Branża

11 sekund, czyli pierwsze wrażenie w biznesie

Anna Gąsiorowska, właścicielka firmy Negocjator.

11 sekund, czyli pierwsze wrażenie w biznesie

Wystarczy chwila, by Twój klient lub biznesowy partner podświadomie zdecydował, czy będzie chciał nawiązać z Tobą współpracę.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Twój wizerunek, sposób mówienia i język ciała znaczą więcej, niż twarde fakty, liczby, a także oferty. Liczy się przede wszystkim drugi człowiek, który za nimi stoi. Dlatego stań przed lustrem, spójrz na siebie z boku i zadaj sobie pytanie: czy zdecydowałbyś się na współpracę ze sobą?

Ludzki mózg ma supermoce

Mózg człowieka nieprzerwanie przetwarza bodźce – zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne – i wywołuje odpowiednią dla nich reakcję psychiczną. Szybka ocena pozwala nam na analizę sytuacji, w jakiej aktualnie się znajdujemy. To bardzo ważny mechanizm ewolucyjny, który przez wieki sprawiał, że potrafiliśmy identyfikować napotykane na swojej ścieżce zagrożenia.

Czy wiesz, że żeby dokonać analizy wstępnej, Twój mózg potrzebuje mniej niż sekundę? Pierwsze wrażenie jednak – według dostępnych źródeł – kształtuje się średnio w 11 sekund. Procesu tego nie można wyłączyć, stąd dotyczy on wszystkich płaszczyzn naszego życia – tej biznesowej również. Stąd też pierwsze wrażenie jest tak istotne. Sam z pewnością niejeden raz doświadczyłeś już sytuacji, w której zdążyłeś ocenić kogoś – negatywnie lub pozytywnie – zanim jeszcze się odezwał. Dziś wytłumaczę, w jaki sposób świadomość istnienia tego mechanizmu może pomóc Ci wykorzystać go na swoją korzyść i wprowadzić w życie!

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Czy chodzi tylko o garnitur?

Do odbieranych przez nas wrażeń wzrokowych przy spotkaniu z drugim człowiekiem zaliczają się: wiek, ubiór, rysy twarzy, fryzura, oczy, sylwetka, a także pozycja ciała. Co, jeśli powiem Ci, że na prawie wszystko, co wymieniłam, możesz mieć realny wpływ?

Zacznijmy od ubioru: oczywistym jest, że należy ubrać się stosownie do okoliczności, a także stanowiska. Nie oszukujmy się: każda prowadząca biznes osoba ma sporo formalnych kompletów w swojej garderobie. Jednak czy są one dobierane z rozmysłem?  Dam Ci jedną wskazówkę. Jeśli zadbasz o to, by celebrować swoją codzienność również poprzez podarowywanie sobie i noszenie świetnie dobranych ubrań o wysokiej jakości, które naprawdę Cię cieszą, samo to odmieni nie tylko Twój wygląd, ale i postawę ciała. Gdy dobrze czujesz się we własnej skórze i nie wrzucasz na siebie „byle czego”, widać to na pierwszy rzut oka. Gdy Twoja fryzura będzie staranna i będzie tworzyć z elementami Twojego ubioru harmonijną całość, również zrobisz na innych lepsze wrażenie. Jaki jest z tego wniosek? Dbaj o siebie! Nie warto trzymać wyjątkowych ubrań tylko na specjalne okazje. Jak jednak ugryźć sylwetkę, ciało i to, jak patrzy nam z oczu?

Pewność siebie to klucz

Czy pewność siebie naprawdę jest taka ważna? Wyobraź sobie, że spotykasz się z potencjalnym partnerem biznesowym. Co zrobi na Tobie lepsze wrażenie: gdy wejdzie do pomieszczenia wyprostowany, uśmiechnięty, pełen energii, spojrzy Ci życzliwie w oczy i poda rękę na powitanie, czy kiedy przyjdzie na spotkanie przygarbiony, zdenerwowany, będzie unikał kontaktu wzrokowego i nie będzie wiedział, jak się zachować? Właśnie! I teraz zadaj sobie pytanie: którą z tych osób chciałbyś być?

Jako coach i mentorka zawsze kładę nacisk na to, by łączyć pracę nad sobą oraz rozwój z dbaniem o swój dobrobyt i szczerze pozytywnym nastawieniem. Jeśli zapewnisz sobie odpowiednie warunki, będziesz mógł czerpać z siebie coraz więcej, a to wpłynie na Twoją wewnętrzną przemianę. Zyskanie pewności siebie to tutaj popularny „skutek uboczny”, ale za to niezwykle pożądany w sferze zawodowej!

Postaw na autentyczność

No dobrze, ale czym jest autentyczność? Według psychologicznej definicji jest to głównie szczerość wobec siebie oraz swoich działań. Autentyczność, czyli również swobodne bycie sobą, polega na postępowaniu w taki sposób, by było to zgodne z naszym wewnętrznym kodeksem moralnym. Jeśli chodzi zaś o gałąź, jaką jest autentyczność w biznesie, tutaj szczególnie ważne są prawdomówność, transparentność oraz uczciwość. Wystarczy, że nie będziesz próbować grać przed drugą osobą kogoś, kim nie jesteś, chcąc wywrzeć na niej dobre wrażenie. Wiele obdarzonych wyjątkową intuicją osób jest w stanie bowiem wychwycić nutę fałszu w zachowaniu drugiego człowieka, dlatego zwyczajnie bądź sobą!

Wybierz swój komunikat

Dopracowując swój wizerunek, zadaj sobie pytanie: jaki komunikat chcesz przekazać w ciągu tych 11 sekund? Pragniesz być postrzegany jako osoba otwarta, profesjonalna, zadbana i pewna siebie? Pomyśl, jakie konkretne kroki możesz podjąć, by tak się stało. Przeanalizuj dokładnie swój wygląd, dobór ubrań, poproś bliskie osoby o doradzenie Ci, co możesz poprawić w swoim zachowaniu. Zastanów się, jaki kierunek chcesz objąć w kwestii rozwoju zawodowego i czy postępujesz spójnie z wartościami, jakie wyznajesz.

ZOBACZ TAKŻE: Priorytety, czy kojarzą Ci się tylko z biznesem?

Zapamiętaj, że pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz – i to ono często rzutuje na kolejne etapy profesjonalnej relacji, nawet, jeśli nie jesteśmy tego w pełni świadomi na co dzień! Wykorzystaj tę szansę, a z pewnością otworzą się przed Tobą niejedne nowe drzwi.

TEKST: Anna Gąsiorowska

Felieton ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 1/2025.