Rankingi

13 grzechów przedsiębiorców

Partnerstwo w biznesie. Fot. master1305 - pl.freepik.com.

13 grzechów przedsiębiorców

Reklama
Meblarski-1000-banner-srodtekstowy-750x100-gif-miesiecznik-i-portal-informacyjny-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl

Wyniki badania „Rok biznesu w pandemii”, przeprowadzonego w marcu 2021 roku przez Instytut MANDS na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów, nie pozostawiają złudzień – COVID-19 stał się wymówką dla nieuczciwych praktyk.

Współpraca z kontrahentami w dobie pandemii

Aż 78% polskich firm doświadczyło w ostatnim czasie nieetycznych zachowań na własnej skórze. Zdecydowana większość, bo 80% z nich wskazuje, że nieuczciwe praktyki nasiliły się właśnie w czasie pandemii. Najczęściej wymieniana jest nieterminowość, czy to w kwestii płatności (35% wskazań), czy realizacji umów (30%). 3 na 10 przedsiębiorców spotkało się też z próbą usprawiedliwiania pandemią błędów czy zaniedbań, do których dochodzi z winy kontrahenta.

Pandemia służy jako wygodna wymówka kontrahentom, którzy z różnych powodów, niekoniecznie związanych z sytuacją epidemiologiczną, są nieuczciwi. Dodatkowo wodą na młyn jest dla nich brak reakcji ze strony samych przedsiębiorców. Okazuje się bowiem, że firmy, które doświadczyły nieuczciwości ze strony partnerów, rzadko decydują się na zerwanie z nimi współpracy. Tylko co trzecia firma nie toleruje takich praktyk i rozwiązuje stosunki z niesłownym partnerem biznesowym. Taka postawa powoduje, że wielu kontrahentów pozwala sobie na działania, które w normalnej sytuacji byłyby nie do zaakceptowania – wskazuje Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.

ZOBACZ TAKŻE: Pandemia a koniunktura

Oto 13 największych grzechów, jakie popełniają przedsiębiorcy w czasie pandemii:

1. Niepłacenie w terminie (wg 35% badanych);

2. Nieterminowe wywiązywanie się z umów i zobowiązań (wg 30% badanych)
3. Usprawiedliwianie swoich błędów i zaniedbań pandemią koronawirusa (wg 30% badanych)
4. Niedbałe wywiązywanie się z umów i zobowiązań (wg 20% badanych)
5. Oszukiwanie na jakości usługi lub produktu (wg 17% badanych)
6. Podnoszenie cen w trakcie lub na koniec umowy (wg 16% badanych)
7. Niestosowanie się do obostrzeń wynikających z pandemii (wg 14% badanych)
8. Ukrywanie dodatkowych kosztów związanych z usługą lub produktem (wg 13% badanych)
9. Utrudnianie kontaktu lub przepływu informacji (wg 13% badanych)
10. Niewywiązywanie się z umów i zobowiązań (wg 11% badanych)
11. Podawanie nieprawdziwych lub niepełnych informacji o usłudze/produkcie (wg 8% badanych)
12. Łamanie prawa i przepisów pracy (wg 6% badanych)
13. Prowadzenie szkodliwej dla środowiska działalności (wg 3% badanych)

Źródło: Badanie Rzetelnej Firmy i KRD „Rok biznesu w pandemii”. Pytanie wielokrotnego wyboru.

ZOBACZ TAKŻE: Jak COVID-19 wpłynął na finanse Polaków?

Nasze obecne badanie pokazuje, że wraz z rozwojem koronakryzysu mnożą się nieuczciwe działania w biznesie. Dla porównania, ponad pół roku wcześniej nieetyczne praktyki wśród swoich kontrahentów w pandemii zauważała co czwarta firma z sektora MŚP. Obecnie skarży się na to już blisko 80% firm. Widać więc, że niezdrowe zjawisko się nasila, a w efekcie szkodzi ono całej polskiej gospodarce – zauważa Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów.

Badanie „Rok biznesu w pandemii” zostało przeprowadzone przez MANDS w marcu 2021 r. na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Objęło grupę 500 firm z sektora MŚP, w tym: mikro (zatrudniające 3-9 osób), małe (10-49) i średnie przedsiębiorstwa (50-249). Technika badawcza: CAWI.