Mega szczęście w skali mikro
27 marca, 2018 2024-01-15 10:46Mega szczęście w skali mikro
![„13 m2” Szymona Hanczara to wnętrze mieszkania zrealizowanego na własne potrzeby i spełniającego podstawowe funkcje.](https://biznes.meble.pl/wp-content/uploads/2023/04/13-m2-szymona-hanczara-to-wnetrze-mieszkania-zrealizowanego-na-wlasne-potrzeby-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl.jpg)
Mega szczęście w skali mikro
Kiedy poważne amerykańskie agencje budują socjologiczne profile wynajmujących mikroapartamenty, dostawcy komponentów i akcesoriów meblowych już od jakiegoś czasu mówią o micro housingu i proponują konkretne rozwiązania do coraz popularniejszych, niewielkich wnętrz.
Najmodniejsze i najbardziej efektywne rozwiązania meblowe towarzyszą budowaniu osobistego szczęścia nawet na niewielkiej przestrzeni, własnej lub wynajmowanej. Mikroapartamenty stały się wyzwaniem również dla projektantów. Śmiało można mówić o wyraźnym mega trendzie. Nazywa się micro housing. To rozwiązania do niewielkich wnętrz.
![Zagospodaruj każdy kawałek przestrzeni – zachęca firma Hettich.](https://biznes.meble.pl/wp-content/uploads/2023/04/zagospodaruj-kazdy-kawalek-przestrzeni-zacheca-firma-hettich-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl.jpg)
Na łamach portalu Industry Tap analizuje go David Russel Schilling. Zwraca on uwagę na coraz bardziej widoczną migrację do wielkich miast inspirowaną potrzebami zarobkowymi i kulturowymi. Podkreśla, że amerykańskie przedmieścia tracą na atrakcyjności, natomiast najbardziej atrakcyjne są centra metropolii, które nie dają takiego poczucia izolacji, jak mniej zamieszkałe obrzeża miast. W Nowym Jorku najbardziej atrakcyjne są lokalizacje, które pozwalają na codzienny spacer z domu do pracy. Wiedzą o tym najemcy. Ceny wynajmu niewielkiego nawet mieszkania w centrum miasta, niebezpodstawnie, określane są jako astronomiczne.
Jakie rozwiązania do niewielkich wnętrz?
O popularności niewielkich wnętrz w dużych miastach mieliśmy możliwość usłyszeć w branży już w ubiegłym roku, kiedy międzynarodowy zespół designerów z Schattdecor przedstawił koncepcję trendową [t.18] opisującą tak najważniejsze tendencje w wyposażeniu wnętrz, jak i różne preferencje i style życia konsumentów na całym świecie. Różnorodność stylów życia czy zmiany demograficzne to hasła przewodnie trendów Schattdecor.
![W dobrze wykreowanej przestrzeni można poczuć się naprawdę komfortowo.](https://biznes.meble.pl/wp-content/uploads/2023/04/hettich-w-dobrze-wykreowanej-przestrzeni-mozna-poczuc-sie-naprawde-komfortowo-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl.jpg)
Hasła te odzwierciedlają zachowania społeczne, które wpływają mocno na indywidualizację wnętrz i poszukiwanie nowych rozwiązań w projektowaniu. Jednym z wiodących trendów jest „Micro Housing” związany z migracją ludzi do ośrodków miejskich. Migracja ta nie dotyczy już tylko młodych ludzi, ale także rodzin i osób starszych. Miasta nie mają barier i proponują odpowiednią infrastrukturę pozwalającą rozwijać się każdej grupie społecznej. Bezpośrednio z urbanizacją związana jest tendencja zmniejszania się przestrzeni życiowej.
Konsumenci kupują coraz mniejsze mieszkania, a także inwestują w mieszkania pod wynajem. Nawet, jeśli budownictwo będzie się cały czas rozwijać, to projektanci będą musieli projektować mniejsze i bardziej funkcjonalne mieszkania. Ogólnie, im bardziej mieszkania będą posiadać elastyczne rozwiązania i meble niezajmujące powierzchni, tym lepiej – zaznaczają eksperci z Schattdecor.
![Nina Tolstrup ze Studiomama zamieniła maleńkie biuro w Islington w północnym Londynie w mikroapartament o powierzchni 13 m2.](https://biznes.meble.pl/wp-content/uploads/2023/04/nina-tolstrup-studiomama-zamienila-male-biuro-w-londynie-w-mikroapartament-13-m2-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl.jpg)
Ważną rolę odgrywa tu też samo wzornictwo, które ma za zadanie optycznie powiększać i tak małe już przestrzenie. Jasna kolorystyka, harmonijne struktury drewna i minimalistyczne formy graficzne to cechy stylu „Micro Housing”. Niewątpliwym headlightem tego trendu jest dekor „Kitami” Schattdecor o bardzo charakterystycznej i ciepłej strukturze wiązu.
Czym jest micro housing?
Na umacniający się trend micro housing zwrócili również uwagę twórcy trendów zaprezentowanych na tegorocznych, styczniowych targach „Heimtextil”. Jedną z czterech flagowych tendencji opracowanych przez Franklin Till Studio była elastycznie kształtowana przestrzeń opisana w ramach trendu „The Flexible Space”.
![Puntem wyjściowym do stworzenia „Peekaboo!” zaprojektowanego przez Zofię Żadan była chęć stworzenia mebla do małego, często wynajmowanego mieszkania.](https://biznes.meble.pl/wp-content/uploads/2023/04/peekaboo-projekt-zofia-zadan-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl.jpg)
Zespół trendwatcherów zwraca uwagę na coraz dynamicznej zaludniane miasta, rosnącą liczbę singli i coraz częstszą dekonstrukcję tradycyjnego modelu rodziny. Wyzwaniem jest aranżacja mieszkania dla młodych pokoleń. Designerzy, architekci i projektanci muszą się zmierzyć z zaadaptowaniem do zmian. Z optymizmem kreują oni elastyczne studia bądź apartamenty, a także przestrzenie służące do życia i pracy. Projektują meble, które można przekonfigurować za pomocą jednego przycisku.
Jeśli chodzi o konkretne rozwiązania estetyczne, warto bliżej przyjrzeć się propozycjom „Soft Minimal”. Jego twórcy zwracają uwagę na fakt, że ze względu na urbanizację, potrzeba personalizacji i wyrażania siebie realizowana jest w niewielkich przestrzeniach. Materiały stają się wielofunkcyjne i łatwo adaptowalne do potrzeb. Dekoracja jest niekonieczna. Ważniejsze jest, aby wyposażenie powstało na bazie inteligentnych materiałów skomponowanych tak, aby służyć funkcjonalności.
![Projekt „13 m2” Szymona Hanczara, realizowany w latach 2010/2015 cieszył się dużym zainteresowaniem mediów, był publikowany w zagranicznej prasie: od Ameryki po Azję.](https://biznes.meble.pl/wp-content/uploads/2023/04/projekt-13-m2-szymona-hanczara-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl.jpg)
Propozycje zaprezentowane w ramach „Soft Minimal” promują dobrze zaprojektowane, eleganckie rozwiązania wytworzone z myślą o użytkowaniu przez lata, a nie w ciągu jednego sezonu. Jak pokazują wybory dokonane przez Franklin Titll Studio, materiały o dobrym wzornictwie, funkcjonalne, eleganckie nie muszą być minimalistyczne. Komfortowe tkaniny mogą być przyjemne w dotyku i pozwalać spersonalizować przestrzeń.
Akcesoria do niewielkich wnętrz
Do zakochania się w każdym centymetrze przestrzeni zachęca nowa kampania Hettich. Towarzyszy jej hasło „Fascin[action]”, bo zdaniem jej twórców, każdy fragment mebla ma potencjał, aby zafascynować ludzi. Rozwiązania Hettich mają pomóc jej klientom poradzić sobie z trzema podstawowymi problemami: jak maksymalnie zagospodarować przestrzeń, łatwo ją zaadaptować i stylowo zaaranżować. Mają też pomóc stworzyć wnętrze, w którym można się będzie zakochać. A można to zrobić z pomieszczeniem atrakcyjnym, o czym zwykle decyduje to coś, co jest „między wierszami”.
![Prototyp stolika „Clip” projektu Jana Kochańskiego. Minimum formy. Maksimum funkcjonalności.](https://biznes.meble.pl/wp-content/uploads/2023/04/prototyp-stolika-clip-projek-jan-kochanski-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl.jpg)
Na pierwszym planie ma być innowacyjna, perfekcyjna technologia: bezuchwytowe fronty, duże płaszczyzny zabudowy i powierzchni roboczych. Wszystko to musi iść w parze z estetyką, bo jak przekonują specjaliści z Hettich, ergonomia i dobre samopoczucie nie mogą być luksusem. Coraz cenniejsza jest też sama przestrzeń. Klienci Hettich coraz chętniej korzystają z efektywnych rozwiązań. Dostawca gwarantuje, że niezależnie od tego, czy użytkownik ma do dyspozycji dużą, czy małą przestrzeń, w firmowej ofercie znajdzie rozwiązanie pozwalające na optymalne jej zagospodarowanie.
TEKST: Diana Nachiło
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 3/2018