Jasne zasady, jasne cele
12 kwietnia, 2014 2023-10-12 7:46Jasne zasady, jasne cele
Rozmowa z Marcinem Powierzą, członkiem Zarządu i dyrektorem zarządzającym oraz Mateuszem Laskowskim, członkiem Zarządu i dyrektorem operacyjnym Forbis Group.
Czy łatwo jest wziąć odpowiedzialność za jakość świadczonych usług w tak różnych sektorach, jak wyposażenie domu, biura i obiektów handlowych?
Mateusz Laskowski: Jakość nie jest w tym wypadku uzależniona od różnorodności sektorów, raczej od przeznaczenia samego mebla, a co za tym idzie, jego konstrukcji i designu. Jako Forbis opieramy się na sprzęcie jaki posiadamy oraz wiedzy ludzi, z którymi pracujemy. Dlatego też podejmujemy się tylko takich prac, które jesteśmy w stanie wykonać, co bezpośrednio przekłada się na jakość oferowanych przez nas mebli. Jeśli zlecenie wymaga produkcji mebli, których technologicznie nie mamy możliwości wykonać, jak np. meble z metalu, to zlecamy produkcję do naszego kooperanta, który jest w stanie dostarczyć nam mebel w oczekiwanej przez nas jakości.
Otrzymali Państwo nominację do nagrody The Eurobuild Awards 2013 w kategorii koncept roku na rynku handlowym. Na czym polega ten koncept?
Marcin Powierza: Motywem przewodnim konceptu Lancerto, bo o nim mowa, jest lotnictwo. Dlatego też projektanci wnętrza delikatnie nawiązali do stylistyki klasycznego stroju pilota i wnętrza kokpitu samolotowego. Nasza współpraca z Lancerto objęła kompleksowe usługi związane z zaprojektowaniem i aranżacją wnętrza, produkcją mebli oraz wykonaniem instalacji i prac budowlanych. Inwestorowi zależało na uzyskaniu ponadczasowego, prostego i eleganckiego wnętrza.
Firma Forbis jest dość młoda. Działają Państwo od 2011 roku. Jakie doświadczenia zawodowe wpłynęły na decyzję o świadczeniu usług dla branży Retail?
M.P: Nasze początki sięgają 8 lat wstecz, kiedy to firma działa na rynku usług Fit-out –owych w branży Retail. W 2011 roku zmieniła formę działalności. Ze spółki tzw. cywilnej przekształciła się w spółkę z o.o. sp. komandytową pod nazwą Forbis Group. W tym samym roku został stworzony dział projektowy, który na dzień dzisiejszy liczy 12-tu wykwalifikowanych architektów.
Jak wyglądał wówczas rynek tego typu usług? Jak wygląda on dziś?
M.L: Na początku XXI wieku branża Retail przeżywała hossę. Rynek nie był jeszcze tak nasycony, jak obecnie, a sieci handlowe rozrastały się błyskawicznie. Dobrym przykładem jest tu sukces rodzimej spółki LPP, która w przeciągu kilku lat stała się jednym z czołowych graczy nie tylko na polskim, ale i międzynarodowym rynku. Dzisiaj jest zupełnie inaczej, konkurencja między firmami jest o wiele większa, w związku z czym trudniej jest odnieść sukces na miarę LPP. Ponadto, każde miejsce podlega przemianom wraz ze zmieniającymi się trendami i rosnącymi oczekiwaniami klientów. O ile jeszcze kilka lat temu cieszył sam asortyment, o tyle teraz bardzo istotne jest otoczenie i prezentacja produktu.
Rzadko zdarzają się firmy o tak jasno sprecyzowanych podstawowych zasadach działania. Skąd u Państwa taka potrzeba?
M.P: Mamy pięć jasno sprecyzowanych celów odnoszących się do standardów naszej pracy, które charakteryzują naszą firmę. Działamy etycznie, stawiamy na ciągły rozwój, dbamy o utrzymanie pozytywnych relacji z klientami, zyskowność projektów, a także o bezpieczeństwo naszych pracowników i współpracowników. Wydaje nam się, że prowadząc działalność handlową, każda z firm powinna mieć swój dekalog, jasno sprecyzowaną ścieżkę postępowania. To najlepsza droga do sukcesu.
Które z wyznaczonych standardów są najtrudniejsze do realizacji w praktyce?
M.P: Myślę, że z uwagi na dzisiejsze czasy najtrudniejsze jest utrzymywanie zyskowności projektów. W przypadku niektórych inwestycji, aby utrzymać odpowiednie tempo wzrostu trzeba wykazać się dużą elastycznością – również i tą handlową, co bezpośrednio wpływa na wysokość marży.
Dlaczego tak mocno podkreślają Państwo kwestię uczciwości? Czy w kontakcie z branżą Retail jest ona szczególnie ważna?
M.L: Nie chodzi jedynie o branżę Retail. Naszym zdaniem kodeks postępowania powinien być taki sam dla każdej z dziedzin życia, a rodzaj prowadzenia czy ukierunkowania przedsiębiorstwa jest tu sprawą drugorzędną.
Grupa Forbis to również usługi w zakresie projektowania i wyposażenia wnętrz mieszkalnych oraz biur. Tutaj również obowiązują jasne zasady, łącznie z wyznaczeniem standardów cenowych mebli kuchennych.
M.P: Dokładnie! W swojej strukturze mamy również markę Forbis Office. Stworzyliśmy ją na bazie doświadczeń Forbis Group. Przenieśliśmy te same procedury i standardy do obsługi klientów sektora BPO. Jeśli natomiast chodzi o meble do mieszkań, a w szczególności meble kuchenne, przygotowaliśmy dla naszych klientów ofertę w trzech standardach – Basic, Standard oraz Premium.
Kompleksowa oferta Forbis Group obejmuje m.in. produkcję mebli. Czy zlecają ją Państwo podmiotom zewnętrznym?
M.P: Zależy nam, aby nasza fabryka była odpowiedzialna za produkcję jak największej części mebli, które dostarczamy naszym klientom. Mamy wtedy wpływ na cały przebieg produkcji, co przekłada się bezpośrednio nie tylko na ich jakość, ale także cenę. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy z racji dużej ilości zamówień uruchamiamy produkcję u jednego z naszych partnerów.
W strukturze grupy znajduje się m.in. Forbis Piemar Fabryka Mebli. Proszę określić jej znaczenie dla funkcjonowania grupy.
M.P: Własne zaplecze usługowo-produkcyjne to element, który nas wyróżnia. Dzięki fabryce mebli mamy pełną kontrolę nad jakością a także jesteśmy konkurencyjni cenowo. Nasi architekci wykonują indywidualny projekt, który dzięki własnej fabryce możemy zrealizować w 100%.
Jakie obszary są dla Państwa najbardziej inspirujące w zakresie tworzenia usług dla branży Retail?
M.L: Każdy z obszarów, w którym porusza się firma, jest na swój sposób ciekawy. Ja, z racji tego, że od wielu lat funkcjonuję w branży meblarskiej, lubię szczególnie ten obszar inwestycji. Staramy się, aby w każdym dziale pracowali eksperci w swojej dziedzinie, dzięki czemu jesteśmy w stanie oferować naszym klientom usługi najwyższej jakości.
Skąd czerpią Państwo wiedzę na temat nowości rynkowych z zakresu komponentów i akcesoriów do produkcji mebli oraz elementów wyposażenia wnętrz?
M.L: Wyznajemy zasadę, że firma to ludzie i jako ludzie staramy się być ekspertami w określonej dziedzinie. Zachęcamy naszych współpracowników, aby dążyli do poszerzania swoich umiejętności i kompetencji. Poprzez liczne szkolenia i targi, w których uczestniczymy możemy być na bieżąco z nowymi trendami z zakresu komponentów i akcesoriów do produkcji mebli oraz elementów wyposażenia wnętrz.
Czy Forbis jest otwarty na nowych dostawców komponentów?
M.P: Oczywiście. Dbamy jednak o to, aby produkty, które oferujemy naszym klientom były najwyższej jakości. Dlatego też, przykładamy szczególną uwagę do wyboru firm, z którymi współpracujemy. Spełnienie oczekiwań klientów jest w tym wypadku najważniejsze.
Jakimi zasadami kierują się Państwo aranżując salon z klasy ekonomicznej a jakimi z klasy premium?
M.L: Metodologia działania jest najczęściej porównywalna. Zarówno w przypadku marek popularnych, jak i tych z klasy premium, punktem wyjścia w tworzeniu shop conceptu jest analiza założeń marketingowo-sprzedażowych zleceniodawcy. Sam projekt jest pochodną tej analizy. Priorytetem jest dostosowanie shop conceptu do polityki marketingowej i sprzedażowej danej marki. To jest fundamentalna zasada, która zapewnia sukces sprzedażowy naszym klientom.
Co jest kluczem do zbudowania ekipy fachowców w różnych dziedzinach: projekt, budowa, oświetlenie?
M.P: Kompetencje, zaufanie, doświadczenie i rzetelność – kolejność nie jest w tym wypadku przypadkowa. Współpracujemy z ekipami, które znamy, które sprawdziły się w przypadku wielu inwestycji. Mamy do nich pełne zaufanie i całkowitą pewność, że miejsca, w których pracują będą charakteryzować się najlepszym wykonaniem.
Grupa Forbis jest autorem sklepów najlepszych światowych marek odzieżowych. Co zdecydowało o tym, że byli Państwo najbardziej konkurencyjni?
M.P: Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna. To inwestor decyduje o wyborze wykonawcy. My możemy jedynie starać się zagwarantować jak najlepsze warunki, które zawsze są kompromisem pomiędzy interesami naszej firmy, a wymaganiami inwestora. Zależy nam, aby oferty były dobrze zbalansowane i dostosowane do oczekiwań klientów, dlatego też stale podnosimy swoje kompetencje oraz staramy się wychodzić naprzeciw wymaganiom klientów.
Dziękuję za rozmowę.
ROZMAWIAŁA: Diana Nachiło
Wywiad został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 4/2014