Branża

W kierunku produktów o wysokiej wartości

Jakub Wołodko, dyrektor ds. marketingu Pfleiderer.

W kierunku produktów o wysokiej wartości

 

Reklama
Meblarski-1000-banner-srodtekstowy-750x100-gif-miesiecznik-i-portal-informacyjny-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl

Żyjemy już rok z koronawirusem. Co nowego przyniósł ten rok w firmie Pfleiderer – w wymiarze zarówno wewnętrznym, czyli w zakresie szeroko rozumianej organizacji pracy i funkcjonowania firmy, jak i w wymiarze zewnętrznym, w relacjach z dostawcami i odbiorcami?

 

To był rzeczywiście bardzo dynamiczny rok, zmiany związane z sytuacją pandemiczną stały się dla nas akceleratorem rozpoczętych już zmian, zwłaszcza w zakresie transformacji cyfrowej. Tu Pfleiderer bardzo intensywnie przepracował ten okres, digitalizując bardzo wiele obszarów związanych z produkcją, zakupami czy marketingiem. Jak większość firm na rynku, tam gdzie było to możliwe, przenieśliśmy pracę w tryb zdalny. Zminimalizowaliśmy fizyczny kontakt z partnerami biznesowymi, intensyfikując jednocześnie komunikację online m.in. przez tworzenie nowych kanałów. To, co istotne, zdecydowaliśmy się na komunikację regularną umożliwiającą monitorowanie zmian i sygnałów rynkowych.

 

Przejdę teraz do „twardych” danych. Wiosenne spadki produkcji branży meblarskiej w Polsce spowodowane lockdownem wynosiły w stosunku do analogicznych miesięcy 2019 r.: 15% w marcu, 50% w kwietniu i 20% w maju. Potem było lato i bezprecedensowe wzrosty (r/r): 18% w czerwcu, 23% w lipcu i 6% w sierpniu. Z kolei miesiące jesienne (wrzesień i październik) były w produkcji mebli wręcz rekordowe. Domyślam się, że beneficjentem tej sytuacji był także Pfleiderer, choć mam oczywiście świadomość, że Państwa odbiorcą są nie tylko producenci mebli, ale też choćby producenci drzwi czy branża budowlana?

 

Przyznam, że śmiało możemy określić Pfleiderera jako beneficjenta wzmożonego popytu w drugim półroczu 2020 r. Zanotowaliśmy silne wzrosty we wszystkich głównych kanałach sprzedaży: Przemysł, Hurt i Budownictwo. Tu warto nadmienić, że silny popyt bardzo wzmocnił, ułatwił realizację naszej długoterminowej strategii przesunięcia sprzedaży w kierunku produktów o wysokiej wartości dodanej. Tak więc gros mocy produkcyjnej został przesunięty w kierunku najsilniej pożądanych produktów dekoracyjnych.

 

Według analiz branża meblarska w Polsce zakończy rok 2020 zbliżonym wynikiem do wyniku z 2019 r. (szacuje się go na ok. 99%), co jest imponującą liczbą, zważywszy, że jeszcze wiosną realną groźbą wydawał się spadek produkcji o jedną trzecią. A jak zakończył miniony rok Pfleiderer?

 

Rok zakończył się dla nas niezwykle dobrze, zanotowaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe, mimo efektu COVID-owego, który oceniamy na ok. -20%. Myślę, że bardzo pomogły zaangażowanie pracowników, zmiany cyfrowe i dynamiczne zarządzanie portfolio produktowym.

 

 

ZOBACZ TAKŻE: Najwięksi producenci mebli i płyt w Polsce

 

 

Meblarze narzekali w ubiegłym roku na wzrost, często dwucyfrowy, cen wielu komponentów. Jak na tym tle wyglądały ceny płyty? Czy (i ewentualnie o ile oraz dlaczego) ona zdrożała?

 

Niestety, ta sytuacja nas również nie ominęła. Cała branża notuje i odczuwa wzrosty cen kluczowych surowców i składowych naszych produktów, takich jak energia, ropa i jej pochodne, chemia. Część wzrostu tych kosztów musieliśmy przerzucić na cenę wyrobu gotowego (…).

 

 

ROZMAWIAŁ: Marek Hryniewicki.

 

Chcesz otrzymywać każde wydanie? KUP PRENUMERATĘ