Rankingi

E-commerce w nowej rzeczywistości

25204351

E-commerce w nowej rzeczywistości

Dla wielu branż epidemia koronawirusa to czas podejmowania wyjątkowych kroków. Marki wnętrzarskie muszą dostosować działania do aktualnej sytuacji, a ich właściciele układając strategię, muszą wiedzieć, w jaki sposób odpowiadać na potrzeby klientów, projektując działania sklepu internetowego podczas pandemii.

Po pierwsze bezpieczeństwo

Z badań przeprowadzonych przez Kantar, na które powołuje się platforma Homebook.pl, wynika, że 65% konsumentów oczekuje od marek przede wszystkim ochrony – produktów i usług w zakresie zdrowia i dobrego samopoczucia. Dla 59% najważniejsze są produkty, które bezpiecznie można spożywać. 56% zwraca uwagę na dobra konsumpcyjne – bezpieczne produkty i usługi. Dla 55% ważne są tematy zdrowia i urody – produkty, które zapewniają zdrowie i dobre samopoczucie. 45% ankietowanych uważa, że najistotniejsze są bezpieczne usługi bankowości.

Wzrosty w branży

W Chinach, które jako pierwsze zostały dotknięte epidemią koronawirusa, aż 50% ankietowanych przez Ipsos odpowiedziało, że dużo częściej robi zakupy przez Internet. W Europie duży wzrost branża e-commerce odnotowała we Włoszech, na świecie, poza Chinami, w Indiach i w Wietnamie. Zwiększone zainteresowanie zakupami w sklepach internetowych można zaobserwować również w USA.

Oswajanie rzeczywistości

W poradniku, który platforma Homebook.pl przygotowała, by wspierać firmy w prowadzeniu skutecznych działań online w dobie epidemii, wymienia się Facebook i Instagram jako idealne kanały, by dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, z którymi warto utrzymywać stały kontakt. Użytkownicy poszukają obecnie pomysłów na to, jak odnaleźć się w warunkach kwarantanny, więc coraz częściej i chętniej sięgają po nowe drogi komunikacji. Specjaliści podkreślają, że mimo trudnej sytuacji warto utrzymywać kontakt z odbiorcami w mediach społecznościowych.

Z perspektywy klientów niezwykle ważna jest gwarancja bezpiecznych form odbioru przesyłki lub możliwość zamówienia zakupów do paczkomatów, gdzie za pomocą aplikacji można bezdotykowo odebrać paczkę. Na pewno warto pomyśleć o wprowadzeniu do swojego sklepu większego wyboru płatności online, jak na przykład możliwość wykorzystania kodu blik, płatności mobilnych, paypal portfeli elektronicznych czy kart debetowych, kredytowych lub pre-paid bezpośrednio na stronie sklepu. W przypadku droższych produktów klienci mogą być zainteresowani spłatą ratalną.

Autorzy poradnika stworzonego przez platformę Homebook.pl sugerują, że możliwość zamówienia czegoś bez dodatkowej opłaty jest często istotnym czynnikiem, który skłania konsumenta do zakupu. Klienci chętniej zamawiają przez Internet, wiedząc, że będą mogli zwrócić towar bez konsekwencji. Zwykle okazuje się, że zamówione produkty i tak zostają z nimi już na stałe.

Cele tymczasowe i długofalowe

W czasie, gdy konwersja na rynku jest niższa, potrzeba więcej ruchu, by utrzymać sprzedaż na planowanym poziomie lub upłynnić towary z magazynu. Aby osiągnąć ten cel wiele sklepów rozpoczęło wyprzedaże czy akcje z kodami rabatowymi, które zachęcają klientów do zakupów. Według poradnika najlepszym sposobem utrzymania ciągłości i płynności w sklepach jest wyprzedawanie magazynów i zachowanie wysokiego poziomu sprzedaży nawet kosztem mniejszej lub istotnie mniejszej marży.

Nie należy zapominać o tym, że jest to sytuacja przejściowa, dlatego oprócz planu na ten czas, marki powinny przygotować działania na okres po wyjściu z epidemii. Wielu klientów, przekonanych już do zakupów online, może zechcieć pozostać z wybranymi markami w Internecie.