Newsroom

Najtrudniej w handlu

handel, płatności

Najtrudniej w handlu

Według Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor przybyło biznesów, które mają niższe obroty niż przed pandemią, a jednym z sektorów narażonych na największe problemy jest handel.

Reklama
Banner targów IFFINA 2024 750x109 px

Z cyklicznego badania przeprowadzonego wśród MŚP, wykonanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, wynika, że cztery na dziesięć firm zmagały się w ostatnich 6 miesiącach z problemem faktur przeterminowanych o ponad 60 dni. Co prawda, w porównaniu z czwartym kwartałem, sytuacja nieco się poprawiła, najbardziej w budownictwie, usługach i handlu, ale i tak handel pozostaje branżą, która ma najtrudniejszych klientów. Do poprawy doszło, mimo że przybyło firm, które mają niższe obroty niż przed pandemią. Pomocna mogła okazać się jednak intensyfikacja działań zmierzających do odzyskania należności m.in. korzystanie z firm windykacyjnych.

Nie czekają, tylko działają

Badanie zlecane przez BIG InfoMonitor realizowane jest co kwartał wśród 500 mikro, małych i średnich firm. Z ostatniej ankiety wynika, że o opóźnianiu płatności za dostarczane towary i usługi, przez co najmniej dwa miesiące, mówi obecnie 39,1% respondentów. Pod koniec minionego roku, doświadczonych w ten sposób negatywnie przedsiębiorstw było ponad 45%.  

ZOBACZ TAKŻE: Mniej dłużników, więcej długów

Deklaracje z początku tego roku niemal zrównały się ze wskazaniami sprzed 12 miesięcy, kiedy jeszcze ani przedsiębiorstwa, ani my wszyscy nie doświadczaliśmy ekonomicznych skutków pandemii. Badania pokazują, że może to być efekt coraz powszechniej podejmowanych działań niwelujących tak długie opóźnienia. Z każdym kwartałem przybywa przedsiębiorców decydujących się np. na korzystanie z usług firm windykacyjnych. Generalnie wierzyciele szybciej reagują i intensyfikują działania zmierzające do skutecznego odzyskania należności, sprawdzają też komu sprzedają – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

W handlu ciągle „pod górkę”

W ostatnich miesiącach sytuacja w jakości rozliczeń pomiędzy firmami poprawiła się przede wszystkim w budownictwie, handlu oraz usługach, nieznacznie w transporcie, a w przemyśle pozostała bez zmian. Mimo poprawy handel nadal jest jednak branżą, w której firmy najczęściej mają klientów przeciągających płatności faktur o ponad 60 dni. Problem dotyczy 53% podmiotów handlowych, wobec 63% w IV kw. ub.r. 

Jak pokazuje nasze badanie, najtrudniej powrócić do obrotów sprzed wybuchu epidemii koronawirusa firmom usługowym. Niemal 61% z nich mówi, że na początku tego roku nadal nie udało im się tego osiągnąć. Następnie handlowym, gdzie zanotowaliśmy 52,3% odpowiedzi negatywnych, a najlepiej jest w budownictwie, gdzie taki problem ma około jednej trzeciej firm. Co więcej, w tym przypadku aż 40% odpowiedzi mówi o tym, że pandemia nic dla tej branży nie zmieniła – zauważa Sławomir Grzelczak.

W transporcie i przemyśle wciąż nie doszło do siebie ok. 46% firm. W pierwszym przypadku pandemia nie ma znaczenia dla co czwartego biznesu, a wśród przedsiębiorstw przetwórstwa przemysłowego jedynie dla co siódmego.