Okiem fachowca
5 lutego, 2014 2024-05-21 7:25Okiem fachowca
Tomasz Martyna, kierownik działu technologiczno-rozwojowego firmy HLT, o innowacjach w branży oświetleniowej.
Gdybyśmy przez chwilę mogli spojrzeć na przyszłość branży oczami Stanisława Lema, jaką zobaczylibyśmy wizję oświetlenia?
Już dziś coraz popularniejsze staje się oświetlenie bezprzewodowe. Wystarczy przyjrzeć się propozycjom gigantów branżowych. Nawet nie będąc futurologiem można prognozować, że tego typu produkty zdobędą rynek. W HLT poszukujemy nowych innowacyjnych rozwiązań oraz kreujemy nowe produkty. Dużo uwagi poświęcamy również efektywności energetycznej, aby nasze produkty uzyskiwały najwyższe klasy EEI. Korzystamy z własnego zaplecza technicznego, aparatury badawczej, a także kompetencji zespołu złożonego z elektroników, technologów i materiałoznawców. Prowadzimy także badania pod kątem zgodności oświetlenia z normami i dyrektywami unijnymi.
Na przykład?
Opracowany przez nas System GSS to prawdziwa rewolucja. Pozwala pozbyć się ograniczeń w projektowaniu i wykonywaniu instalacji elektrycznej. Modułowy system zasilania „Eubiq” umożliwia łatwą zmianę pozycji gniazda na listwie, dodanie lub usunięcie kolejnych elementów. Innym przykładem może być seria wyłączników dedykowanych do konkretnych rozwiązań (dotykowych, zbliżeniowych, pojemnościowych), które produkujemy w naszym najnowszym laboratorium elektronicznym.
Czy rozwojowy jest też sektor komponentów do produkcji oświetlenia?
W ostatnim czasie pojawiło się sporo nowości w tym zakresie. Obecnie korzystamy głównie ze szkła, plexi i aluminium. Cieszy nas, że jest tak wiele możliwości anodowania, chromowania i niklowania. W efekcie, aluminium wygląda jak stal szczotkowana, a jest od niej dużo łatwiejsze w obróbce i lżejsze.
Zwykle praca nad prototypem czy wdrożeniem produktu wiąże się z kosztami. Jak sobie z tym radzi firma HLT?
Jeżeli pracujemy nad prototypem dla sprawdzonego klienta, z którym współpracujemy od dłuższego czasu, to koszty powstania wzoru ustalamy indywidualnie z każdym klientem. Kiedy nie mamy pewności, że prototyp zostanie przez nowego klienta wdrożony, staramy się zrównoważyć temat kosztów.
Jak firma HLT ocenia otwartość branży meblarskiej na innowacje?
Jest olbrzymia ilość firm, które stawiają na innowacje i poszukują nowych rozwiązań. Często spotykamy się z pytaniami o nowe produkty. Ludzie chcą być na bieżąco.
Czy oferta HLT powstaje w oparciu o to, jak zmienia się moda na aranżacje wnętrz?
Oczywiście. Na przykład, jeśli mamy do czynienia z produktem w stylistyce nowoczesnej, staramy się tak dobrać barwę światła, aby jak najbardziej wydobyć charakter mebla. Podstawową motywacją do wymyślania nowych produktów jest podniesienie ich funkcjonalności. Przykładem niech będą meble kuchenne, gdzie ważne jest właściwe doświetlenie powierzchni roboczych.
Polscy konsumenci poszukują nowych rozwiązań?
Powoli można zaobserwować takie zjawisko. Na pewno na nowości są otwarci odbiorcy z Zachodu i ze Wschodu. Eksportujemy tam spore ilości oświetlenia. Klienci coraz większą uwagę zwracają np. na dobre odwzorowanie barw otoczenia, stąd ważnym aspektem staje się stosowanie źródeł światła o dużym współczynniku CRI.
Czy HLT sprzedaje produkty bezpośrednio producentom mebli ze Wschodu?
Tak. Obsługujemy klientów m.in. z Rosji, Białorusi czy Ukrainy.
Rynki te rządzą się specyficznymi preferencjami?
Raczej nie. Bardziej widoczna jest dominacja wybranych sektorów, w których chętnie stosowane jest oświetlenie. Najchętniej jest ono wykorzystywane w meblach do salonów, wnętrz wypoczynkowych i łazienek, a ostatnio coraz częściej również w przestrzeniach publicznych i ciągach komunikacyjnych.
Jak jest w Polsce? Czy decyzja o posiadaniu oświetlenia w meblach zapada już na etapie ich zamówienia?
Zwykle tak. Naszymi głównymi odbiorcami są bezpośrednio duże firmy produkujące meble. Elementy oświetleniowe dopasowane są do wdrażanych przez nich rozwiązań. Wtedy oświetlenie montowane jest już w fabryce mebli.
Czy zastosowanie oświetlenia wymaga dużej ingerencji w projekt?
Przeważnie nie, gdyż bierzemy udział w procesie projektowym większości naszych klientów. Decyzja o doborze oświetlenia zapada już na tym etapie. Staramy się spojrzeć na meble okiem fachowca, aby najefektywniej dobrać oświetlenie do nowego wzoru. Dbamy przy tym o minimalizację kosztów naszych odbiorców. Przykładowo dążymy do standaryzacji produktów, co przekłada się na zmniejszenie kosztów materiałów użytych do produkcji.
Przewidują Państwo rozwiązanie sytuacji, w której klient decyduje się na zakup oświetlenia już na etapie użytkowania mebla?
Oczywiście. Oświetlenie projektowane dla producentów mebli jest często tak skonstruowane, aby stanowiło oddzielny produkt, którego montaż jest dodatkową opcją, na którą klient nie musi decydować się już w dniu zakupu mebla. W swojej ofercie produktowej posiadamy również wiele uniwersalnych modułów oświetleniowych, które klient może samodzielnie zamontować u siebie w domu. Dążymy do ideału oświetlenia jak najmniej skomplikowanego a jak najbardziej efektywnego.
Czy są to propozycje oferowane przez większość podmiotów działających w polskiej branży oświetleniowej?
Uważam, że jesteśmy liderem w branży pod względem produktów „szytych na miarę”. Umożliwia nam to duży park maszynowy oraz nowoczesne laboratoria. Konkurencja w branży oświetleniowej jest naprawdę duża, jednak większość firm swoją ofertę buduje na wyrobach z importu. Z produktami sprowadzanymi z Chin możemy śmiało konkurować jakością.
A poziomem innowacji?
Staramy się utrzymać innowacyjności w firmie na stałym poziomie. Prowadzi do tego wiele naszych działań. Szkolimy się, ale również edukujemy naszych klientów, wskazując nowe rozwiązania. Nasza strategia przewiduje wdrażanie konkretnej ilości innowacyjnych rozwiązań w ciągu roku. Pracownicy firmy HLT przykładają dużą uwagę do poziomu pracy, aby ten cel osiągnąć i sprostać oczekiwaniom rynku.
Czy HLT dba o wzory patentowe?
Dbamy zarówno o nasze indywidualne, innowacyjne rozwiązania, jak też o ich prawną ochronę. Zarówno nowe formy profili aluminiowych, rozwiązania w zakresie stosowanej elektroniki jak i całe moduły oświetleniowe zabezpieczamy wprowadzając wzory patentowe. Dzięki tym zabiegom marka HLT jest na rynku dobrze znana a nasze produkty rozpoznawalne.
Czy są certyfikaty bądź normy, na których zdobyciu zależałoby firmie HLT szczególnie?
Musimy dbać o bezpieczeństwo i komfort naszych klientów. Wielu z nich eksportuje meble, a wymagania na rynkach zagranicznych są restrykcyjne. Dlatego badania naszych produktów zlecamy również ośrodkom badawczym w krajach, których klienci są odbiorcą docelowym. W chwili obecnej nasze produkty posiadają wszystkie możliwe certyfikaty i badania, o które zabiegają nasi klienci.
Jakie regulacje prawne w największym stopniu wpłynęły ostatnio na branżę oświetleniową?
Na pewno rozporządzenie Unii Europejskiej nr 874/2012, które w sposób dokładny określa obowiązki producenta związane z oznaczaniem klasy energetycznej produktów. Dotyczy to również mebli, w których zastosowano oświetlenie oraz luster produkowanych przez HLT. W związku z tym nadal analizujemy, badamy, sprawdzamy…
Dziękuję za rozmowę.
ROZMAWIAŁA: Diana Nachiło
Wywiad został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 2/2014