Branża

Mieć własną tożsamość

Grzegorz Pękalski, dyrektor ds. handlowych Krofam.

Mieć własną tożsamość

Grzegorz Pękalski, dyrektor ds. handlowych Krofam, o specjalizacji w meblach łazienkowych, aktualnych wyzwaniach i współpracy z projektantami.

Jeszcze jakiś czas temu w Internecie można było przeczytać, że oferują Państwo różnego rodzaju meble, m.in. kuchenne i łazienkowe. W tej chwili skupiają się Państwo wyłącznie na meblach łazienkowych.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200


Krośnieńskie Fabryki Mebli Krofam to firma z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w produkcji mebli, od roku 1999 funkcjonująca jako spółka z o.o. Jeszcze kilka lat temu asortyment produkowany w Krofam był bardziej zróżnicowany. Obecnie naszym głównym produktem wytwarzanym w zakładzie w Krośnie są meble łazienkowe.

Kiedy zaczęliście się Państwo specjalizować w meblach łazienkowych?


Wiele lat temu podjęliśmy współpracę z dużym producentem mebli łazienkowych z Niemiec i to było impulsem do specjalizacji w produkcji takich mebli. Produkcja mebli łazienkowych wymaga odpowiedniej technologii. Mam na myśli te właściwie wyprodukowane. Ważne jest, żeby mebel był odpowiednio zabezpieczony przed trudnymi warunkami, jakie panują w łazience. Najlepiej sprawdza się mebel lakierowany. Pod tego typu produkty mamy ustawioną technologię produkcyjną. Chcemy, żeby nasze lakierowanie było na jak najwyższym poziomie, a nasze meble służyły latami.

Czy specjalizacja wiązała się z mocniejszym wejściem Krofam na rynek krajowy i eksportowy?


Tak, udało nam się poszerzyć grono naszych kontrahentów w oparciu o model współpracy B2B. Są to klienci głównie z Europy Zachodniej, dla których produkujemy meble łazienkowe w różnym standardzie.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Czy obecna sytuacja panująca na rynku ma wpływ na Państwa działalność?


Niestety niestabilna sytuacja na rynku i spadki sprzedaży u naszych odbiorców mają bezpośrednie przełożenie na nasz portfel zamówień i rok 2022 nie był tak dobry jak 2021, który był rekordowy jeżeli chodzi o naszą produkcję i sprzedaż. Na szczęście wiele miesięcy temu podjęliśmy kluczowe decyzje i działania, zmierzające do powstania kolekcji, którą wprowadzamy na rynek pod marką własną Krofam. Liczymy na to, że marka własna, która określa naszą tożsamość, nasze DNA, pomoże nam się uniezależnić i będzie miała wpływ na rozwój Krofam.

Jak wyglądał proces pracy nad powstaniem własnych produktów?


Staramy się podejść do tego tematu rzetelnie i realizujemy go z dużą dbałością. Zależy nam, żeby był on jak najbardziej udany w każdym aspekcie. Cały proces rozpoczęliśmy od audytu wzorniczego, który został przeprowadzony przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Następnie, przy naszym współudziale, powstała strategia wzornicza, która stała się fundamentem do dalszych działań. Kolejnym krokiem było zaangażowanie i podjęcie współpracy ze zdolnymi i cenionymi projektantami wzornictwa przemysłowego. Owocem tej współpracy było powstanie kilku wyjątkowych serii łazienkowych, wpisujących się w różne trendy wzornicze i oczekiwania konsumentów.

Zaprojektowane meble są w klasie premium?


Zaprojektowane serie nie określamy jako premium, chociaż użyte materiały i komponenty, dbałość
o najwyższą jakość wykonania i wyszukane wzornictwo dają podstawę do takiego ich określenia. Serie te nazwaliśmy Krofam Design.

Czy to wszystkie inwestycje, jakie Państwo w ostatnim czasie poczyniliście?


Produkcja w oparciu o jakość i wyszukane wzornictwo musi opierać się na odpowiednim zapleczu produkcyjnym. Toteż w ostatnich latach przeprowadziliśmy inwestycje kubaturowe, takie jak rozbudowa hali produkcyjnej, a także budowa magazynu wysokiego składowania. Przy wsparciu funduszy UE zakupiliśmy kilka nowych maszyn, bardzo istotnych w kontekście rozwoju Krofam.

Kiedy i gdzie będzie można obejrzeć Wasze nowe produkty?


Nasze nowe serie pod marką Krofam Design miały już swoją premierę w roku 2022, na targach
4 Design Days w Katowicach i targach Warsaw Home & Contract, gdzie zostały entuzjastycznie przyjęte. Szczególne zainteresowanie wzbudziły wśród architektów i projektantów. Spotkaliśmy się
z bardzo pozytywnymi ocenami nawet ze strony naszej konkurencji, co było bardzo miłe. Teraz wykonujemy dalsze ważne kroki w postaci rozmów z naszymi potencjalnymi partnerami handlowymi. Mam nadzieję, że podjęte w ostatnim czasie działania i inwestycje będą początkiem nowego pozytywnego etapu w historii firmy Krośnieńskie Fabryki Mebli Krofam.

Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁA: Diana Nachiło

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 2/2023.