Design

Nowy model wzornictwa

Karol Starczewski.

Nowy model wzornictwa

Kiedy się pojawiła się idea powołania fundacji?

Jak wszystkie dobre idee, zrodziła się przy winie. 9 lat temu rozmawialiśmy z Kasią Laskowską, profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od wielu lat zajmuję się projektowaniem, prowadziłem prototypownię i warsztat. Kasia zwróciła się do mnie z pytaniem, czy nie pomógłbym jej studentom pracującym w ramach Programu Edukacyjno-Projektowego w przygotowywaniu prototypów. Dyplomanci mieli wówczas z tym problemy, bo pracownia w szkole miała ograniczone moce przerobowe. Niektórych rzeczy nie mogli zrobić, do niektórych brakowało technologii, czasem doradztwa. Zgodziłem się udzielić im pomocy. Po kilku wizytach zorientowałem się, że jest wielu młodych ludzi, którzy ze względu na brak doświadczenia zawodowego mają niski poziom świadomości, co można zrobić, jakim nakładem, w jakiej technologii. Czasem coś pięknie wygląda od strony projektowej, natomiast jest trudne w realizacji od strony warsztatowej. Podczas kolejnego spotkania z Kasią zrodziła się idea powołania organizacji non-profit, na której działalność można byłoby pozyskać odpowiednie środki.

Byłam przekonana, że działalność organizacji zaczęła się od reedycji. Tymczasem, Nowy Model rozpoczynał od edukacji i wdrożeń...

Reklama
banner-przewodnik-architekta-300x250

Od tego się zaczęło. Później, przy różnych okazjach poznawaliśmy projektantów. Doszliśmy też do tego, że są starsze projekty, które leżą w szufladach i nigdy nie ujrzały światła dziennego. Nie miały swoich 5 minut, bo nie mogły ich mieć na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Uznaliśmy, że warto się tym zainteresować, bo jest to kawałek historii. Pomysł pojawił się po wystawie Wielkopolska Tradycja Polskiego Designu w warszawskim Soho, którą projektowałem i do której przygotowałem projekt i grafikę. Zapoznałem się z obiektami. Wiele z nich było po prostu fantastycznych, natomiast istniały wyłącznie w dokumentacji. Pomyślałem, że jeśli są takie rzeczy, jeśli jest jeszcze możliwość kontaktu z ich autorami albo spadkobiercami, to warto się tym zająć.  

Które z początkowych założeń organizacji udało się zrealizować?

Udało się przeprowadzić kilka reedycji, które rekomendujemy na stronie nowymodel.org. Są wśród nich projekty prof. Rajmunda Teofila Hałasa, czy Bogusławy i Czesława Kowalskich. W ten sposób powstał cykl ikony polskiego designu. Zainspirowaliśmy wiele osób, które w tamtym czasie myślało podobnie. Ożywiono ikony polskiego wzornictwa, których nikt wcześniej nie znał.

Dlaczego w tamtym czasie reedycje stały się tak ważnym tematem?

Z jednej strony, wynikało to z braku, który był bardzo widoczny.

Więcej w miesięczniku „BIZNES.meble.pl” 1/2021, w wydaniu on-line TUTAJ.

KUP PRENUMERATĘ

Rozmawiała: Diana Nachiło

Napisz do autorki:

d.nachilo@meble.pl