Ile śpią Polacy i po co korzystają nocą z telefonów?
24 lutego, 2025 2025-02-24 8:45Ile śpią Polacy i po co korzystają nocą z telefonów?
Najnowszy raport „SEN, SEKS i SMARTFONY” podkreśla, że smartfon stał się nie tylko narzędziem codziennej komunikacji, ale także sposobem na łagodzenie poczucia samotności, zwłaszcza w godzinach nocnych.
Ile tak naprawdę śpią Polacy? Jak często badani korzystają z telefonów w nocy? Które aplikacje zyskują na popularności po zmroku? Czy seniorzy sięgają po treści dla dorosłych? Co łączy sen, seks i smartfony? Tego wszystkiego dowiesz się z raportu Gemius.
Czy Polacy faktycznie śpią tyle, ile deklarują?
Zgodnie z danymi GUS przeciętny czas snu wynosi 8,5 godziny. Jednak analiza aktywności nocnej użytkowników smartfonów wskazuje, że rzeczywisty czas bez aktywności na telefonie to średnio 7 godzin i 15 minut. Aż 66% badanych korzysta z telefonu w godzinach nocnych (22:00-6:00). Natomiast co czwarta osoba pozostaje nieaktywna przez mniej niż 5 godzin. To sugeruje, że znaczna część użytkowników nie zapewnia sobie wystarczającej przerwy od ekranów.
Jakie treści dominują w nocy?
Analiza wskazuje, że w nocy użytkownicy najczęściej konsumują treści związane z erotyką, kulturą i rozrywką, podczas gdy za dnia wybierają informacje, biznes i finanse. Noc sprzyja bardziej osobistym i emocjonalnym wyborom treści, a także dłuższemu zatrzymywaniu się przy wybranych kategoriach. W tym czasie częściej sięgają po materiały, które nie są narzucane przez algorytmy i reklamy, lecz odzwierciedlają ich indywidualne potrzeby.
Cyfrowa intymność i potrzeba bliskości
Dane z badania 2,5 tys. smartfonów w Polsce pokazują, że treści dla dorosłych nie tylko pobudzają, ale również wywołują silne potrzeby emocjonalne, prowadząc do zwiększonej aktywności w komunikatorach (WhatsApp, Messenger, Telegram, Viber, Signal) do jakich użytkownicy po sesjach erotycznych przechodzą ponad dwukrotnie częściej.
Elementy seksu w materiałach dla dorosłych budzą potrzebę bliskości pełnej, nie tylko fizycznej, ale także czułości. To jak z filmami o podróżach, które, mimo że siedzimy, sprawiają, że nagle mamy ochotę ruszyć z miejsca. Zastanawiające jest to, że ktoś musi coś czuć, kiedy otwiera taką kategorię jak Erotyka. Pojawia się jakaś potrzeba w nocy, szczególnie gdy jesteśmy sami; pragniemy miłości i wchodzimy w świat erotyki. Ktoś, kto się tym rozgrzał, kieruje się w stronę tych, których zna, szukając rozmowy i bliskości – mówi dr hab. Katarzyna Popiołek, prof. Uniwersytetu SWPS.
Najczęściej konsumowaną kategorią treści nocnych są materiały erotyczne. Wyniki raportu wskazują, że potrzeba bliskości i autentycznych relacji nabiera nowych wymiarów. Co ciekawe, nawet w grupie wiekowej 60-75 lat, gdzie treści erotyczne kojarzone są z mniejszą aktywnością seniorzy stanowią istotną grupę za dnia jak i nocą. Co siódmy nocny użytkownik kategorii Erotyka w ruchu WWW z przeglądarek internetowych na telefonach to osoba w wieku 60–75 lat, co nie tylko potwierdza, że potrzeba intymności nie zna granic wieku, ale również wskazuje na konieczność uwzględnienia dedykowanego wsparcia i edukacji seksualnej wśród seniorów w działaniach społecznych.
Metodologia raportu
Dane opracowywane w ramach tego raportu na co dzień zasilają jednoźródłowe badanie mediów na rynku polskim, Mediapanel, oraz narzędzie do crossmediowego pomiaru rynku reklamowego, AdReal.
Analiza powstała w oparciu o dane pochodzące z panelu badawczego Gemius reprezentatywnego dla populacji Polaków 7-75 lat. W badanym okresie obejmował on 2,5 tys. użytkowników smartfonów (hardware panel). Szczegółowe dane z niego przetwarzane są zbiorczo w celu pomiaru konsumpcji internetu, telewizji i radia w Polsce. Okres objęty analizą to 01.07-31.08.2024.
Jeśli nie zaznaczono inaczej, dane prezentowane w raporcie dotyczą aktywności mediowej panelistów w poszczególnych kwadransach doby.
Zmienne/aktywności brane pod uwagę w analizie: ruch www z przeglądarek internetowych na telefonach; aktywności w aplikacjach; słuchanie radia i oglądanie telewizji (badane w oparciu o audiomatching); motion tracking (fizyczny ruch telefonu); nasilenie hałasu (w otoczeniu smartfona).
Źródło: Raport „SEN, SEKS i SMARTFONY – o interakcjach z mediami w czasie, gdy wszyscy śpią.” Gemius, okres: 01.07-31.08.2024, aktywność: hardware panel Gemius, Polska, N=2500.