Rankingi

Trendy e-commerce: dom i ogród, platformy marketplace

Rynek e-commerce w Polsce goni świat.

Trendy e-commerce: dom i ogród, platformy marketplace

Rynek e-commerce w Polsce święci triumfy. Warto odnotować znaczący wzrost wydatków w marketplace’ach i popularność kategorii dom i ogród.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Nowe badanie przeprowadzone przez sieć partnerską Admitad ujawnia imponujący wzrost wydatków polskich konsumentów kupujących w marketplace’ach. W 2023 roku przekroczył on 20%. Trend ten podkreśla rosnącą siłę e-commerce w Polsce, nawet w obliczu wyzwań gospodarczych. Globalnie sprzedaż na platformach marketplace w ubiegłym roku wzrosła o 7%. Inne wiodące kategorie wśród nabywanych produktów to gadżety sportowe, akcesoria domowe, zabawki i motoryzacja.

Sieć marketingu partnerskiego Admitad przenalizowała ponad 120 milionów zamówień wygenerowanych dzięki afiliacji. Były wśród nich te złożone w 2023 r. w marketplace’ach na całym świecie, a także ponad 32 miliony zamówień w Polsce. Cel tego działania to wykazanie najważniejszych zmian, jakie zaszły w sektorze e-commerce na przestrzeni 12 miesięcy. Pomysłodawcom badania zależało też na porównaniu nawyków zakupowych polskich konsumentów ze światowymi trendami. Wyniki, obejmujące statystyki z ponad 150 marketplace’ów, w tym globalnych gigantów jak Alibaba i Amazon oraz wiodących polskich platform, wskazują obecne preferencje konsumentów. Pokazują również, jakie trendy będą kształtować świat e-commerce w 2024 roku.

E-commerce w Polsce goni świat

Mimo niższej siły nabywczej, polscy konsumenci zwiększają swoje wydatki w marketplace’ach w tempie znacznie przewyższającym globalną średnią. Wzrost ten osiągnął ponad 20%, podczas gdy średnia światowa wynosiła 7%. Średnia wartość zamówienia w Polsce wyniosła około 18 dolarów (około 70 zł). To stanowi tylko nieznacznie niższą wartość niż średnia światowa wynosząca 21 dolarów.

Moda z najlepszą sprzedażą, 2. miejsce dla domu i ogrodu

Moda pozostaje najpopularniejszą kategorią zakupów w Polsce, stanowiąc 36% wszystkich transakcji w marketplace’ach. Innymi popularnymi kategoriami są artykuły do domu i ogrodu, elektronika i produkty z branży kosmetycznej.

Udział w sprzedaży kategorii produktów:

  • Moda – 36%,
  • Dom i ogród – 14,9%,
  • Elektronika – 12,2%,
  • Kosmetyki i uroda – 6%,
  • Sport – 5,8%,
  • Zabawki i hobby – 5,5%,
  • Motoryzacja – 3,7%,
  • Artykuły dziecięce – 3,5%,
  • Narzędzia – 2,8%,
  • Oświetlenie – 2,4%,
  • Inne – 7,2%.

Zmieniające się preferencje zakupowe

Na rynku lokalnym widać jednak drobne różnice. Polscy konsumenci kupowali o kilka procent więcej przedmiotów z kategorii moda i artykuły sportowe. Natomiast nieco mniejszym zainteresowaniem cieszyły się artykuły gospodarstwa domowego i elektronika. Kolejnymi liderami były takie kategorie jak obuwie (+29%), akcesoria i materiały elektroniczne (+28%), oświetlenie (+25%), AGD (+15%) oraz produkty dla dzieci (+12%). Z kolei najszybszy przyrost sprzedaży w ubiegłym roku zanotowały zabawki, artykuły sportowe oraz motoryzacyjne.

Wzrost sprzedaży kategorii produktów:

  • Zabawki i hobby – 32%,
  • Sport – 29%,
  • Motoryzacja – 22%,
  • Moda damska, 20%,
  • Dom i ogród – 17%.

Wzrost sprzedaży przy użyciu urządzeń mobilnych

Polski rynek e-commerce szybko zaadaptował strategię omnichannel i oferuje swoim klientom nie tylko możliwość zakupów w przeglądarce internetowej, ale także przez aplikacje mobilne. Z badań Admitad wynika, że kanał mobilny rozwija się intensywniej niż światowa średnia. Udział zakupów mobilnych na świecie wzrósł z 22 do 34%, w Polsce – z 29% do 44%.

Nowe kanały marketingowe w e-commerce w Polsce

Polacy lubią korzystać z okazji, szukając w Internecie kodów rabatowych do wykorzystania na popularnych platformach. Ma to szczególne znaczenie w czasach wysokiej inflacji i wzrostu liczby świadomych konsumentów. Sprzedaż przy użyciu kodów rabatowych i kuponów odnotowuje szybki wzrost w Polsce – liczba zamówień z wykorzystaniem tej metody zwiększyła się o 20% w porównaniu z rokiem poprzednim, co stanowi dwa razy większy wzrost niż światowa średnia.

Wzrost znaczenia marketingu afiliacyjnego

Prawie wszystkie platformy marketplace obecne w Polsce mają własny program afiliacyjny, który prowadzą samodzielnie, bądź jako reklamodawcy w sieciach partnerskich. Według danych Admitad programy partnerskie platform e-commerce przyciągnęły 10% więcej wydawców niż rok wcześniej, a ich zarobki zwiększyły się aż o 49%. Większe zarobki partnerów afiliacyjnych są wynikiem wyższej sprzedaży przez kanał afiliacyjny, co pozwala przewidywać, że jego znaczenie w strategii biznesowej marketplace’ów będzie tylko rosło.

Polacy wciąż wydają na zakupy mniej niż bogate kraje, lecz ta luka szybko się zmniejsza. Rozwijamy się szybciej niż średnia światowa, szczególnie w zakresie zakupów mobilnych i korzystania z okazji zakupowych, takich jak kupony rabatowe. Polska, z dynamicznie rozwijającym się sektorem e-commerce, staje się kluczowym graczem na europejskim rynku zakupów online, co otwiera nowe możliwości dla sprzedawców i marketplace’ów działających w tym regionie. Sieci partnerskie, jak Admitad, widzą te możliwości i dlatego wspierają platformy sprzedażowe – komentuje wyniki badań Anna Datsiuk, Head of Admitad Polska.

Źródło: Polska Agencja Prasowa