Newsroom

Home office nie dla wszystkich?

home office w badaniach, praca zdalna według przedsiębiorców

Home office nie dla wszystkich?

Jak oceniają pracę zdalną pracodawcy, a jak pracownicy? Kto jest najmniej zadowolony z home office? Czy powrót do rzeczywistości sprzed COVID-19 jest możliwy?

Reklama
Banner targów IFFINA 2024 750x109 px

Pracodawcy i pracownicy różnią się w ocenie pracy zdalnej. Ci pierwsi źle oceniają jej jakość i wpływ na firmę. Według co trzeciego przedsiębiorcy model pracy, który w wielu przypadkach został zastosowany po raz pierwszy, nie przynosi spodziewanych efektów. Do zwolenników home office nie należą przedstawiciele handlu, przemysłu i mikrofirm.

Praca zdalna według badań

Z opinią pracodawców zgadza się tylko co piąty pracownik. Z badań przeprowadzonych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że duża część zatrudnionych nie ma pojęcia, jak ocenić swoją efektywność. Wszyscy są zgodni w jednej kwestii – nie ma już powrotu do tego, co było przez pandemią.

Pandemiczna rzeczywistość ostatnich kilkunastu miesięcy była sprawdzianem dla dużej części przedsiębiorców i pracowników, którzy testowali nowy model wykonywania obowiązków służbowych. Oczywiście nie obyło się bez inwestycji w infrastrukturę techniczną, pozwalającą na zdalną komunikację, ale kluczowe okazało się mentalne nastawienie.

ZOBACZ TAKŻE: Praca zdalna – za i przeciw

Pandemia okazała się katalizatorem, przyspieszającym wprowadzanie zmian w wielu przypadkach planowanych w dalszej perspektywie. Stała się też swego rodzaju praktycznym testem wydolności i efektywności niektórych rozwiązań. Czy rezultat jest zadowalający? Czy sprawdza się po dłuższym czasie? Z badań przeprowadzonych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wśród MŚP i pracowników wynika, że obie strony nieco różnią się w ocenach, zwraca uwagę przewaga negatywnych opinii biznesu i niepewność zatrudnionych – mówi Grzegorz Zakrzewski, dyrektor Departamentu Zasobów Ludzkich Grupy BIK.

Co decyduje o efektywności home office?

Przedstawiciele mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oceniający pracę zdalną, głównie z punktu widzenia jej wpływu na biznes, w zdecydowanej większości nie mają zastrzeżeń. Ponad połowa uważa, że efektywność pracowników działających z domu jest taka sama jak w przypadku pracy w biurze, a 7% jest zdania, że nawet się poprawiła. Wiele zależy jednak od wielkości firmy – im większa, tym lepsze postrzeganie pracowników działających z domu. W grupie średnich podmiotów (od 50 do 249 pracowników) neutralnie lub pozytywnie wypowiada się o nich 68% pytanych, podczas gdy wśród mikrofirm, zatrudniających do 9 osób, uważa tak jedynie połowa. Z punktu widzenia branż, najbardziej zadowolone jest budownictwo i transport, a najbardziej zawiedziony handel i przemysł.

ZOBACZ TAKŻE: „PRZEWODNIK ARCHITEKTA” po organizacji pracy

Aż jedna trzecia przedstawicieli przedsiębiorstw wskazuje na pogorszenie wydajności pracowników wykonujących obowiązki z domu. Częściej niezadowolone są najmniejsze biznesy (41%) oraz przedstawiciele handlu i przetwórstwa przemysłowego, gdzie negatywne zdanie ma niemal połowa. 

W drugiej części badania, która objęła osoby aktywne zawodowo, wykonywanie pracy poza siedzibą firmy częściej lub rzadziej potwierdziło aż 53% ankietowanych. Okazuje się, że pracującym zdalnie wcale nie jest łatwo się ocenić. Na pytanie, czy wykonując obowiązki służbowe z domu są mniej, bardziej lub równie efektywni jak pod okiem szefa, nie potrafi odpowiedzieć co czwarty. Ponad połowa jest zdania, że jest nieźle, z czego 39% uważa, że pracują tak samo dobrze jak w siedzibie firmy, a 13%, że nawet lepiej. Jednocześnie 22%, wobec 33% wskazań pracodawców, zauważa, że ich efektywność się pogorszyła. Bardziej samokrytyczne są kobiety, których według badania na pracy zdalnej jest mniej niż mężczyzn (51% vs 55%). O spadku jakości pracy zdalnej częściej niż inni mówią też osoby z wykształceniem wyższym i pochodzący z miast liczących od 200 do 499 tys. osób.

Badanie zrealizowane przez Instytut Keralla Research, przeprowadzane co kwartał wśród mikro, małych i średnich firm. Próba = 500, technika: wywiady telefoniczne, termin: marzec / kwiecień 2021 r.