Materac to podstawa dobrego snu
13 stycznia, 2016 2023-08-29 11:21Materac to podstawa dobrego snu
Z badań przeprowadzonych przez jednego z producentów materaców wynika, że blisko ¾ ankietowanych Polaków poleca spanie na materacu i uważa, że ma to fundamentalny wpływ na jakość snu. Niewątpliwie rośnie nasza świadomość dotycząca zdrowego stylu życia, a jak wiadomo dobry sen jest jednym z jego kluczowych aspektów.
Andreas Flygare, kierownik ds. mebli do sypialni w sieci IKEA, zapytany, jaki materac Polacy najchętniej wybierają, bez namysłu wskazuje na materace twarde, ponieważ wierzą, że takie są najlepsze dla pleców. Z jego obserwacji wynika, że najpopularniejsze i coraz chętniej kupowane są kieszeniowe materace sprężynowe. Rzadziej natomiast wybieramy modele lateksowe i piankowe.
Polacy są coraz bardziej świadomi korzyści wynikających ze spania na łóżku z materacem, a nie za rozkładanej sofie. Coraz częściej wybierają właśnie takie kombinacje, zwykle w rozmiarze 160 i 140 cm – mówi. Jeśli ograniczeniem jest mała przestrzeń alternatywą staje się pojedyncza leżanka z funkcją rozkładania. Ona w odróżnieniu od rozkładanej sofy ma normalny materac, co w istotny sposób zwiększa komfort spania – dodaje.
Jego zdaniem największym błędem Polaków jest przekonanie, że im twardszy materac, tym lepiej dla pleców. A to nieprawda – podkreśla. – Wszystko zależy od tego, ile ważymy, w jakiej pozycji śpimy, czy jesteśmy kobietą czy mężczyzną. To wszystko ma znaczenie przy wyborze odpowiedniego materaca.
Jaki materac w Polsce, a jaki w Skandynawii?
Andreas Flygare wskazuje też istotną różnicę pomiędzy rynkiem polskim a rynkami skandynawskimi. Polacy zwykle kupują jeden duży materac, natomiast w Skandynawii zwykle kupuje się dwa materace i układa na łóżku obok siebie. Dzięki temu każda z osób śpi na materacu jak najlepiej dostosowanym do jej indywidualnych potrzeb – wyjaśnia.
O aktualne tendencje w tym sektorze zapytaliśmy też Kingę Królikowską, marketing managera w firmie Recticel, oferującej m.in. materace marki Sembella. Z jej obserwacji wynika, że klienci coraz częściej decydują się na materace piankowe. Z kolei sprężyny kieszeniowe przeważają na rynku nad sprężynami bonnellowymi. Cieszy wzrastająca w tym zakresie świadomość kupujących oraz ich znajomość nowych tworzyw i produktów pojawiających się na rynku materaców – zauważa.
ZOBACZ TAKŻE: W królestwie snu
W jej opinii zaczynamy gonić rynki zachodnie i dla coraz większej liczby klientów najważniejszym kryterium staje się nie cena a jakość produktu. Klienci przykładają ogromną wagę do wykonania, rodzaju pokrowca, wkładu oraz wysokości i twardości materaca. Niejednokrotnie podczas dokonywania zakupu pytają również o liczbę stref, jakimi dysponuje materac – opowiada Kinga Królikowska.
Na podstawie obserwacji rynku stwierdza również, że dla klienta bardzo ważny jest dziś design materaca. Coraz częściej szuka on unikalnych pokrowców i ciekawych wzorów. Coraz popularniejsze są także materace piankowe – doceniamy ich zróżnicowane właściwości oraz fakt, że dostosowują się do indywidualnego kształtu ciała – zauważa. Co ważne, zaczynamy też dostrzegać, że nie można kupować materaca „w ciemno”. Coraz częściej przed dokonaniem wyboru testujemy każdy model, szukając takiego, który odpowiada naszym indywidualnym potrzebom – dodaje.
Jaki materac, taki komfort
Także zdaniem Dominika Błacha z Hilding Anders Polska, Polacy są coraz bardziej świadomi tego, jak ważny jest sen. Reprezentowana przez niego firma zleciła pierwsze Ogólnopolskie Badanie Jakości Snu, które przeprowadzono w ub.r. Jego wyniki pokazują niestety, że śpimy coraz gorzej. Aż 71,5% Polaków czuje się niewyspanych w ciągu dnia, a 49,3% ma problemy z zaśnięciem.
Wzrasta więc rola materaca, który ma pozytywnie wpływać na jakość snu – komentuje Dominik Błach. Z badań wynika, że zdajemy sobie sprawę z jego ważnej roli. 74,4% badanych poleca spanie na materacu i uważa, że ma to fundamentalny wpływ na jakość snu – dodaje.
Biorąc pod uwagę rozwój technologiczny pianek można stwierdzić, że największy nacisk kładzie się na ich wytrzymałość i komfort – chodzi o cyrkulację powietrza i działanie przeciwodleżynowe, czyli właściwy rozkład masy ciała na powierzchnię, na której leżymy. Jakub Krawiec, przedstawiciel handlowy firmy Materasso
Respondentów zapytano również o to, na co najczęściej zwracają uwagę podczas wyboru materaca. Dla 73% badanych najważniejszy jest indywidualny komfort, który zapewnia materac, dla 59,6% – wielkość i wymiary materaca, a dla 29,4% – cena. Pozostałe kwestie, na które klienci zwracają uwagę to: opinia sprzedawcy lub innego eksperta, wygląd materaca, antyalergiczność i ekologiczność tkanin, z których został wykonany pokrowiec, technologiczne innowacje (np. kapsułki probiotyczne, witaminy, specyfika zapachu pokrowca) oraz możliwość prania pokrowca. Na ostatnich miejscach znalazły się opinie znajomych i rodziny oraz informacje znalezione w Internecie.
Coraz więcej materacy piankowych
W opinii Jakuba Krawca, przedstawiciela handlowego firmy Materasso, rozwój rynku materaców skierowany jest obecnie w kierunku modeli piankowych. Odchodzi się natomiast od materaców kieszeniowych, bonnellowych i lateksowych. Z jego doświadczenia wynika, że klienci patrzą zarówno na jakość, jak i estetykę wykonanych produktów, poszukują wytrzymałych, eleganckich pokrowców oraz zwracają się w kierunku naturalnych materiałów.
Firmy, idąc za panującym trendem, poszukują ekologicznych źródeł tworzenia materaców – zauważa. Dla przykładu, firma Materasso stworzyła kolekcję na bazie oleju rycynowego i ziół szwajcarskich – dodaje. Używa też klejów wodnych, rezygnując z rozpuszczalnikowych.
Jaki materac taki sen
Jego zdaniem przy kupnie materaca klienci patrzą przede wszystkim na komfort snu. Rozumieją, że sen jest bardzo ważny dla ich zdrowia, a z tym łączy się wygodny materac – podkreśla. Zwracają też większą uwagę na twardość materaca, rozkład masy ciała i punkty podparcia – dodaje. Wiedzą, że twardy nie znaczy zdrowy (firmy też odchodzą od tego błędnego stwierdzenia). Dużym zainteresowaniem cieszą się pianki termoelastyczne, czyli dopasowujące się do ciała pod wpływem nacisku i temperatury. Ogólnie świadomość konsumentów wzrasta i nie odbiegamy już pod tym względem od Zachodu. Klienci poszukują komfortu i produktu ekskluzywnego. W ciągu kilkudziesięciu lat ze społeczeństwa śpiącego na wersalkach i „wypoczynkach” staliśmy się społeczeństwem świadomym, odpowiedzialnym i dbającym o zdrowy sen.
Wciąż jednym z głównych kryteriów wyboru materaca jest stosunek ceny do jakości snu, jaką ma zapewnić dany model. Klienci wykazują też coraz większe zainteresowanie zarówno konstrukcją, jak i właściwościami materaca. W naszej świadomości komfortowy sen to coraz ważniejszy element codziennego życia. Przemysław Żak, sales manager w firmie JMB Design
Zdaniem Przemysława Żaka, sales managera w firmie JMB Design, możliwości modyfikowania konstrukcji materaców kieszeniowych i piankowych są już praktycznie wykorzystane. W związku z tym producenci poszukują nowych sposobów na stworzenie rozwiązań służących komfortowemu i efektywnemu snowi – zauważa. Jednym z nich są materace hybrydowe, łączące efekt podparcia, który gwarantują sprężyny kieszeniowe z idealnym dopasowaniem do ciała za pomocą pianki wysoko- i termoelastycznej – dodaje.
Także Magdalena Malczyk ze Studio Moderna Polska, właściciela marki Dormeo, uważa że materace hybrydowe to najnowszy trend w tym segmencie. Coraz więcej osób jest zainteresowanych ich zakupem – przyznaje. Nasi klienci o nie pytają, upatrując w nich idealnego połączenia tego, do czego są przyzwyczajeni – sprężyn metalowych, czyli solidnego podparcia, z pianką, której właściwości jeszcze nie wszyscy znają – wyjaśnia.
Zdejmowany pokrowiec to standard
W przypadku pokrowców klienci marki Dormeo stawiają głównie na funkcjonalność, standardem musi być np. zdejmowany pokrowiec, który można uprać w warunkach domowych. Ponadto, typowe staje się wszycie w pokrowiec cienkiej warstwy pianki termoplastycznej – dodaje Magdalena Malczyk. – Podnosi to komfort materaców, czyniąc przyjemnym nawet twardy korpus modelu ortopedycznego.
Klienci coraz częściej dopytują o materace piankowe, a zwłaszcza wykonane z pianki termoelastycznej. Ważne są także zastosowane innowacje, zwiększające higienę i poziom oddychalności pianek. Oczywiście zwracamy także uwagę na estetykę – tutaj bardzo efektowne są wzory na pokrowcach i boczne taśmy 3D. Dominik Błach, kierownik działu sprzedaży w firmie Hilding Anders Polska
W jej odczuciu klienci zaczynają doceniać coraz więcej aspektów: Ważna staje się dla nich nie tylko twardość materaca, ale także jego oddychalność oraz nieprzenoszenie ciężaru przy materacu dwuosobowym, co możemy zapewnić dzięki dwóm niezależnym rdzeniom w jednym pokrowcu.
Na zakończenie warto przywołać inne badanie nt. materaców, które zlecił właściciel marki Dormeo. Przeprowadziła je w kwietniu ub.r. firma TNS. Wynika z nich m.in., że Polacy wciąż jeszcze aspirują. Jesteśmy grupą rynkową, w której rozwija się świadomość jakości dobrego snu – podsumowuje badanie Magdalena Malczyk.
ZOBACZ TAKŻE: Zdrowy sen = udany dzień
Pozytywnym trendem jest stwierdzenie przez większość ankietowanych, że dobry materac powinien być elastyczny (69%). Większość respondentów upatruje też wysoką wartość w dobrym, prozdrowotnym materacu (83%). Z badania wynika również, że większość Polaków wybiera materace twardsze, powielając stereotyp, że takie są zdrowsze (70%) oraz materace sprężynowe zamiast wykonanych z pianki lub lateksu (58%).
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 1/2016