W roli drugoplanowej
7 grudnia, 2014 2023-08-31 9:13W roli drugoplanowej
Meble twarde do salonu są niczym drugoplanowi aktorzy na planie filmowym. Podobnie jak w filmie bywa jednak, że ich kreacje są tak wyraziste, że przyćmiewają bohaterów pierwszoplanowych, którymi we współczesnym salonie niewątpliwie są meble wypoczynkowe.
Ankietowani przez nas przedstawiciele producentów i dystrybutorów mebli mieszkaniowych zwracają uwagę na istotną tendencję – Polacy kupują mniej mebli do salonu! Brzmi niepokojąco… Nie chodzi jednak o jakieś drastyczne spadki sprzedaży w tym segmencie, ale o modę na „oszczędne” meblowanie. Po prostu „wyrzucamy” z salonu liczne szafki, regały czy meblościanki. Na ich miejsce wstawiamy do salonu zaledwie kilka funkcjonalnych brył – meble, którym przypisujemy jasno określone role.
Obserwujemy systematyczny spadek ilości mebli, jakie klienci kupują do salonów – podkreśla Michał Matkowski, prezes Zarządu firmy Meble Matkowski. Jest to związane ze zmianami we wzornictwie i zagospodarowywaniu budowanych domów. Znaczna część nowych domów posiada duże okna i otwarte przestrzenie. Ogranicza to ilość ścian, przy których możemy ustawić meble. Dziś bardzo często stawiamy w salonie jedynie kanapę, szafkę TV i stolik kawowy. Ponieważ domy mają także garderoby, zaplanowane jako oddzielne pomieszczenia, komody przestały pełnić funkcję mebli do przechowywania. Powyższe aspekty sprawiają, że ta niewielka ilość mebli, na którą jest miejsce w salonie, musi być bardzo funkcjonalna i uniwersalna – dodaje.
Kupujemy mniej mebli
„Gęste” meblowanie wychodzi z mody i w naszych salonach jest mniej mebli. Są one może bardziej okazałe i efektowne, jednak ich liczba konsekwentnie się zmniejsza – potwierdza Anna Borkowska, marketing manager w firmie KMK Kolekcja Mebli.
Podobny pogląd przedstawia Jerzy Gancewski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Meblarskiej Spółdzielni Pracy Dąb. W ostatnich latach coraz częściej aranżujemy salony wykorzystując pojedyncze bryły. Funkcję składowania przejęły zabudowane szafy w korytarzach i sypialniach. W salonach pojawiły się natomiast zdecydowanie lżejsze meble: komody, szafki RTV, witryny i stoliki kawowe – mówi.
Zdaniem Martyny Maczury z firmy ID Point najważniejszym elementem, jaki klienci chcą mieć w salonie jest… przestrzeń. Ludzie starają się przechowywać coraz mniej rzeczy, dlatego meble wybierane do salonów są coraz mniejszych gabarytów – ocenia. – Większość powierzchni do przechowywania powinna być ukryta. Przestrzenie z mniejszą ilością elementów są postrzegane jako bardziej uporządkowane i eleganckie.
Przestrzeń uporządkowana
Jednak nie wszyscy mogą sobie pozwolić na „oszczędne” umeblowanie salonu, bo zwyczajnie nie pozwala im na to ograniczona przestrzeń mieszkalna. Zwraca na to uwagę Ewelina Wójcik z działu marketingu firmy Wójcik Fabryka Mebli.
Większość „standardowych” polskich mieszkań to wciąż dość niewielkie powierzchnie, które muszą spełniać wiele funkcji jednocześnie. Dlatego klienci cały czas chętnie wybierają dość stały zestaw brył: witrynę, komodę, półki i ławę lub stolik. Wciąż dużą popularnością cieszą się pojemne, pakowne bryły, które umożliwiają pomieszczenie domowych „szpargałów”, a także ich estetyczne wyeksponowanie (np. witryny z podświetleniem) – mówi Ewelina Wójcik.
Meble do salonu – praktyczne i wielozadaniowe
Podobne są obserwacje Doroty Gąsiorowskiej, kierownika sprzedaży krajowej marki Bydgoskie Meble (skrzyniowe). Wynika z nich, że w polskich salonach królują meble pojedyncze: kredensy, szafki RTV, witryny. Klienci rzadko wybierają meblościanki, za to coraz częściej poszukują kredensów, które mogą pełnić także funkcję szafki TV, albo szafek TV, których parametry pozwalają zastosować je jako pojemne meble do przechowywania.
Takie wybory sugerują nam, że konsumenci poszukują mebli mogących pełnić dodatkowe funkcje. Czyli jednym z ważnych kryteriów wyboru mebla jest jego praktyczność i wielozadaniowość – podsumowuje Dorota Gąsiorowska.
Powyższe opinie potwierdza Dorota Binkowska, współwłaściciel firmy Mebin. Klienci wybierają nowoczesne, interesujące rozwiązania przede wszystkim ze względu na ich walory funkcjonalne i związany z nimi komfort użytkowania. Jeden mebel może być wykorzystywany na różne sposoby, albo – gdy w danej chwili nie jest używany – jego budowa pozwala w prosty i szybki sposób na zmniejszenie zajmowanej przez niego powierzchni – podkreśla Dorota Binkowska.
Jakie meble do salonu?
Z kolei zdaniem Wiesława Michalaka, przedstawiciela handlowego Fabryki Mebli Dekort, dobór brył zależny jest od wielkości pomieszczenia. Nie jest jednak regułą, że do dużych pomieszczeń kupuje się większą liczbę brył – podkreśla. Do salonu najczęściej wybierane są: stolik kawowy, szafka RTV, komoda z szufladami i drzwiczkami oraz podświetlona witryna. Wydaje się, że coraz mniej chętnie zabudowujemy całe ściany pokoju. Lubimy jednak posiadać trochę zakrytych miejsc, aby pochować nasze skarby – dodaje.
Przedstawicieli firm poprosiliśmy też o wypowiedź na temat aktualnych trendów w tym segmencie. Edyta Spozowska, projektant wnętrz w firmie Black Red White, zwraca uwagę na fakt, że Polacy urządzający mieszkania mają coraz większe możliwości wyboru odpowiednich dla siebie mebli. W związku z tym przywiązują coraz większą wagę do jakości ich wykonania, funkcjonalności i oczywiście estetyki.
Funkcja zaklęta w modnej formie
Obecnie największą popularnością cieszą się meble w białym wybarwieniu – mówi Edyta Spozowska. To efekt panującej mody na styl skandynawski, w którym biel jest wszechobecna, ale nie tylko. Często białe są również kolekcje mebli rustykalnych, prowansalskich czy nowoczesnych. Niemałą sympatię zdobywają także meble o eleganckim, matowym wykończeniu. Klienci zasmakowali również w nowoczesnych, prostych formach, bez zbędnych detali. Jednolite fronty bez tłoczeń, umiarkowanie i lekkość bryły to często przedmiot uwagi osób urządzających wnętrze – dodaje.
Edyta Spozowska dodaje, że Polacy stawiają także na funkcjonalność mebli. Modułowość kolekcji, ułatwiająca aranżację wnętrza, cicho domykające się fronty i szuflady, nastrojowe oświetlenie LED, eksponujące domowe wystawki – to coraz częściej poszukiwane przez klientów rozwiązania – wylicza.
Jak do salonu, to meble nowoczesne
W opinii Marcina Depy, dyrektora handlowego firmy Paged, największą popularnością cieszą się obecnie meble nowoczesne o zaawansowanym wzornictwie. Polscy klienci chętnie zwracają się ku modelom, które posiadają elementy wykonane z litego drewna, czy też fronty wykończone naturalnymi fornirami – zauważa.
Również jego zdaniem ważnym czynnikiem jest funkcjonalność. Wysoko cenione są meble wyposażone w rozwinięte funkcje przechowywania: praktyczne schowki, szuflady, półki i witryny do przechowywania kieliszków lub wina. Dodatkowym bodźcem zakupowym jest ambientowe oświetlenie, które podkreśla linie mebli i eksponowane w witrynach, dekoracyjne akcesoria. Klienci nie są obojętni również na trendy idące z Zachodu i najchętniej wybierają meble w jasnej kolorystyce – białe lub wykończone jasnymi, naturalnymi fornirami np. naturalnym dębem. W przypadku fornirów liczy się wyraźny rysunek słojów, który dobrze widoczny jest w przypadku mebli olejowanych – mówi Marcin Depa.
Salonowe dodatki
Mieczysław Cyrkler, właściciel firmy Multimebel, zwraca z kolei uwagę na tendencje w grupie mebli związanych z multimediami. Można tu odnotować dwa główne kierunki zainteresowania klientów. Pierwszy to dodatki typu półka zawieszona pod TV lub maskownica kabli między telewizorem a podłogą. Drugi natomiast to meble TV rozbudowane w formie. To meble z bogatym wyposażeniem np. systemem transmisji sygnału pilota do wnętrza mebla, z bogatym oświetleniem nie tylko szuflad, ale i cokołów mebla. Wreszcie – to meble z najnowszymi prowadnicami z mechanizmami spowalniania i domykania – wylicza.
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 12/2014