Edukacja

Jakie wyniki osiągnęli polscy producenci mebli?

W II kwartale 2021 roku wartość produkcji sprzedanej wyniosła blisko 13,4 mld zł i jest to wynik wyższy aż o 49% w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku. Fot. Prostooleh.

Jakie wyniki osiągnęli polscy producenci mebli?

Polscy producenci mebli mają za sobą całkiem udany I kwartał 2021 r. Znana jest też większość danych za II kwartał. Co wydarzyło się w ostatnich miesiącach? Jest lepiej, czy może gorzej?

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznastwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

Przeprowadzona analiza obejmuje wartość produkcji sprzedanej mebli, którą wypracowali polscy producenci mebli (firmy duże, średnie i małe). Sumując wartość produkcji sprzedanej z I i II kwartału 2021 roku otrzymujemy wysoki wynik 26,2 mld zł; jest to jednocześnie o 28% wyższa wartość niż w I-II kwartale 2020 roku.

W samym II kwartale 2021 roku wartość produkcji sprzedanej wyniosła blisko 13,4 mld zł i jest to wynik wyższy aż o 49% w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku. Tak duża różnica wynika z dwóch czynników, a mianowicie wartość produkcji sprzedanej w II kwartale 2021 roku była rekordowo wysoka, a w II kwartale 2020 roku bardzo niska i obciążona lockdownem.

Analizując dane dotyczące wolumenu produkcji w pierwszym półroczu 2021 roku zaobserwowano wzrost ilości wyprodukowanych mebli we wszystkich badanych przez GUS grupach w stosunku do analogicznego okresu roku 2020. Mebli drewnianych w rodzaju stosowanych w pokojach stołowych i salonach wyprodukowano 21,543 mln sztuk (wzrost o 67%). Bardzo duży wzrost dotyczył również mebli drewnianych z rodzaju stosowanych w sypialni, których wyprodukowano 3,552 mln sztuk (wzrost o 31%). Mebli do siedzenia przekształcalnych w miejsca do spania wyprodukowano 1,343 mln sztuk (wzrost 25%). Najmniejszy wzrost wolumenu dotyczył wyprodukowanych w ilości 1,980 mln sztuk mebli drewnianych w rodzaju stosowanych w kuchni i było to 6%.

Gdy porówna się dane wolumenu produkcji badanych grup mebli tylko w II kwartale 2021 roku do II kwartału 2020 roku, to widać, że różnice są jeszcze większe. W II kwartale 2021 roku wolumen wyprodukowanych mebli drewnianych w rodzaju stosowanych w kuchni, mebli do siedzenia przekształcalnych w miejsca do spania, mebli drewnianych w rodzaju stosowanych w sypialni i mebli drewnianych w rodzaju stosowanych w pokojach stołowych i salonach wzrost o odpowiednio 14%, 47%, 50% i 111%.

Tak duże różnice wynikają ze znacznego ograniczenia produkcji w kwietniu, który był najgorszym miesiącem dla branży meblarskiej w 2020 roku. Przyczyną tego stanu rzeczy był lockdown zarówno w Polsce, jak i u najważniejszych odbiorców polskich mebli w tamtym okresie.

Zatrudnienie w branży meblarskiej

Pierwsze półrocze 2021 roku było okresem charakteryzującym się przeciętnym zatrudnieniem w branży meblarskiej na poziomie 162 tys. Jest to o 3% więcej niż w tym samym okresie 2020 roku, kiedy to przeciętne zatrudnienie wyniosło 157 tys. osób.

Liczby te stanowią średnią roczną z miesięcy od stycznia do czerwca, nie uwzględniają właścicieli i współwłaścicieli, jak również pracujących członków ich rodzin. Dane te nie obejmują również zatrudnionych poza granicami Polski oraz zatrudnionych w organizacjach społecznych, politycznych, związkach zawodowych i innych. Wskaźnik przeciętnego zatrudnienia w branży meblarskiej obejmują osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy oraz w niepełnym, po przeliczeniu na pełnozatrudnionych.

Analizy danych GUS z I-II kwartału 2021 roku meblarskiej wykazują, że przeciętne wynagrodzenie w branży meblarskiej znacznie wzrosło. Przeciętne wynagrodzenie w I-II kwartale br. wyniosło 4.461,44 zł. Wzrost przeciętnego wynagrodzenia w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego wyniósł ponad 500 złotych brutto (13%). Porównując II kwartał 2021 roku do II kwartału roku poprzedniego wzrost jest jeszcze wyższy i wyniósł 20%. 

Koniunktura w przemyśle meblarskim

Wszystkie wskaźniki koniunktury są obliczane jako saldo odpowiedzi negatywnych oraz pozytywnych, które udzielane są przez menadżerów firm. Nie są uwzględniane odpowiedzi neutralne. Badany okres przypadł na maj-lipiec 2021 roku.

W okresie od maja do lipca 2021 roku menedżerowie nieco lepiej oceniali sytuację dotyczącą bieżącego portfela zamówień, produkcji i ogólnej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa niż w poprzednim badanym okresie (luty-kwiecień 2021 roku). Nie są to jednak oceny, które można nazwać jednoznacznie pozytywnymi.

W miesiącach maj-lipiec 2021 roku oceny menedżerów dotyczące bieżącego portfela zamówień kształtowały się na poziomie odpowiednio -8,8, -0,3 i -4,2. W przypadku bieżącej produkcji odnotowane oceny były trochę lepsze. W badanym okresie wskaźnik bieżącej produkcji charakteryzował się ocenami kolejno -2,2, 2,4 i -1,5. Oceny bieżącej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa natomiast kształtowały się w okresie maj-lipiec 2021 roku na poziomie 0,6, -7,2 i -0,4.

Kolejnym badanym wskaźnikiem jest bieżący stan zapasów wyrobów gotowych. Trzeba nadmienić, że interpretacja ocen dotyczących tego wskaźnika wygląda inaczej niż w przypadku pozostałych. Oceny dodatnie wskazują na niedobór zapasów, ujemne zaś na ich nadmiar. Podsumowując oceny najbliższe wartości 0 są ocenami najlepszymi.

W badanym okresie menedżerowie określali stan zapasów wyrobów gotowych na bliski optymalnemu. Kolejno było to -1,5 w maju, -3,6 w czerwcu i -0,6 w lipcu.

Po ocenach bieżących należy przyjrzeć się oczekiwaniom menedżerów dotyczących portfela zamówień, produkcji i sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Oceny te za wyjątkiem przewidywanej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa są raczej pozytywne i charakteryzują się niewielką tendencją wzrostową. Widać również poprawę w stosunku do poprzedniego analizowanego okresu luty-kwiecień 2021 roku.

W badanym okresie maj-lipiec 2021 roku przewidywany portfel zamówień oceniano na kolejno 1,0, -4,9 i -2,3. Przewidywaną produkcję oceniano na 0,6, -7,2 i 0,4, a przewidywana sytuacji finansowa przedsiębiorstwa -7,9, -4,7 i -3,7.

Ostatnimi wskaźnikami ujętymi w badaniu koniunktury w przemyśle meblarskim są przewidywane ceny, ogólny klimat koniunktury i ogólna sytuacja gospodarcza. W przypadku pierwszego wskaźnika menadżerowie dalej wyrażają potrzebę podniesienia cen mebli. Oceny otrzymane w badaniu tego wskaźnika w okresie maj-lipiec 2021 roku to odpowiednio 26,1, 29,7, i 32,2. Na tak wysokie oceny wpływają stale rosnące koszty materiałów do produkcji. Ogólny klimat koniunktury oceniano w badanym okresie oceniano na 4,4, 1,0, 2,7. Pozytywnie w oczach menedżerów prezentuje się ogólna sytuacja gospodarcza przedsiębiorstwa, którą oceniano na 9,8 w maju, 7,6 w czerwcu i 9,2 w lipcu.

TEKST: Milena Dorozińska, Mateusz Strzelczyk

Zobacz ciąg dalszy raportu: Co czeka branżę w najbliższym czasie?

Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 9/2021