Newsroom

Najnowsze wyniki finansowe IKEA

wyniki finansowe IKEA za 2021 rok

Najnowsze wyniki finansowe IKEA

IKEA Retail w Polsce opublikowała podsumowanie zawierające wyniki finansowe za rok 2021. Mimo wyzwań związanych z pandemią koncern odnotował wzrost sprzedaży. Jakiego rzędu jest to wzrost?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

IKEA Retail w Polsce podała wyniki finansowe za rok 2021, w którym sprzedaż wyniosła blisko 5 mld zł. Dane te dotyczą okresu od września 2020 roku do sierpnia 2021 roku i oznaczają wzrost sprzedaży o 9% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wyniki są odzwierciedleniem działań firmy, by stać się jeszcze bardziej dostępną online i stacjonarnie, przystępną cenowo i zrównoważoną.

U podstaw naszej działalności biznesowej leży misja tworzenia pozytywnych wartości dla klientów, pracowników, społeczeństwa i planety. Rozpoczynając rok finansowy 2021 z jednej strony zakładaliśmy, że będzie to okres niepewności spowodowanych pandemią COVID-19 oraz ryzykiem pojawienia się kolejnych lockdownów, lecz z drugiej strony wierzyliśmy, że będzie to także czas nowych szans i możliwości, w tym dla dalszej transformacji cyfrowej. Patrząc wstecz na miniony rok finansowy mogę powiedzieć, że w okresie pandemii nasze podejście wyróżniało się troską i profesjonalizmem. Naszą siłę wzmacnialiśmy chroniąc miejsca pracy, okazując pomoc sąsiadom i najbardziej potrzebującym społecznościom. Zainwestowaliśmy zarówno w stacjonarną, jak i cyfrową sprzedaż, rozwijaliśmy usługi zdalnego planowania i sprzedaży. Przygotowaliśmy jeszcze lepszą ofertę dla tych, którzy cenią jakość i niskie ceny, pomagając im zrealizować marzenia dotyczące lepszego życia w domu. To szczególnie istotne w czasach, gdy życie w domu stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. 9-procentowy wzrost sprzedaży to imponujący wynik. Zawdzięczamy go przedsiębiorczemu podejściu i współpracownikom z całego szeregu firm z łańcucha wartości IKEA w Polsce. Osiągnęliśmy go pomimo trudnego okresu pandemii, zakłóceń w międzynarodowym systemie frachtu morskiego, przy ograniczonej dostępności niektórych surowców i braku kierowców w całej Europie – mówi Karin Sköld, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail w Polsce.

Cyfrowa transformacja i wzrost sprzedaży online

W minionym roku finansowym 12 sklepów IKEA zlokalizowanych w 10 polskich miastach odwiedziło blisko 22,5 mln osób. Na stronie IKEA.pl odnotowano ponad 163 mln wizyt. Pandemia i powiązanie z nią restrykcje przyśpieszyły tempo zmian zachodzących w handlu, a co za tym idzie miały istotny wpływ na transformację cyfrową IKEA.

Zmiany wprowadzone w sklepach, tak aby mogły one również spełniać funkcję punktów realizacji zamówień oferujących usługi zdalnego planowania, przebudowa strony IKEA.pl i dalsze wdrożenia Aplikacji Mobilnych IKEA skutkowały wzrostem udziału sprzedaży online w całkowitej sprzedaży do poziomu 29% w roku finansowym 2021 w porównaniu do 20% w roku poprzednim.

ZOBACZ TAKŻE: Jak pandemia wpłynęła na obroty IKEA?

Liczba klubowiczów IKEA Family w omawianym okresie zbliżyła się do 5 mln, co oznacza wzrost o blisko 700 tys. osób w porównaniu do 2020 roku. Dla wygodnego odbioru przez klientów zamówień online postawiono na rozwój sieci Punktów Odbioru Zamówień IKEA w całym kraju (74), skrytek IKEA w sklepach w Łodzi i na Targówku oraz paczkomatów (14 tys.). Centrum Obsługi Klienta IKEA poprzez Domolinię obsłużyło 2 miliony klientów.

Zrównoważona oferta

W minionym roku IKEA proponowała swoim klientom jeszcze więcej produktów, które powstawały zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, cechując się dobrym wzornictwem, jakością, funkcjonalnością oraz przystępną ceną, a ich udział w całej sprzedaży osiągnął poziom 32%. Odpowiedzialne podejście oznaczało też oferowanie smacznych i zdrowych posiłków – udział roślinnych i warzywnych klopsików wyniósł łącznie 33% w całkowitej liczbie klopsików zakupionych w Sklepikach Szwedzkich i Restauracjach IKEA.

Całkowita liczba zamówień w IKEA Retail w Polsce wyniosła 20,6 mln, a najpopularniejszym produktem okazał się talerz OFTAST sprzedany w liczbie 4,2 mln sztuk. Ponieważ klienci szukali nowej przestrzeni, w której mogliby kontaktować się ze światem zewnętrznym i swoimi bliskimi, sprzedaż mebli ogrodowych, wykorzystywanych m.in. do wyposażenia balkonów i tarasów oraz rozwiązań do przechowywania wzrosła o ponad 10%. Kiedy praca w domu stała się nową normą, zwiększył się popyt na meble i akcesoria, w tym krzesła i biurka, niezbędne do aranżacji domowego biura (wzrost sprzedaży o 16%).

Rozwój B2B

Rok finansowy 2021 upłynął pod znakiem wdrażania nowości i udogodnień dla klientów z segmentu B2B (ponad 560 tys. firm z 17% udziałem w sprzedaży), w tym nowego produktu finansowego – leasing IKEA. Rozwijano także usługi projektowe dla przestrzeni biurowych, w których projektanci mogli zaproponować rozwiązania dla dowolnego typu działalności, jaką prowadzą klienci. Udostępniono również nowe narzędzie do planowania, które w prosty sposób pozwala samodzielnie zaaranżować przestrzeń w biurze lub miejsce pracy w domu.

60-lecie IKEA w Polsce

Rok 2021 był wyjątkowy dla IKEA w Polsce przez wzgląd na szczególną rocznicę 60-lecia współpracy z Polską.Z tej okazji firma opublikowała raport IKEA. Made in Poland.

Publikacja obrazowała wpływ spółek z grupy Inter IKEA oraz Ingka, jak również całego łańcucha wartości IKEA, na polską gospodarkę, podkreślając dumę z faktu, iż w całym łańcuchu wartości IKEA w Polsce pracuje blisko 100 tys. osób. Pod względem produkcji dla IKEA Polska ustępuje tylko Chinom i rocznie odpowiada za blisko 20% jej wolumenu. W naszym kraju zlokalizowane są fabryki mebli, centra dystrybucji, centra handlowe, a nawet farmy wiatrowe.

Posiadamy sześć farm wiatrowych w Polsce o łącznej mocy 180 MW. W ciągu roku finansowego 2021 wyprodukowały one 394 GWh energii, czyli więcej, niż zużywamy w naszej działalności – mówi Joanna Kijas-Janiszowska, dyrektor finansowy IKEA Retail w Polsce. – O skali zaangażowania IKEA w Polsce świadczy przyznane nam wyróżnienie dla TOP 10 płatników podatku CIT w 2020 r. Nasza obecna i przyszła działalność jest nierozerwalnie związana z Polską.

Wyniki finansowe IKEA na świecie

W roku finansowym 2021 sprzedaż detaliczna IKEA wyniosła 37,4 mld euro w ujęciu globalnym, co oznacza wzrost o 6,3% w porównaniu z rokiem poprzednim (35,2 mld euro). W minionym roku Grupa Ingka otworzyła 26 nowych sklepów, w tym innowacyjne zielone sklepy miejskie w Wiedniu i Tokio, a także IKEA Décoration w Paryżu, sklep miejski oferujący głównie akcesoria i dekoracje.

Poszerzenie funkcjonalności sklepów, które stały się punktami realizacji zamówień, nowa odsłona strony IKEA.com oraz kolejne wdrożenia Aplikacji Mobilnych IKEA skutkowały wzrostem udziału sprzedaży internetowej w sprzedaży ogółem z 18% do 30% w skali globalnej.