Edukacja

Już 3 na 4 Polaków kupuje w e-sklepach

e-commerce w Polsce

Już 3 na 4 Polaków kupuje w e-sklepach

Według raportu Deloitte „Zakupy świąteczne 2021” blisko połowa świątecznego budżetu Polaków zostanie wydana w sieci. Kto robi zakupy przez Internet i co kupuje?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Jak pokazało badanie przeprowadzone przez AdColony – 70% respondentów z regionu EMEA dokona świątecznych zakupów w formie mieszanej – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online.

Jeśli chodzi o Polskę, to według raportu Deloitte „Zakupy świąteczne 2021” blisko połowa (47%) świątecznego budżetu Polaków zostanie wydana w sieci. Nie jest to żadna niespodzianka. Internetowe zakupy były preferowaną metodą nabywania dóbr na całym świecie już w drugim kwartale 2020 roku – nabierając rozpędu w miarę przedłużania się pandemii.

ZOBACZ TAKŻE: Ranking internetowych sklepów meblowych

Z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2021” wynika, że aż 77% z nas przynajmniej raz dokonało zakupów w sieci. Wśród kupujących prym wiodą kobiety, osoby po 35 roku życia, z wyższym wykształceniem i mieszkańcy największych miast.

Pandemia przyspieszyła jedynie zmiany w zachowaniu i decyzjach zakupowych konsumentów, które były nieuniknione. Według niektórych danych już 3 na 4 Polaków kupuje w e-sklepach i co ciekawe, wcale nie są to osoby najmłodsze. Chociaż pokolenia Z i millenialsów uznaje się za najlepiej odnajdujących się w przestrzeni online, to ich starsi odpowiednicy (pokolenie X i wyżu demograficznego) ponad dwukrotnie częściej twierdzą, że ich zakupy online wzrosły w ciągu ostatniego roku – komentuje Michał Giera, Mobiem Polska.

Z jakich urządzeń korzystają Polacy podczas zakupów online?

Polacy kupują w sieci używając głównie laptopów (78%) i smartfonów (76%). Z raportu Mobiem Polska wynika popularność mobilnych urządzeń stale rośnie. Dla porównania w roku 2020, 69% badanych konsumentów kupując w sieci posługiwało się telefonem. W najmłodszej grupie badanych (do 24 r. ż.) niezaprzeczalnie króluje właśnie telefon zgarniając 92% udziału wszystkich urządzeń.

Zakupy dokonywane za pośrednictwem urządzeń mobilnych cieszą się coraz większym zaufaniem. Prawie 68% badanych uznaje dokonywanie zakupów w sieci przy użyciu telefonu jako równie bezpieczne, co zakupy na komputerze lub laptopie. Świadomość konsumentów również sukcesywnie wzrasta. Badanie AdColony pokazuje, że blisko 3 na 4 respondentów uważa, że powinno mieć ze sobą smartfon podczas zakupów. Z kolei raport Deloitte „Koniec ery dwóch światów 2021” podkreśla, że 4 na 5 klientów korzysta z urządzeń cyfrowych przed zakupami, żeby porównywać ceny oraz wyszukiwać informacje o produktach. Klient często wie więcej o produkcie niż sam sprzedawca – mówi Michał Pietruszka, Head of Mobile Product, Mobiem Polska

Co i kiedy Polacy kupują na Święta?

Z danych dostarczonych przez Deloitte wynika też, że średnio 2 na 3 Polaków dokona zakupów świątecznych w grudniu, czyli tradycyjnie na ostatnią chwilę. Ponad połowa badanych chce się wyrobić ze wszystkimi sprawunkami do 24 grudnia, ale są też i tacy (7%), którzy czekają na poświąteczne i noworoczne wyprzedaże. Co istotne, 73% Polaków planuje spędzić Święta w domu.

Według autorów raportu na ten stan rzeczy największy wpływ mają sytuacja pandemiczna oraz wzrost cen w tym podwyżki paliw. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda za granicą. Z raportu GWI „Holiday shopping 2021” wynika, że 7 z 10 respondentów wybierze się w odwiedziny do swoich rodzin czy przyjaciół.

Na jakie produkty Polacy będą polować podczas wirtualnych zakupów? Okazuje się, że najpopularniejsze są prezenty związane z podróżami i spędzaniem wolnego czasu (71%), akcesoria elektroniczne (64%), zabawki i książki (63%). Kosmetyków, odzieży, dóbr luksusowych, telefonów i artykułów sportowych klienci będą szukać zarówno online, jak i offline.

Dlaczego tak ważne są akcje promocyjne?

AdColony zapytało ludzi, czego oczekują od reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych w okresie świątecznym. Okazuje się, że konsumenci w znacznej mierze chcą zniżek (ponad 44%), spersonalizowanych ofert (40%) oraz ofert specjalnych (blisko 40%). Dopiero w dalszej kolejności chcą być informowani o produkcie lub marce (prawie 28%).

Inne wnioski płyną z raportu Deloitte „Zakupy świąteczne 2021”. Z badania wynika, że w tym roku Polacy wydadzą średnio o 200 zł więcej na święta, niż w roku 2020. Powodem wcale nie jest lepsza sytuacja ekonomiczna, wręcz przeciwnie, wzrost budżetu na gwiazdkę może być związany ze wzrostem cen. Dlatego ludzie ochoczo zerkają w kierunku akcji promocyjnych. Dane zebrane z 25 tys. e-sklepów używających oprogramowania Shoper wykazały, że wartość zamówień podczas tegorocznego Black Friday była wyższa o ponad 55% w stosunku do roku ubiegłego, a liczba zamówień wzrosła o 50%.

Czy reklamy świąteczne sprzedają?

Odbiorcy reklam świątecznych zwracają szczególną uwagę na wizualne aspekty przekazu (69%), a także na piosenki wykorzystane w reklamie (41%). Do tego 1 na 5 konsumentów, lubiących gwiazdkowe spoty, utożsamia się z reklamami, które ogląda. Co więcej, badani po obejrzeniu reklamy na urządzeniu mobilnym w czasie okołoświątecznym deklarują, że odwiedzają stronę internetową marki (blisko 13%), porównują ceny produktów w sieci (ponad 12%), wyszukują reklamowaną rzecz (11,4%), czytają opinie o niej lub recenzje firmy (blisko 11%). Ponad 7% respondentów przyznaje, że dokonuje zakupu po jakimś czasie od obejrzenia reklamy.

Jak zauważa Michał Pietruszka, na długość procesu decyzyjnego konsumenta ma wpływ wiele czynników, m.in. poziom jego dochodów, to, czy produkt jest dla niego istotny, a nawet to w jakim stopniu sam kupujący jest podatny na przekaz reklamowy. Ankietowani twierdzą jednak, że zazwyczaj dokonują zakupu za pośrednictwem reklamy już kilka dni po wyświetleniu (ponad 30%). Rzadziej nabywają towar po tygodniu (14%), jeszcze rzadziej kolejnego dnia (11%), a zdarza się – ale to już bardzo rzadko – że nawet po miesiącu (8,3%).