Na horyzoncie już widać poprawę
22 marca, 2018 2023-04-03 8:44Na horyzoncie już widać poprawę
Design i sztuka użytkowa muszą opierać się na przemyśle. Inaczej nigdy nie zarobią na swoje utrzymanie. Dlatego design produktu nie jest wyłączną odpowiedzialnością designera. Za skutki procesu projektowo-wdrożeniowego na równi z nim, odpowiedzialny jest inwestor.
Przy designie produktu pracują inwestorzy, księgowi, technologowie, konstruktorzy, managerowie, sprzedawcy. Designer produktowy nie jest latarnikiem. Nigdy nie pracuje samotnie. Uważam, że wdrażając nowe produkty, zawsze projektujemy emocje zakupowe naszych klientów. Przedmioty, które tworzymy są tylko pretekstem do ich wywołania.
Rozmawiałem niedawno z designerką, która cztery lata temu była u mnie na praktykach zawodowych. Powiedziała mi, że w ciągu czterech lat pracy zawodowej briefy projektoweBrief projektowy – dokument podstawowy kierowany do projektantów, stanowiący punkt wyjścia w procesie projektowania nowego wyrobu. Co powinien zawierać brief projektowy? Brief projektowy zawiera zbiór użytecznych informacji dotyczących: • profilu i zakresu działalności firmy,• opisu odbiorców docelowych,• analizy konkurencji w kontekście nowo opracowywanego produktu,• celów do osiągnięcia w projekcie,• obietnicy dla użytkowników (stanowiącej często istotną wartość dodaną i/lub wyróżnik na widziała tylko u mnie na stażu. Jak widać, precyzyjne dogadywanie zasadniczych kryteriów współpracy jest w polskich firmach rzadkością.
Na samym początku współpracy przedsiębiorcy budują często mur braku informacji, przez który trzeba się potem cierpliwie przebijać, wprowadzając potem zmiany i poprawki. Tymczasem, ustalenie porządku w relacjach, znakomicie ułatwia pracę i zmniejsza koszty wdrożenia. Określenie planu finansowego, ograniczeń technologicznych, czy wskazanie gotowych elementówElement mebla – 1) Pojedynczy, podstawowy składnik konstrukcji mebla. Może być wykonany z jednego materiału lub z kilku różnych materiałów trwale ze sobą połączonych. Łączenie materiałów może prowadzić do uzyskania po stosownej obróbce elementu w postaci bryły (np. klejenie warstwowe) lub elementu w formie warstwowej z pustymi przestrzeniami (np. płyta komórkowa). Zazwyczaj do uzyskania elementu wymagane jest pełne spektrum produkcyjne składowych możliwych do kupienia na rynku, skutkuje poprawą ekonomiki procesu projektowo-wdrożeniowego oraz rentowności końcowego produktu. Wszystkie niuanse współpracy opisałem dla Was na stronie www.DefinicjeProjektowe.pl.
Ekonomię procesu oraz oczekiwany końcowy efekt najłatwiej ustalić na początku. W trakcie jest o wiele trudniej. Zmiany generują koszty, a wzrost kosztów rodzi konflikty.
Emocji, których doświadcza projektant widząc produkowany seryjnie produkt, nie sposób opisać. Dumy i satysfakcji też. Takie emocje są jednak obce twórcom unikatów i prototypówPrototyp – model wyroby (mebla, narzędzia, maszyny itp.) wykonany w warunkach produkcyjnych z materiałów docelowych, uwzględniający ponadto charakterystykę technologiczną i strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Źródło: Smardzewski J. (2008), Projektowanie mebli, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań. oglądanych na wystawach polskiego designu. W odróżnieniu od kuratorów wystaw, inwestorzy dobrze wiedzą, że produkt oderwany od rynku, organizacji firmy i ekonomiki produkcji, byłby dla ich firmy porażką.
Promotorzy polskiego designu ruszają w sezon 2018. Na debatach i konferencjach propagować będą zbawienne skutki designu dla rozwoju gospodarki. Na designerskich wystawach pokażą nam garstkę nieźle zaprojektowanych mebliMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., w otoczeniu kuriozów i bibelotów. Czasem na wystawie zdarzy się produkt z przemysłu lekkiego czy elektromaszynowego. Jak na roczny dorobek gospodarki 38 milionowego kraju, ilość eksponatów będzie niewielka. Niektóre imprezy nadrobią niedobory wystawami dokonań studentów wzornictwa przemysłowego. Wtedy obejrzymy projekty artystyczne, kuriozalne, a czasem wręcz żenujące. Niestety, od wielu lat, taki stan rzeczy wystarczał naszemu środowisku kreatywnemu do zadowolenia. Nie było jednak widać progresji w tym zakresie. W 2018 roku też żaden przełom nas nie czeka. W tym roku kilka festiwali i kilka dotowanych konkursów „na design” wygeneruje liczne newsy czytane przez pretendentów do zawodu, studentów oraz starających się o pracę absolwentów.
Komunikowany jako działalność artystyczna z domieszką aktywności proekologicznej i prospołecznej design, od ponad dziesięciu lat regularnie budzi zainteresowanie czytelnika. Zwłaszcza wtedy, gdy materializuje się nam w postaci nowego wizerunku ładnych przedmiotów.
Zachwytów nad designem fikuśnego krzesłaKrzesło – krzasło (staropol.), stołek (staropol.), stolec (staropol.); mebel do siedzenia, ruchomy, jednoosobowy, przeważnie o konstrukcji szkieletowej, z oparciem, bez poręczy, zwykle na czterech nogach. Krzesło z poręczami nazywa się fotelem. Krzesło a taboret Pod względem konstrukcyjnym jest rozwinięciem taboretu, do którego dodano oparcie. Wszystkie krzesła wykonane są głównie jako konstrukcje szkieletowe, rzadko skrzyniowe. Od XVI wieku następuje szybki i czy kanapy usłyszymy w 2018 wiele. Zadbają o to jurorzy designerskich konkursów oceniający produkty według kryteriów „ładny, bardzo ładny, piękny, intrygujący”. W dotychczasowej, ponad dziesięcioletniej promocji designu w Polsce, widać wyraźnie rozdźwięk narracji środowiska od zasad i potrzeb realnego rynku. To są dzisiaj dwa światy równoległe.
Kilka lat temu uruchomiono fundusze dotujące polski design, które wreszcie zaczynają generować wdrożenia produktów. Na horyzoncie pojawiają się pierwsze jaskółki naszej przemysłowej innowacyjności. Projekty dotowane są procesami niesłychanie powolnymi, przez co w gruncie rzeczy nieefektywnymi, jednak pozwalają przedsiębiorcom minimalizować skutki porażek i nietrafionych inwestycji. Uczyć się współpracy z kreatywnymi. Na raczkującym rynku dotacje bywają potrzebne, zwłaszcza gdy od lat permanentnie brakuje nam kompetentnych, znających realia gospodarcze designerów. Designerzy gdzieś muszą się fachu nauczyć. Szkoły uczą ich tylko myślenia. Profesji nauczą ich tylko przedsiębiorcy.
Rozmawiając z przedstawicielami środowiska od lat słyszę, że na horyzoncie promocji polskiego designu widać już wyraźnie zmiany na lepsze. Mając jednak na uwadze efekty dotychczasowej pracy instytucji z tego sektora, nie czekałbym na zmiany rysujące się tylko „na horyzoncie”. Przecież horyzont, jest to tylko iluzoryczna linia łącząca niebo z ziemią, oddalająca się w miarę zbliżania. Realny design wdrażamy tylko tu i teraz! W gospodarce.
Taki design!
TEKST: Zdzisław Sobierajski