Produkty

Mega szczęście w skali mikro

„13 m2” Szymona Hanczara to wnętrze mieszkania zrealizowanego na własne potrzeby i spełniającego podstawowe funkcje.

Mega szczęście w skali mikro

Kiedy poważne amerykańskie agencje budują socjologiczne profile wynajmujących mikroapartamenty, dostawcy komponentów i akcesoriów meblowych już od jakiegoś czasu mówią o micro housingu i proponują konkretne rozwiązania do coraz popularniejszych, niewielkich wnętrz.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Najmodniejsze i najbardziej efektywne rozwiązania meblowe towarzyszą budowaniu osobistego szczęścia nawet na niewielkiej przestrzeni, własnej lub wynajmowanej. Mikroapartamenty stały się wyzwaniem również dla projektantów. Śmiało można mówić o wyraźnym mega trendzie. Nazywa się micro housing. To rozwiązania do niewielkich wnętrz.

Zagospodaruj każdy kawałek przestrzeni – zachęca firma Hettich.
Zagospodaruj każdy kawałek przestrzeni – zachęca firma Hettich.

Na łamach portalu Industry Tap analizuje go David Russel Schilling. Zwraca on uwagę na coraz bardziej widoczną migrację do wielkich miast inspirowaną potrzebami zarobkowymi i kulturowymi. Podkreśla, że amerykańskie przedmieścia tracą na atrakcyjności, natomiast najbardziej atrakcyjne są centra metropolii, które nie dają takiego poczucia izolacji, jak mniej zamieszkałe obrzeża miast. W Nowym Jorku najbardziej atrakcyjne są lokalizacje, które pozwalają na codzienny spacer z domu do pracy. Wiedzą o tym najemcy. Ceny wynajmu niewielkiego nawet mieszkania w centrum miasta, niebezpodstawnie,  określane są jako astronomiczne.

Jakie rozwiązania do niewielkich wnętrz?

O popularności niewielkich wnętrz w dużych miastach mieliśmy możliwość usłyszeć w branży już w ubiegłym roku, kiedy międzynarodowy zespół designerów z Schattdecor przedstawił koncepcję trendową [t.18] opisującą tak najważniejsze tendencje w wyposażeniu wnętrz, jak i różne preferencje i style życia konsumentów na całym świecie. Różnorodność stylów życia czy zmiany demograficzne to hasła przewodnie trendów Schattdecor.

W dobrze wykreowanej przestrzeni można poczuć się naprawdę komfortowo.
W dobrze wykreowanej przestrzeni można poczuć się naprawdę komfortowo. Fot. Hettich.

Hasła te odzwierciedlają zachowania społeczne, które wpływają mocno na indywidualizację wnętrz i poszukiwanie nowych rozwiązań w projektowaniu. Jednym z wiodących trendów jest „Micro Housing” związany z migracją ludzi do ośrodków miejskich. Migracja ta nie dotyczy już tylko młodych ludzi, ale także rodzin i osób starszych. Miasta nie mają barier i proponują odpowiednią infrastrukturę pozwalającą rozwijać się każdej grupie społecznej. Bezpośrednio z urbanizacją związana jest tendencja zmniejszania się przestrzeni życiowej.

Konsumenci kupują coraz mniejsze mieszkania, a także inwestują w mieszkania pod wynajem. Nawet, jeśli budownictwo będzie się cały czas rozwijać, to projektanci będą musieli projektować mniejsze i bardziej funkcjonalne mieszkania. Ogólnie, im bardziej mieszkania będą posiadać elastyczne rozwiązania i meble niezajmujące powierzchni, tym lepiej – zaznaczają eksperci z Schattdecor.

Nina Tolstrup ze Studiomama zamieniła maleńkie biuro w Islington w północnym Londynie w mikroapartament o powierzchni 13 m2.
Jak można było zobaczyć na targach „Heimtextil”, do komfortowego życia nie jest konieczna wielka przestrzeń. Nina Tolstrup ze Studiomama zamieniła maleńkie biuro w Islington w północnym Londynie w mikroapartament o powierzchni 13 m2. Założeniem była jak najwyższa funkcjonalność, dlatego maksymalnie wykorzystany jest każdy centymetr powierzchni.

Ważną rolę odgrywa tu też samo wzornictwo, które ma za zadanie optycznie powiększać i tak małe już przestrzenie. Jasna kolorystyka, harmonijne struktury drewna i minimalistyczne formy graficzne to cechy stylu „Micro Housing”. Niewątpliwym headlightem tego trendu jest dekor „Kitami” Schattdecor o bardzo charakterystycznej i ciepłej strukturze wiązu.

Czym jest micro housing?

Na umacniający się trend micro housing zwrócili również uwagę twórcy trendów zaprezentowanych na tegorocznych, styczniowych targach „Heimtextil”. Jedną z czterech flagowych tendencji opracowanych przez Franklin Till Studio była elastycznie kształtowana przestrzeń opisana w ramach trendu „The Flexible Space”.

Puntem wyjściowym do stworzenia „Peekaboo!” zaprojektowanego przez Zofię Żadan była chęć stworzenia mebla do małego, często wynajmowanego mieszkania.
Puntem wyjściowym do stworzenia „Peekaboo!” zaprojektowanego przez Zofię Żadan była chęć stworzenia mebla do małego, często wynajmowanego mieszkania. Forma parawanów wdrożonych do produkcji przez nowymodel.org jest prosta, dzięki czemu po zawieszeniu na nich ubrań i torebek, mebel nie przytłacza wnętrza.

Zespół trendwatcherów zwraca uwagę na coraz dynamicznej zaludniane miasta, rosnącą liczbę singli i coraz częstszą dekonstrukcję tradycyjnego modelu rodziny. Wyzwaniem jest aranżacja mieszkania dla młodych pokoleń. Designerzy, architekci i projektanci muszą się zmierzyć z zaadaptowaniem do zmian. Z optymizmem kreują oni elastyczne studia bądź apartamenty, a także przestrzenie służące do życia i pracy. Projektują meble, które można przekonfigurować za pomocą jednego przycisku.

Jeśli chodzi o konkretne rozwiązania estetyczne, warto bliżej przyjrzeć się propozycjom „Soft Minimal”. Jego twórcy zwracają uwagę na fakt, że ze względu na urbanizację, potrzeba personalizacji i wyrażania siebie realizowana jest w niewielkich przestrzeniach. Materiały stają się wielofunkcyjne i łatwo adaptowalne do potrzeb. Dekoracja jest niekonieczna. Ważniejsze jest, aby wyposażenie powstało na bazie inteligentnych materiałów skomponowanych tak, aby służyć funkcjonalności.

Projekt „13 m2” Szymona Hanczara, realizowany w latach 2010/2015 cieszył się dużym zainteresowaniem mediów, był publikowany w zagranicznej prasie: od Ameryki po Azję.
Projekt „13 m2” Szymona Hanczara, realizowany w latach 2010/2015 cieszył się dużym zainteresowaniem mediów. W 2011 roku otrzymał I nagrodę w konkursie „Wnętrze Design” dolnośląskiego SARP.

Propozycje zaprezentowane w ramach „Soft Minimal” promują dobrze zaprojektowane, eleganckie rozwiązania wytworzone z myślą o użytkowaniu przez lata, a nie w ciągu jednego sezonu. Jak pokazują wybory dokonane przez Franklin Titll Studio, materiały o dobrym wzornictwie, funkcjonalne, eleganckie nie muszą być minimalistyczne. Komfortowe tkaniny mogą być przyjemne w dotyku i pozwalać spersonalizować przestrzeń.

Akcesoria do niewielkich wnętrz

Do zakochania się w każdym centymetrze przestrzeni zachęca nowa kampania Hettich. Towarzyszy jej hasło „Fascin[action]”, bo zdaniem jej twórców, każdy fragment mebla ma potencjał, aby zafascynować ludzi. Rozwiązania Hettich mają pomóc jej klientom poradzić sobie z trzema podstawowymi problemami: jak maksymalnie zagospodarować przestrzeń, łatwo ją zaadaptować i stylowo zaaranżować. Mają też pomóc stworzyć wnętrze, w którym można się będzie zakochać. A można to zrobić z pomieszczeniem atrakcyjnym, o czym zwykle decyduje to coś, co jest „między wierszami”.

Prototyp stolika „Clip” projektu Jana Kochańskiego. Minimum formy. Maksimum funkcjonalności.
Prototyp stolika „Clip” projektu Jana Kochańskiego. Minimum formy. Maksimum funkcjonalności.

Na pierwszym planie ma być innowacyjna, perfekcyjna technologia: bezuchwytowe fronty, duże płaszczyzny zabudowy i powierzchni roboczych. Wszystko to musi iść w parze z estetyką, bo jak przekonują specjaliści z Hettich, ergonomia i dobre samopoczucie nie mogą być luksusem. Coraz cenniejsza jest też sama przestrzeń. Klienci Hettich coraz chętniej korzystają z efektywnych rozwiązań. Dostawca gwarantuje, że niezależnie od tego, czy użytkownik ma do dyspozycji dużą, czy małą przestrzeń, w firmowej ofercie znajdzie rozwiązanie pozwalające na optymalne jej zagospodarowanie.

TEKST: Diana Nachiło

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 3/2018