Tydzień Lasów FSC – edycja 2023
23 września, 2023 2023-09-25 0:07Tydzień Lasów FSC – edycja 2023
Tydzień Lasów to kampania zainicjowana przez Forest Stewardship Council, która podkreśla korzyści zrównoważonej gospodarki leśnej. W polskiej edycji akcji, która w tym roku odbywa się w dniach 23-29 września, udział zadeklarowało ponad 100 firm – posiadaczy licencji FSC.
Celem globalnej kampanii Tydzień Lasów FSC jest zwrócenie uwagi przedsiębiorców i konsumentów na to, w jaki sposób odpowiedzialna gospodarka leśna przyczynia się do ochrony środowiska. Przeciwdziała ona również spadkowi bioróżnorodności oraz łagodzi zmiany klimatu i związane z tym negatywne zjawiska. Poprzez liczne akcje uczestnicy wspólnie z FSC będą budować świadomość społeczną w zakresie znaczenia lasów dla ludzi i planety.
Pod jakim hasłem odbywa się Tydzień Lasów FSC 2023?
Globalna akcja Tydzień Lasów FSC w tym roku przebiegać będzie pod hasłem „Zaufaj sile lasu”. Lasy rzeczywiście mają moc. Zapewniają nie tylko naturalny i wszechstronny surowiec do celów gospodarczych, ale też filtrują powietrze, oczyszczają wodę, zapobiegają erozji gleby, zapewniając jednocześnie dom dla wielu gatunków roślin i zwierząt. Same drzewa natomiast, które doskonale magazynują CO2, przyczyniają się do przeciwdziałania zmianie klimatu.
Świat potrzebuje lasów – bez nich nie wyobrażamy sobie życia na Ziemi. W lasach mieszka około dwóch trzecich znanych nam lądowych gatunków zwierząt i roślin, co czyni je jednym z najbardziej bioróżnorodnych ekosystemów na naszej planecie. Kampania podkreśla wartość terenów leśnych dla nas wszystkich i to, w jaki sposób wybór certyfikowanych produktów pochodzących ze zrównoważonych źródeł może pomóc w tworzeniu odpornych na zmiany lasów dla przyszłych pokoleń – mówi Karolina Tymorek, dyrektorka FSC w Polsce.
Forest Stewardship Council to międzynarodowa organizacja not-for-profit. FSC wyznacza standardy dla odpowiedzialnej gospodarki leśnej, z uwzględnieniem aspektów społecznych, przyrodniczych i ekonomicznych. Kampania, która w latach 2018-2021 odbywała się pod nazwą Piątek FSC, została wydłużona do całego tygodnia. Akcja ma na celu zainspirowanie przedsiębiorców i konsumentów do podejmowania proekologicznych działań, w tym m.in. poprzez wybór certyfikowanych produktów. Certyfikacja stanowi potwierdzenie, że surowiec został pozyskany z lasów zarządzanych w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem środowiska i praw lokalnych społeczności.
W jaki sposób angażują się partnerzy?
Poprzez udział w akcji nasi partnerzy budują markę swojej organizacji, która dba o odpowiedzialny rozwój i troszczy się o planetę. Do chwili obecnej zgłosiło się już ponad 100 firm, czyli o ok. 20% więcej niż w roku ubiegłym, co pokazuje, że takie inicjatywy są potrzebne i wartościowe. Podejmowane wspólnie z partnerami działania przyczyniają się też do budowania społecznej świadomości ekologicznej, pokazując, jak codzienne wybory i zachowania każdego z nas mogą mieć wpływ na ochronę lasów – dodaje Karolina Tymorek.
Co roku w kampanię angażują się przedsiębiorcy i inne organizacje – posiadacze licencji FSC. Są wśród nich małe firmy rodzinne, a także duże sieci handlowe. Reprezentują one szereg rozmaitych branż, w tym te wprost powiązane z surowcem drzewnym, takie jak:
- meblarstwo,
- papiernictwo,
- opakowania,
- wydawnictwa,
- produkty spożywcze,
- materiały budowlane,
- telekomunikacja,
- zabawki.
W zakres działań promujących kampanię wchodzą aktywności proekologiczne angażujące nie tylko pracowników, ale także lokalne społeczności i konsumentów – odbiorców produktów pochodzących z lasów.
Tydzień Lasów FSC oferuje możliwość zaangażowania się na wiele sposobów. Wśród nich mogą znaleźć się takie działania jak wspólne akcje sadzenia drzew, leśne spacery przyrodnicze z przewodnikiem połączone z warsztatami edukacyjnymi, akcje sprzątania lasów, konkursy sztuki wykonanej z produktów pochodzenia leśnego i związane z tym instalacje, konkursy fotograficzne, a także programy partnerskie z udziałem lokalnych społeczności, w tym dzieci i młodzieży szkolnej oraz lokalnych organizacji społecznych – podpowiada Karolina Tymorek.
Na czym polega edukacyjny wymiar kampanii Tydzień Lasów FSC?
By wesprzeć komunikacyjnie uczestników akcji, FSC udostępnia materiały zachęcające do dbania o lasy i dzielenia się wiedzą z innymi. Uczestnicy mają do dyspozycji zestaw gotowych materiałów informacyjno-edukacyjnych. Można umieszczać w swoich biurach lub sklepach, a także publikować w mediach społecznościowych, na stronach internetowych i w intranecie. Partnerzy zachęcani ponadto będą do organizowania poświęconych tematyce leśnej webinariów i spotkań stacjonarnych, podczas których możliwe będzie poszerzanie wiedzy o znaczeniu zrównoważonego zarządzania zasobami leśnymi i odpowiedzialnych wyborów konsumenckich. Pomogą w tym też przygotowane dla chętnych niezwykle popularne quizy i konkursy.
Tydzień Lasów FSC to znakomita okazja dla firm, aby dotrzeć z przekazem o swoim zaangażowaniu na rzecz zrównoważonego rozwoju do szerokiego grona konsumentów. Podejmując proste, a jednocześnie czytelne działania, firmy i ich pracownicy mogą wspierać rozwój lasów, które przyczyniają się do przeciwdziałania zmianie klimatu, chronią bioróżnorodność i poprawiają byt lokalnych społeczności.
Tegoroczny Tydzień Lasów FSC odbywa się w dniach 23-29 września. Więcej informacji znajduje się na stronie FSC Polska.