Indywidualizacja w cenie
27 sierpnia, 2014 2023-09-27 12:57Indywidualizacja w cenie
Choć sektor hotelarski w Polsce nieustannie się rozwija trudno mówić o konkretnych trendach w segmencie „meble hotelowe”. Niewątpliwie jedną z wyraźnie rysujących się tendencji jest wybieranie rozwiązań „szytych na miarę”.
W opinii Tomasza Rygalika, dyrektora kreatywnego w firmie Paged, wzornictwo w Polsce jeśli chodzi o meble hotelowe przez wiele lat miało charakter odtwórczy. Brak opartej na doświadczeniach świadomości wagi projektowania wyposażenia wnętrz był polską bolączką, nie tylko na rynku turystycznym. Słaba znajomość kultury materialnej wypracowanej na Zachodzie ograniczała rodzime inwestycje do formuły „kopiuj – wklej”. Bezrefleksyjne kopiowanie konceptów zagranicznych kończyło się najczęściej mało oryginalnymi realizacjami – mówi.
Na szczęście, jak wynika z obserwacji Tomasza Rygalika, to podejście powoli odchodzi w przeszłość. W miarę coraz większej profesjonalizacji branży hotelarskiej polscy inwestorzy zaczynają rozumieć, że kluczem do sukcesu rynkowego jest nowoczesny, odróżniający się od konkurencji wygląd przestrzeni przeznaczonej dla turystów. Dziś hotelarze chętniej niż kiedyś korzystają z doświadczenia wyspecjalizowanych firm zajmujących się dostarczaniem wyposażenia dostosowanego do ich potrzeb. Korzystanie z usług architektów i projektantów staje się w Polsce codziennym zwyczajem – konstatuje.
Wtóruje mu Dominika Kasprzak, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Wajnert Meble. Oryginalny wystrój wnętrz coraz częściej będzie uznawany za jeden z głównych atutów hotelu czy pensjonatu. A do współpracy przy tworzeniu wyjątkowych aranżacji będą zapraszani architekci i dekoratorzy, którzy nie boją się projektować indywidualnych rozwiązań – mówi.
Prawie jak u krawca
Paged realizuje projekty hotelowe zarówno w Polsce, jak i za granicą. Analizujemy oczekiwania klientów na wszystkich rynkach, gdzie dostarczamy wyposażenie hotelowe – podkreśla Tomasz Rygalik.
Bez względu na to, czy współpracujemy z międzynarodową siecią czy inwestorem tworzącym mały, ekskluzywny hotel butikowy istotne jest dostarczenie rozwiązań „szytych na miarę”. Obecnie mamy do czynienia z coraz większą indywidualizacją. Goście na całym świecie są zmęczeni hotelami, które wyglądają identycznie bez względu na szerokość geograficzną. Trudno jest zatem mówić o obowiązujących trendach jeśli chodzi o wykończenie, kolory i formy. Podobnie jak w całym świecie designu, także na rynku hotelowym mamy obecnie do czynienia z bardzo dużą różnorodnością – dodaje Tomasz Rygalik.
Powyższą opinię potwierdza Anna Borkowska, marketing manager w firmie KMK Kolekcja Mebli. Kształtowanie charakteru wnętrza dopasowanego do określonej grupy odbiorców, a przy tym chęć odróżnienia się od konkurencji sprawiają, że coraz częściej zestawy mebli hotelowych projektowane są pod konkretne życzenie klienta – wyjaśnia.
Meble hotelowe: modernizm czy postmodernizm?
Paweł Nawrocki, właściciel firmy Meble Nawrocki, pytany o dominujące trendy w urządzaniu wnętrz hotelowych wskazuje dwa style: modernizm i postmodernizm. W przypadku wystroju wnętrza opartego na założeniach modernistycznych charakterystyczne jest wykorzystanie mebli funkcjonalnych o prostej geometrycznie formie, a także maksymalne zagospodarowanie przestrzeni – opisuje pierwszy z nich.
Szczególnie popularne są tu meble modułowe, rozkładane, meblościanki, małe stoliki oraz niskie i lekkie fotele. Uzupełnieniem dla ascetycznych form są barwne tkaniny i elementy ozdobne. W tego rodzaju pomieszczeniach mało jest drewna. Bardziej popularne są materiały mineralno-akrylowe, które są od niego znacznie lżejsze i dają większe możliwości kształtowania form – dodaje.
Zdaniem Pawła Nawrockiego styl modernistyczny stanowi dość spójną koncepcyjnie całość. Postmodernistyczna wizja, poprzez swą eklektyczność i uznanie formuły „anything goes” jest o wiele bardziej skomplikowana i trudniejsza do uchwycenia. Cieszy się jednak niegasnącą popularnością – zauważa.
Jak uatrakcyjnić pobyt w hotelu?
Jej wykorzystanie wydaje się być zdeterminowane przez wielkość danego budynku i konieczność dostosowania budowli już istniejącej do współczesnych realiów. O ile budynkom nowopowstającym i o niewielkiej kubaturze łatwiej jest nadać jeden styl, o tyle w przypadku dużych powierzchni pożądana jest wizualna różnorodność. Ona bowiem uatrakcyjnia pobyt w danym hotelu – dodaje Paweł Nawrocki.
W przypadku budowli renowacyjnych zastana struktura zewnętrzna narzuca obranie wewnątrz eklektycznej formy. Mówiąc o materiałach i wzornictwie postmodernistycznego designu można stwierdzić, że nie istnieje żadna fundamentalna reguła. Połączenie drewna i plastiku, kozetki art déco i bauhausowskiej sofy, renesansowego pałacu kryjącego futurystyczne pomieszczenia – to wizytówka postmodernistycznej myśli – wyjaśnia.
Meble hotelowe to mix struktur i materiałów
Z obserwacji Karoliny Kempy i Kamila Żegockiego, specjalistów ds. handlu i inwestycji hotelowych w firmie System z Sosnowca, wynika, że obecnie największą popularnością cieszą się meble o nowoczesnym designie wyprodukowane z płyty meblowej o grubości 28-36 mm. Aktualnym trendem, podobnie jak w całym meblarstwie, jest mieszanie wzorów i kolorów np. matu z błyskiem, powierzchni jednolitych ze strukturalnymi itp. – opisują popularne rozwiązania.
Minimalistyczny charakter mebli hotelowych często wzbogacany jest ekskluzywnymi dodatkami: tapicerowanymi wezgłowiami, wygodnymi „bogatymi” fotelami czy narzutami o bardzo intensywnych kolorach. Do trzygwiazdkowej kategorii obiektu w meblach dominuje styl minimalistyczny. Powinny one być funkcjonalne, trwałe, estetyczne i stosunkowo niedrogie. Z kolei właściciele hoteli wyższych kategorii zazwyczaj dobierają meble zbliżone stylem do art deco lub takie, które zostały specjalnie zaprojektowane pod stylistykę hotelu. Są to np. meble wygięte za pomocą formy, podświetlane diodami LED lub też zrobione z płyty komórkowej – wyjaśniają.
W opinii Tomasza Niedzielskiego, dyrektora sprzedaży i marketingu w Fabryce Mebli Okrętowych Famos, wzornictwo mebli hotelowych w ostatnich dwóch, trzech latach przeżywa metamorfozę. Nie ulegają jednak zmianom bryły mebli do pokoju hotelowego, lecz materiały, z jakich są wykonane – precyzuje.
Zdecydowanie częściej łączone są naturalne, egzotyczne okleiny z elementami lakierowanymi na wysoki połysk. W pokojach pojawia się szkło w różnych odmianach i barwach, a także stal szlachetna (stelaże biurek, stolików, bagażników) i „Corian”. Pomimo stosowania tak wymagających materiałów nadal sprawą nadrzędną jest funkcjonalność i trwałość wyposażenia – dodaje.
Na jakości nie warto oszczędzać
Przedstawiciele firm oferujących meble hotelowe podkreślają, że przy ich wyborze trzeba zwracać uwagę nie tylko na stylistykę, funkcjonalność i cenę. Przede wszystkim liczą się jakość i zastosowane materiały. Meble hotelowe są bowiem o wiele intensywniej użytkowane niż meble mieszkaniowe.
Tylko dobre gatunkowo komponenty zapewnią bezpieczne i długotrwałe użytkowanie – zaznacza Dominika Kasprzak. Dotyczy to choćby płyt laminowanych. Powinny być odpowiedniej grubości i wykazywać się takimi właściwościami, jak np. odporność na ścieranie, zaplamienie, a także blaknięcie). Dotyczy także akcesoriów takich, jak prowadnice w szufladach biurek i stolików nocnych czy zawiasy w szafie. Te pierwsze powinny być ciche i umożliwiać pełne wysunięcie. Natomiast te drugie powinny być wyposażone w spowalniacze i samodomykacze gwarantujące komfort użytkowania – dodaje.
Jaki hotel, taki pokój
Umeblowanie pokoi hotelowych może się różnić zarówno ze względu na profil obiektu, jak i jego kategorię. Kategoryzacja wymusza określone rozwiązania i liczbę konkretnych brył, które goście muszą znaleźć w pokoju czy apartamencie – zwraca uwagę Tomasz Rygalik.
Standardem dla wszystkich jest oczywiście łóżko, konsola lub biurko z krzesłem, szafa, stojak na bagaż. Ale już w hotelu o bardziej luksusowym charakterze możemy spotkać w pokoju sofę, zestaw wypoczynkowy czy spory stół z kilkoma krzesłami. W dużych apartamentach typu „superior” nie są rzadkością osobne garderoby czy w pełni wyposażone pokoje kąpielowe – dodaje.
Anna Borkowska podkreśla, że wyposażenie pokoju zależy w bardzo dużej mierze od specjalizacji obiektu. Jej zdaniem ukierunkowanie hotelu na określoną grupę klientów (np. rodziny z dziećmi, biznesmenów, osoby starsze) lub realizację określonych usług i spełnianie konkretnych potrzeb odbiorców (rodzinny wypoczynek w hotelach familijnych, relaks SPA, zdrowy styl życia – obiekty eco/fitness) wymusza odpowiedni projekt i aranżację wnętrza.
W hotelach biznesowych preferowane jest nowoczesne wzornictwo, a wygodne biurko z dobrym oświetleniem to podstawa. Z kolei w przypadku obiektów butikowych lub luksusowych hoteli położonych w zabytkowych kamienicach istotną rolę odgrywają stylizowane meble i wysmakowane detale – zauważa.
Specjalizacja a meble hotelowe
Opinię tę potwierdza Joanna Górna, specjalista ds. marketingu i sprzedaży w firmie Toreko. W branży hotelowej coraz wyraźniej rysuje się trend ukierunkowania na konkretne segmenty klientów i realizację ich specyficznych potrzeb. Są to: relaks i wyciszenie w hotelach typu SPA, wspólny wypoczynek w hotelach familijnych lub też spotkania biznesowe w hotelach o profilu biznesowym. Trendy te zmuszają inwestorów do odpowiedniego zaprojektowania zarówno pokoi, jak i całego wnętrza zgodnie z przeznaczeniem i rangą hotelu – mówi.
O specjalizacji obiektów i jej wpływie na umeblowanie pokoi hotelowych mówi też Tomasz Niedzielski. Wiele zależy od tego, czy dany hotel pełni funkcję pobytową, konferencyjną, czy np. znajduje się przy głównej trasie i jego klientami są w większości handlowcy przemieszczający się z punktu A do punktu B – mówi.
W hotelach biznesowych musimy zwrócić szczególną uwagę na możliwość pracy w pokoju – nieodzownymi elementami będą tutaj wygodne biurko i dostęp do internetu. Łóżka są tu zazwyczaj rozstawione, jednakże z możliwością łączenia w razie potrzeby. Stolik kawowy z dwoma fotelikami również stanowi ważny element wyposażenia w takim pokoju – wyjaśnia Tomasz Niedzielski.
Przy funkcji pobytowej zwrócimy natomiast uwagę na większą ilość miejsca na bagaże (więcej niż jedna szafa). W takim pokoju często jest przewidziana dostawka dla dziecka . Stosuje się różne rozwiązania np. fotel z możliwością rozłożenia, czy też dostawkę w postaci trzeciego łóżka (zależy to od powierzchni pokoju, którym dysponujemy). W takich hotelach biurko zastępuje się toaletką z lustrem – dodaje.
W stronę luksusu?
Na zakończenie interesujące dane przytacza Joanna Górna. Analiza firmy KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce – Edycja 2013” pokazuje, że rynek ekskluzywnych usług hotelarskich i SPA to trzeci co do wielkości segment polskiego rynku towarów luksusowych, wyceniany na ok. 1,2 mld zł – mówi.
Przedstawicielka firmy Toreko podkreśla, że jest to również jeden z segmentów o najlepszych perspektywach rozwoju. Według szacunków w ciągu najbliższych trzech lat jego wartość wzrośnie aż o 28%! Jest to bardzo dobra informacja dla nas, jako producenta mebli hotelowych. Zapewne i my odnotujemy również pozytywną zmianę w wielkości tzw. koszyka zakupowego – prognozuje Joanna Górna.
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 8/2014