Meble do ogrodu, na taras i balkon: rozwój mimo wyzwań
23 lutego, 2025 2025-02-23 21:55Meble do ogrodu, na taras i balkon: rozwój mimo wyzwań

Meble do ogrodu, na taras i balkon: rozwój mimo wyzwań
Napędzany rosnącym zainteresowaniem konsumentów aranżacją przestrzeni zewnętrznych, sektor mebli outdoorowych dynamicznie się rozwija. W ślad za tą tendencją idą także wyzwania, którym branża musi sprostać.
Ogród, taras czy balkon coraz częściej wyglądem przypominają przedłużenie domowych wnętrz. Estetyka i funkcjonalność tych przestrzeni zyskują na znaczeniu. Impulsem do zmian była pandemia. Jednak dopiero w postpandemicznej rzeczywistości okazało się, kto wyciągnął z tego okresu właściwe wnioski. Jak te zmiany wpłynęły na meble do ogrodu, na taras i balkon?

Na jakie potrzeby powinny odpowiadać meble do outdoorowe?
Gdy w 2021 roku rozpoczynaliśmy pracę nad kolekcją Ribbon, mieliśmy już wszyscy za sobą doświadczenie pandemii i związane z tym odkrycie na nowo zalet posiadania choćby najmniejszego ogrodu czy balkonu. Podczas lockdownu chwila relaksu na świeżym powietrzu stawała się bezcenna, wiele osób zapragnęło znaleźć ciekawe, estetyczne i funkcjonalne meble do tych przestrzeni, by móc wygodnie z nich korzystać. Ribbon powstał w odpowiedzi na te potrzeby: miał być kompaktowy w gabarytach, a stworzenie aż 8 różnych brył miało zapewnić realizacje różnych scenariuszy aranżacji: bardziej służących wypoczynkowi, jedzeniu posiłków, piciu kawy – wymienia Szymon Hanczar, założyciel hanczar.studio.

Dla mnie osobiście pandemia była okresem zwrotu ku rzemiosłu. Miałem nieco więcej wolnego czasu, nauczyłem się wyplatania popularnych kiedyś w meblarstwie rattanowych plecionek na potrzeby innego z moich projektów. To było fascynujące doświadczenie, które odcisnęło na mnie swoje piętno na tyle mocno, że pracując nad Ribbonem postanowiliśmy wykorzystać w nim wyplot z szerokiej tekstylnej taśmy jako wypełnienie oparć sof i foteli. Dzięki temu meble są nie tylko wygodniejsze, ale także lżejsze, co ułatwia korzystanie z nich na co dzień i magazynowania – zaznacza projektant.

Meble do ogrodu, na taras i balkon muszą być wysokiej jakości
Branża outdoor przeżywa niesamowity rozkwit – potwierdza Dominika Battig z Bello Giardino. – Coraz więcej osób chce spędzać czas na świeżym powietrzu, a ich balkony i tarasy stają się przedłużeniem salonu. Ale wraz z rosnącym zainteresowaniem pojawiają się też nowe wyzwania. Po pierwsze, konkurencja jest ogromna. Każdy producent chce zaproponować coś wyjątkowego, coś, co przyciągnie klientów. To zmusza ich do ciągłej innowacyjności, poszukiwania nowych materiałów i rozwiązań. Po drugie, oczekiwania klientów rosną. Chcemy, żeby nasze meble były nie tylko piękne, ale też praktyczne, trwałe i przyjazne dla środowiska. To oznacza, że producenci muszą stawiać na wysokiej jakości materiały, które wytrzymają zmienne warunki atmosferyczne, i jednocześnie dbać o to, żeby produkcja była jak najmniej szkodliwa dla naszej planety.
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej klienci coraz częściej zwracają uwagę na materiały, z których wykonane są meble. Wyzwanie stanowi zapewnienie trwałości produktów, jednocześnie minimalizując negatywny wpływ na środowisko.
Producenci muszą poszukiwać alternatyw dla plastików jednorazowego użytku. Powinni także inwestować w innowacyjne technologie, takie jak recykling czy produkcja z materiałów odnawialnych. Ponadto, oczekuje się, że procesy produkcji będą bardziej przyjazne środowisku. A to wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz koniecznością wdrażania nowych standardów.

Całoroczne meble do ogrodu, na taras i balkon
Meble outdoorowe muszą sprostać różnorodnym i często ekstremalnym warunkom atmosferycznym. Chodzi m.in. o intensywne promieniowanie UV, opady deszczu, śniegu czy zmienne temperatury. Konsumenci oczekują trwałości, co wymaga od producentów stosowania nowoczesnych powłok ochronnych, wytrzymałych tkanin oraz materiałów odpornych na korozję.

Jakie meble ogrodowe są najtrwalsze?
Stworzenie produktów, które będą jednocześnie estetyczne, funkcjonalne i trwałe, stanowi jedno z największych wyzwań technologicznych sektora. Od dłuższego czasu stara się na nie odpowiedzieć jeden z meblarskich gigantów – IKEA.

W IKEA od lat rozwijamy ofertę w taki sposób, aby odpowiadała na potrzeby najbardziej wymagających klientów, harmonijnie łącząc estetykę i funkcjonalność, utrzymując przy tym przystępne ceny – przekonuje Łukasz Celusta, specjalista ds. asortymentu IKEA Retail w Polsce. I dodaje: Przykładem są kolekcje NÄMMARÖ i SUNDSÖ IKEA, oferujące rozwiązania dostosowane do różnych aranżacji i stylów życia. Obie kolekcje, choć inne w charakterze, dobrze uzupełniają różnorodną ofertę. NÄMMARÖ to propozycja dla miłośników klasycznego piękna i naturalnych materiałów. Dzięki swojej modułowej formie sprawdzi się w każdej przestrzeni – od małego balkonu po duży taras. Z kolei SUNDSÖ zachwyci tych, którzy preferują nowoczesne wzornictwo i odważne akcenty kolorystyczne. Dzięki temu możliwe jest zaspokojenie potrzeb szerokiego grona użytkowników – od osób ceniących harmonię i elegancję, po tych, którzy szukają energetycznych, wyrazistych kompozycji. Co więcej, seria SUNDSÖ została przetestowana i zatwierdzona do użytku w miejscach publicznych, więc można ją spotkać także np. w restauracjach.

Koszty, koszty i jeszcze raz koszty
Pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie oraz inne globalne kryzysy gospodarcze wpłynęły na łańcuchy dostaw w wielu branżach. Zmiany dotknęły również sektor mebli outdoorowych. Problemy z dostępnością surowców, opóźnienia w dostawach oraz rosnące koszty transportu zmuszają firmy do optymalizacji procesów logistycznych. Wprowadzenie produkcji lokalnej staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem. To jednak wiąże się z wyższymi kosztami w porównaniu z outsourcingiem produkcji do krajów o niższych wynagrodzeniach.

Producenci muszą znaleźć złoty środek pomiędzy kosztami, a jakością, aby przyciągnąć klientów. Jednocześnie rosnąca obecność dużych międzynarodowych graczy oraz tanich produktów z Azji stanowi duże wyzwanie dla lokalnych producentów.

Strategia + innowacje
Meble outdoorowe są produktami sezonowymi, co oznacza, że największe zainteresowanie nimi występuje wiosną i latem. Firmy muszą dostosować swoją strategię sprzedaży i produkcji, aby uniknąć nadwyżek magazynowych poza sezonem. Jednocześnie zwiększone zainteresowanie w krótkim okresie czasu wymaga odpowiedniej skali produkcji i sprawnej logistyki, co często generuje dodatkowe koszty.

Klienci coraz częściej poszukują minimalistycznych form, modułowych rozwiązań czy inteligentnych technologii. Firmy muszą inwestować w badania i rozwój, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów. Dodatkowym wyzwaniem jest projektowanie produktów, które będą zarówno nowoczesne, jak i dostosowane do różnorodnych gustów klientów na różnych rynkach.

Lokalnie i globalnie
Branża outdoor ma przed sobą ogromny potencjał – zapewnia Dominika Battig. – Z pewnością będziemy świadkami dalszego rozwoju trendu na spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Producenci będą coraz częściej stawiać na modułowość mebli, dzięki czemu będziemy mogli dostosować je do indywidualnych potrzeb i zmieniających się warunków. Podsumowując, branża outdoor stoi przed wieloma wyzwaniami, ale jednocześnie ma przed sobą świetlaną przyszłość. Kluczem do sukcesu będzie umiejętność połączenia tradycyjnego rzemiosła z nowoczesnymi technologiami, a także ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów.

ZOBACZ TAKŻE: Projektowanie ogrodów – trendy według spoga + gafa 2025
Nie ulega wątpliwościom, że meble do ogrodu, na taras i balkon czeka wiele wyzwań. Wynikają one zarówno z globalnych trendów, jak i lokalnych uwarunkowań. Szansę na dynamiczny rozwój będą miały te firmy, które produkując odpowiedzialnie zdołają połączyć jakość i innowacje, ale też uważnie wsłuchają się w głosy konsumentów.
TEKST: Anna Szypulska