu, a dla 97% to poczucie jest najważniejszą potrzebą emocjonalną związaną z przestrzenią, w której żyje.

W okresie lockdownu 45% ankietowanych celebrowało czas spędzony z rodziną, co podkreślały zwłaszcza osoby w wieku 40-60 lat (50%). Nieco mniej zadowoleni okazali się młodsi (16-29 lat), spośród których tylko 38% zadeklarowało, że jest to coś, co lubili robić. Podczas pandemii można było ten zaoszczędzony czas wykorzystać na wspólne posiłki, spędzanie chwil z rodziną, ale również na zadbanie o siebie samego i swoje potrzeby. Ten ostatni sposób wybrało nawet 49% przebadanych Polaków.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Na co Polacy poświęcają swój czas wolny?

W czasie lockdownu chętniej robiliśmy to, na co wcześniej brakowało miejsca w kalendarzu. 40% ankietowanych postanowiło poświęcić swój wolny czas na czytanie. Gotowanie również stało się jedną z przyjemniejszych czynności, które doceniła prawie połowa przebadanych przez IKEA osób. Spotkania ze znajomymi w kawiarniach, parkach czy restauracjach, zamieniliśmy na wirtualny kontakt, co znalazło zrozumienie u ponad 1/5 ankietowanych. Natura również stała się bardzo ważna – Polacy na nowo odkryli własne ogrody lub balkony, a prace przy nim uszczęśliwiły aż 19% osób, które wzięły udział w badaniu.

Jak dostosować dom do nowych wyzwań?

W ostatnim roku domy i mieszkania stały się jednocześnie biurami, szkołami, placami zabaw, miejscami do realizacji pasji i do ćwiczeń. Zamknięci 24 godziny 7 dni w tygodniu w trakcie wiosennego lockdownu, Polacy musieli na nowo dostosować nasze cztery kąty do zmieniających się potrzeb.

IKEA poprosiła ankietowanych Polaków, aby w oparciu o doświadczenia z 2020 roku, z listy dziewięciu rzeczy wybrali dwie lub trzy, które najbardziej chcieliby zmienić w swoich domach. Najczęściej wskazywali oni na dodatkową przestrzeń taką jak własny ogród, balkon czy działkę lub miejsce na realizację swoich zainteresowań (33%). Z kolei prawie 3 na 10 przebadanych osób (28%) stwierdziło, że chciałoby mieć większą kuchnię. Z powodu wzrostu popularności pracy zdalnej, ważnym aspektem stało się również miejsce do pracy i nauki.

Jak będzie wyglądało życie w domu po pandemii?

Wielu Polaków, dostosowując się do trwale zmieniającego się stylu życia w domu, pragnie kontynuować zachowania, rytuały i czynności, które sprawdzały się podczas lockdownu. Pandemia zmieniła ludzi – ich otoczenie i zwyczaje. Polacy więcej gotują, a ponad połowa z przebadanych pasjonatów kuchni (53%) deklaruje, że będzie to robić również w przyszłości. Co ciekawe osoby, które doceniły dodatkowy czas dla siebie, zamierzają dbać o jego pielęgnację również po pandemii (52%), tak samo jak ci, którzy lubią przebywać z rodziną (66%).

Doświadczenia związane z ograniczeniami w 2020 roku zmusiły wiele osób do przemyślenia tego, co sprawia, że dom jest funkcjonalny i zrównoważony dla jego mieszkańców. Sama jego lokalizacja schodzi teraz na drugi plan. Prawie połowa przebadanych Polaków (44%) twierdzi, że rozważyłaby przeprowadzkę do miejsca położonego dalej od pracy, jeśli poprawiłoby to ich środowisko domowe i wiązało się z większą ilością przestrzeni i natury.