Branża

Programowa promocja

Stoisko PAIH na targach ICFF w Nowym Jorku.

Programowa promocja

Meble są naszym eksportowym hitem. Aby utrzymać ich dobrą passę na światowych rynkach lub sprawić, że będzie ona nawet jeszcze lepsza, trzeba inwestować nie tylko w samą produkcję i design, ale też w międzynarodową promocję polskich marek meblowych. Środki na ten cel oferuje np. Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

W 2017 r. wartość wyeksportowanych z naszego kraju w mebli wyniosła 8,02 mld euro. To o 9,1% więcej niż w roku poprzednim (za Centrum Analiz Branżowych). Więcej eksportują tylko Chińczycy i Niemcy. Jak oceniają eksperci rynku meblarskiego, do 2020 r. mamy szansę prześcignąć Niemców i stać się liderem meblarskiego eksportu w Europie. Meble wysyłamy na bardzo wymagające rynki. Największym naszym odbiorcą są Niemcy, gdzie trafia ponad jedna trzecia naszych eksportowanych mebli i ich elementów. Inne ważne rynki to Wielka Brytania, Czechy, Francja oraz Holandia. Aby skutecznie konkurować na tak rozwiniętych rynkach i próbować podbijać nowe, czyli jednym słowem się rozwijać, trzeba oczywiście oferować coraz lepsze, innowacyjne, ciekawe wzorniczo produkty. Ale nieodzowna jest również promocja i budowanie rozpoznawalności polskich marek za naszymi granicami. A na nią producentom może już brakować funduszy. Tę barierę pomagają pokonać Fundusze Europejskie, w tym Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój.

Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój szansą na sukces

Branża meblarska znalazła się na przygotowanej przez Ministerstwo Rozwoju liście 12 priorytetowych sektorów polskiej gospodarki, które mają największą szansę na globalny sukces. Dla każdego z nich opracowany został specjalny program promocji na międzynarodowych rynkach, finansowany ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Za realizację programu dla branży meblarskiej odpowiadają dwie agencje rządowe. To Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), a także Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). PARP rozlicza indywidualne wnioski firm meblarskich, które jako uczestnicy poddziałania 3.3.3 POIR mogą otrzymać dofinansowanie do szeregu działań promocyjnych realizowanych na własną rękę za granicą. Firmy uczestniczące w programie mogą np. dofinansować swój udział w targach zagranicznych, czy misji gospodarczej. PAIH natomiast odpowiada za poddziałanie 3.3.2 POIR. W zamyśle Ministerstwa Rozwoju skupia się ono na promowaniu wizerunku całej branży, a nie konkretnych firm. Projekt ten nie przewiduje w swych założeniach pomocy publicznej.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Wizerunek branży

Od początku 2018 do końca 2019 r. PAIH organizuje stoiska informacyjno-promocyjne promujące polskie meble podczas największych imprez targowych w krajach, takich jak np. Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone, Niemcy czy Szwecja.

Na stoiskach PAIH polskie firmy nie mogą pojawić się w charakterze wystawców. Mają możliwość prezentacji oferty za pośrednictwem katalogów filmów reklamowych oraz spotkań z kontrahentami (z takiej promocji mogą skorzystać nie tylko wystawcy, ale również przedsiębiorcy niebiorący udziału w targach). Dodatkowo obsługa stoiska narodowego udziela zwiedzającym informacji o ekspozycjach polskich firm, będących wystawcami na danych targach.

Wyróżnione w konkursie „StandOUT” stoisko PAIH na targach IMM w Kolonii.
Wyróżnione w konkursie „StandOUT” stoisko PAIH na targach IMM w Kolonii.

Podczas targów PAIH organizuje również briefingi dla mediów lokalnych, w których przedstawia siłę i potencjał polskiego przemysłu meblarskiego, dystrybuuje materiały w postaci katalogów, press kitów, gadżetów reklamowych itp. Nawiązuje relacje z kontrahentami zagranicznymi. Za wsparcie merytoryczne odpowiada zawsze ekspert reprezentujący Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli.

Program promocji branży meblarskiej realizowany przez PAIH zakłada również organizację w Polsce misji gospodarczych dla zagranicznych kontrahentów i dziennikarzy. Obejmuje też działania w mediach społecznościowych, prowadzenie serwisu internetowego polish-design-furniture.com. Można tu znaleźć wszelkie informacje dotyczące programu, w tym kalendarz minionych i mających nadejść wydarzeń.

Perspektywiczne rynki

Od momentu uruchomienia programu PAIH zorganizowała stoiska narodowe promujące polskie meble m.in. na tegorocznych, targach IMM w Kolonii, Sztokholmie, a także ICFF w Nowym Jorku. Stoisko PAIH w Kolonii zdobyło nawet wyróżnienie „StandOUT” w plebiscycie na stoiska poprawiające jakość architektury targowej. We wrześniu 2018 r. branża promowana była na targach China International Furniture Expo, znanych jako Furniture China. To jedne z najważniejszych targów B2B na naszym globie. Na powierzchni 300 tys. m2 gromadzi ponad 2,3 tys. wystawców z całego świata.

Stoisko zorganizowane przez PAIH na targach China International Furniture Expo 2018.
Stoisko zorganizowane przez PAIH na targach China International Furniture Expo 2018.

Również w Chinach PAIH zapraszała zwiedzających na narodowe stoisko. A pierwszego dnia targów została zorganizowana konferencja prasowa dla dziennikarzy. Wystąpiła na niej Sylwia Oleńska z Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, która zapoznała uczestników z potencjałem polskiej branży meblarskiej.

W 2019 r. PAIH zorganizuje jeszcze stoiska narodowe na targach IMM W Kolonii (14-20 stycznia), a także na Index International Design w Dubaju (17-19 września).

TEKST: Anna Raducha-Romanowicz

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 11/2018