Materiał dla projektanta
25 października, 2015 2023-07-25 9:26Materiał dla projektanta
Technologia i design to nie są dwa światy. To różne części tego samego świata. Jego integracja jest podstawą sukcesu, o czym można się przekonać obserwując aktywność wybranych dostawców materiałów dla meblarstwa.
Firmy, które opowiedziały nam o swoich doświadczeniach są otwarte na współpracę z projektantami. Często mogą być wzorem znakomitej komunikacji między światem technologii i projektowania. Korzyści z tej wymiany są obopólne, ale najbardziej zyskuje na nich finalny użytkownik mebli. Otrzymuje produkt ładny, dobrze zaprojektowany, zgodny z najnowszymi trendami, a także – co być może docenia najbardziej – zgodny z własnymi potrzebami.
Zacząć od podstaw
Do powstania mebla nie wystarczy najpiękniejsza nawet idea. Oprócz talentu, a przede wszystkim wiedzy, umiejętności i znajomości rynku potrzebny jest konkretny materiał, konkretna technologia. Na jej bliższe poznanie mogą liczyć laureaci konkursu „Spełnij dziecięce marzenia” organizowanego przez nasze wydawnictwo i współtworzącego projekt „Mebel Marzeń”. Zaangażowane w niego są m.in. firmy Impress i Schattdecor, które fundują staże dla najlepszych projektantów.
Charakter długoterminowy ma współpraca Schattdecor z uczelniami wyższymi kształcącymi młodych projektantów. Od 15 lat firma współpracuje z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, gdzie wspólnie z prof. Katarzyną Laskowską tworzy Program Edukacyjno-Projektowy. Koncepcja PE-P-u, pierwszej i wciąż atrakcyjnej formuły współpracy sektora edukacyjnego z przemysłem została zainicjowana w 2001 roku.
ZOBACZ TAKŻE: Design bardzo osobisty
Narodziła się jako alternatywa forma kształcenia przyszłych projektantów, ale uzupełniająca proces edukacyjny o elementy praktycznej współpracy z przemysłem meblarskim. Danuta Pawlik z firmy Schattdecor dzieli się refleksją, że jest to doskonała metoda wspólnego uczenia, ponieważ studenci zapoznają się z trendami, wzornictwem i technologią, a producenci otwierają się na nowe idee, promując swoje produkty w nowatorskich rozwiązaniach projektowych.
Atrakcyjna oferta dla studentów
O stałej atrakcyjności mówi także prof. Katarzyna Laskowska: Możliwość przejścia przez proces rozwoju nowego produktu, praca w zespole interdyscyplinarnym, stały dostęp do know-how, kontakt z biznesem powodują, że PE-P jest w dalszym ciągu niezwykle atrakcyjnym doświadczeniem dla studentów UAP. Poszerzanie doświadczenia projektowego, rozwijanie umiejętności kreacyjnych w obwarowanym konkretnymi ograniczeniami środowisku technologicznym, nabywanie kompetencji społecznych w pracy z przedsiębiorstwami – to dalsze aspekty powodujące, że kolejne grupy studentów wybierają trudną pracę w ramach programu.
Od kilku lat Schattdecor współpracuje również z poznańską School of Form. Zapoznaje studentów z całą gamą materiałów wykorzystywanych w meblarstwie i daje im możliwość doświadczania procesu projektowania. W ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych przez ostatnie 3 lata zadanie semestralne studentów polegało na zaprojektowaniu cyfrowych wzorów papierów dekoracyjnych. W projekcie wzięło udział łącznie 100 studentów, a opiekunką projektu była Claudia Küchen, szefowa działu designu Schattdecor AG.
Warto zaznaczyć, że tegoroczna współpraca została wzbogacona o warsztaty projektowania wielowymiarowej konstrukcji na bazie najnowszego produktu firmy – folii „Smartfoil Evo”. Instalacja stworzona przez studentów, a zrealizowana przez firmę Schattdecor zaprezentuje możliwości i właściwości – efekty optyczne i haptyczne nowego produktu. Instalację można będzie zobaczyć na Łódź Design Festival (8-18 października br.).
Technologia ogranicza design
Dzięki projektom z firmami takimi jak Schattdecor, studenci stykają się ze światem zależności i ograniczeń, sprawdzają swoje możliwości pracując w interdyscyplinarnych zespołach z doświadczonymi specjalistami i konfrontując swoje oczekiwania z tzw. realnym światem. Schattdecor to zdecydowanie przykład firmy myślącej w dłuższej perspektywie, dzięki czemu współpraca ze studentami może mieć wymierne korzyści dla obu stron – zauważa Danuta Pawlik.
Młodzi projektanci wykorzystują szansę na praktyczne sprawdzenie swoich umiejętności – mogą zobaczyć swoje pomysły zrealizowane w profesjonalny sposób. Studenci zdobywają doświadczenie zawodowe, którego wymagają pracodawcy po studiach. Ta ciągła współpraca z firmami zewnętrznymi, kontakt z technologiami, materiałami – wszystko to daje im ogromną przewagę nad kolegami i koleżankami, którzy mają dostęp do wiedzy tylko w formie teoretycznej – dodaje.
Technologia i design: słuchać siebie nawzajem
Firmy świadome mechanizmów rynkowych wiedzą, że korzyści współpracy projektantów z dostawcami mogą być znaczące. Magdalena Młodzik z Toptextil zwraca uwagę, że firma nie tylko śledzi trendy, ale przede wszystkim tworzy je słuchając głosu profesjonalistów.
Sprzyja temu udział w targach tekstylnych i szkoleniach. Miejscem spotkań biznesowych producentów i projektantów jest Arena Design, odbywająca się równolegle do targów „Meble” w Poznaniu.
W tym roku Pfleiderer, jako partner strategiczny wydarzenia dostarczył materiały do zabudowy przestrzeni prezentacji aktualnych osiągnięć w dziedzinie designu. Miał też własne stoisko poświęcone idei kolekcji „Materials we love. Concept by Zięta & Kuchciński”.
Udział w prezentacjach, seminariach, wydarzeniach publicznych dla firmy Impress jest okazją do prezentacji trendów wzorniczych i kierunków rozwoju branży dekoracyjnej. Krzysztof Bogdanowicz z firmy Impress zaznacza, że jest również okazją do dyskusji o wspólnych projektach. Impress bardzo ceni indywidualną pracę z projektantami mebli.
Niestandardowa oferta
Nie muszą oni korzystać z oferty standardowej. Krzysztof Bogdanowicz podkreśla, że najlepsze efekty daje wspólna praca nad wzorem od surowego drewna do wydruku. Kolejnym z firmowych działań są warsztaty dla projektantów odkrywające tajemnice branży dekorów.
Na indywidualnych spotkaniach pokazujemy pracę z dekorami od kuchni, możliwość uzyskiwania kolorów i struktur. Projektanci doceniają możliwości samodzielnego tworzenia wymarzonych kolorów, łączenia dekorów z powierzchniami jednobarwnymi. Preferujemy organizowanie takich spotkań w Impressie, ze względu na zaplecze techniczne (druk cyfrowy, farbiarnia, laboratorium próbek, kolekcje papierów) – zaznacza Krzysztof Bogdanowicz.
Przewodnikiem po dekorach jest również dostępny online Designmail. Każda jego edycja opisuje jedną nowość Impressu i jest profesjonalnym przewodnikiem „po dekorze”, zawierającym również przykłady zastosowań wzoru. Skuteczny jest również D-lab, aplikacja która daje dostęp do wszystkich dekorów Impressu w postaci cyfrowej. Projektant może obejrzeć dekor w skali 1:1, stworzyć własny kolor i obejrzeć go na wizualizacji w jednym z wielu dostępnych wnętrz.
Branży dobrze znane są Interprint Furniture Days. W ubiegłym roku zaproszenie na nie przyjęło 175 firm. Przez trzy tygodnie zespół projektantów Interprint organizował dziennie trzy prezentacje inspirujących trendów. Jak co roku, była to okazja do zaangażowania w rozwój dekorów klientów i partnerów z przemysłu meblarskiego.
Prezentacje wzornictwa i trendów
Schattdecor nawiązuje kontakty z projektantami przede wszystkim poprzez prezentacje wzornictwa i trendów podczas targów czy na wystawach designu w Polsce i poza jej granicami, takich jak m.in. Arena Design w Poznaniu, Łódź Design Festival, Gdynia Design Days, Euroshop w Düsseldorfie czy Interzum w Kolonii.
Istotne są przy tym zarówno spotkania indywidualne, jak i prezentacje czy wykłady. Bardzo popularna jest też forma warsztatów, podczas której komunikacja odbywa się dwutorowo i uaktywniana jest kreatywność obu stron.
W ramach działań wielkopolskiego Klastra – Akademii Architekta Schattdecor wraz z takimi firmami jak m.in. Cermag, Vox, Marmorin, Balma, Sitag, Polflor czy Pozbruk współorganizował w październiku ub.r. dwudniowe spotkanie z architektami i projektantami. Konferencja „Od kreacji do realizacji” obejmowała warsztaty, wykłady produktowe, ale także prezentacje z udziałem psychologów, socjologów, ekonomistów, prawników.
Wymiana doświadczeń między projektantami a dostawcami jest siłą pobudzającą innowacje, czego przykładem jest zadruk cyfrowy. Jak zaznacza Danuta Pawlik, od kilku lat zdobywa on uznanie projektantów w obszarze dekorowania mieszkań, biur, wnętrz użyteczności publicznej. Druk cyfrowy to doskonała oferta dla architektów i projektantów. Umożliwia tworzenie wnętrz bardzo indywidualnych oraz kształtowanie ich według najróżniejszych gustów.
Obudzić emocje
Zadanie te spełnia kolekcja wzorów cyfrowych Digital Visions, którą Schattdecor wprowadził w 2011 roku. Warto podkreślić, że rozwój technologiczny w obszarze zadruków cyfrowych sprawia, że optyka wzorów jest coraz bardziej ciekawa, czego przykładem jest wzór „Traffic”.
O tym, jak ważne jest dysponowanie technologią ukierunkowaną na spełnianie wymagań wzorniczych świadczy również tegoroczna inwestycja Interprint. W siedzibie firmy w Arnsbergu uruchomiono pierwszą na świecie przemysłową drukarkę cyfrową do drukowania drewnopodobnych, kamiennych oraz kreatywnych dekorów na papierze dekoracyjnym.
Interprint postrzega nową drukarkę jako istotne uzupełnienie klasycznego wklęsłodruku. Dzięki tej technologii można w ekonomiczny sposób produkować nowo opracowane dekory w mniejszych ilościach. Pozwoli to na wykorzystanie maszyny do drukowania indywidualnych dekorów.
TEKST: Diana Nachiło
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 10/2015