Świadomy wybór
22 listopada, 2016 2023-12-06 12:07Świadomy wybór
W ofercie dostawców produktów do wykończania powierzchni meblowych można znaleźć coraz więcej środków ekologicznych. Rosnąca świadomość producentów mebli i finalnych użytkowników sprawia, że środki ekologiczne z roku na rok zyskują na popularności.
Przede wszystkim warto pamiętać, że aby dany produkt można było opisać mianem „ekologiczny” musi on spełniać kilka istotnych warunków. O zdefiniowanie, czym są środki ekologiczne poprosiliśmy przedstawicieli firm oferujących preparaty do wykończania drewna i materiałów drewnopochodnych.
Ewa Mowińska, kierownik działu marketingu w firmie Sopur, informuje, że środki określane jako „ekologiczne” to produkty niezawierające rozpuszczalników organicznych lub zawierające te rozpuszczalniki w bardzo małych ilościach. W nowoczesnych powłokach rozpuszczalniki zastąpiono przez wodę, co pozwoliło na zminimalizowanie emisji lotnych związków organicznych – wyjaśnia. Wodorozcieńczalne bejce i lakiery są więc dużo bardziej bezpieczne dla środowiska i człowieka. Dodatkowo, produkty te nie stanowią zagrożenia pożarowego, nie wymagają kosztownego transportu i magazynowania (wymogi ADR) czy wydajnych systemów wentylacyjnych.
Co znaczy „ekologiczny”?
W ocenie Dariusza Wróbla, specjalisty ds. szkoleń w Fabryce Farb i Lakierów Śnieżka, pojęcie „ekologiczny” w odniesieniu do wyrobów takich, jak kleje, lakiery, bejce, oleje czy woski oznacza, że są to produkty przyjazne zarówno dla środowiska naturalnego, jak i dla użytkowników pomalowanych nimi przedmiotów. Pod uwagę należy tutaj brać proces produkcji danego rozwiązania oraz cały okres jego „życia” na powierzchni zabezpieczonego elementu – podkreśla.
ZOBACZ TAKŻE: Etyczny wymiar ekologii
Przy wytwarzaniu ekologicznych produktów do minimum powinno się ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Z kolei procesy technologiczne powinny przebiegać w zgodzie z aspektami poszanowania środowiska naturalnego. Przy aplikacji i w trakcie eksploatacji dany produkt powinien natomiast wydzielać jak najmniej substancji, które mogą być szkodliwe. Z punktu widzenia użytkownika istotne są również takie cechy, jak: łagodny zapach, wodorozcieńczalność czy brak wywoływania reakcji alergicznej – dodaje.
Jak zauważa Beata Blatkiewicz z firmy Interbor, produkt ekologiczny do drewna użytkowego powinien być bezpieczny np. w kontakcie ze skórą czy żywnością. Powinien być wykonany z czystego surowca pochodzącego z natury, a środowisko nie może ucierpieć przy jego realizacji. Ważne, aby producent nie ukrywał składu czy mieszanin używanych w procesie produkcji – podkreśla.
Produkty wodne to środki ekologiczne
Zdaniem Kamili Adamczyk, brand managera marki Domalux, produkt noszący cechy wyrobu ekologicznego musi być przede wszystkim produktem wodnym. O bezpieczeństwie dla zdrowia świadczą również takie cechy, jak hipoalergiczność – dodaje.
Przykładem firmy przywiązującej dużą wagę do kwestii ekologicznych jest amerykańska marka Minwax. Oferuje ona szeroki zakres produktów, które pomagają zmniejszyć ujemny wpływ na środowisko naturalne poprzez użycie w recepturze składników o obniżonej zawartości związków lotnych, tzw. VOC (ang. Volatile Organic Compound). Gama produktów VOC obejmuje: bejce olejne do barwienia drewna, lakierobejce do drewna i lakiery do ręcznego wcierania w drewno – wymienia Mariusz Zielski z firmy Maszynoimpex, będącej dystrybutorem marki Minwax na rynku polskim.
Trzeba pamiętać, że wyroby do mebli drewnianych muszą charakteryzować się określonym właściwościami, m.in. w zakresie trwałości powłoki czy odporności na działanie czynników atmosferycznych lub zagrożenia biologiczne. Dariusz Wróbel, specjalista ds. szkoleń w Fabryce Farb i Lakierów Śnieżka
Ponadto, wiele produktów Minwax utworzonych jest na bazie wody, a nie silnie ingerujących w środowisko rozpuszczalników. Przykładem są bejce i lakiery wodne oraz bezwonna lakierobejca rustykalna. Przy czyszczeniu powierzchni wykończonych tego typu produktami wystarczy użyć tylko wody z mydłem, a nie rozpuszczalników. Kolejnym krokiem poczynionym w kierunku ochrony środowiska jest używanie do produkcji olejów naturalnych (np. sojowego czy lnianego), zamiast syntetycznych – dodaje.
Firma dba również o to, aby nie dochodziło do marnotrawienia produktu, a jego niezużyty nadmiar nie zatruwał otoczenia. W tym celu stworzyła innowacyjne, nasączone lakierobejcą ściereczki, zawierające tyle środka barwiącego, ile potrzeba na pokrycie określonej powierzchni. Poza tym, do produkcji opakowań wszystkich produktów Minwax używa się materiałów pochodzących z recyklingu. Z kolei procesu dystrybucji zaprojektowano tak, aby zaoszczędzić paliwo, energię i inne zasoby naturalne – podsumowuje Mariusz Zielski.
Środki ekologiczne – rośnie popyt, rośnie podaż
Na przestrzeni ostatnich kilku lat zaobserwowaliśmy rosnące zainteresowanie ekologicznymi wyrobami do dekoracji drewna – przyznaje Aneta Jarosz-Pałach, brand managers leader w firmie PPG Deco Polska. Mając na względzie preferencje klientów rozwijamy ofertę, uzupełniając ją o produkty bezpieczne dla zdrowia i środowiska. Są to przede wszystkim wyroby wodne, bezzapachowe, o obniżonej zawartości szkodliwych, lotnych związków organicznych. W przypadku takich produktów staramy się także o różnego typu atesty. Potwierdzają one bezpieczeństwo w oddziaływaniu na zdrowie człowieka, np. certyfikat hipoalergiczny czy normę „Bezpieczeństwo zabawek”.
Zdaniem Mariusza Zielskiego produkty ekologiczne z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Każdemu z nas coraz bardziej zależy na czystości środowiska, w którym żyjemy – zauważa. Producenci mebli najchętniej używają produkty z gamy VOC. Niska zawartość składników lotnych sprawia, że są one bezpieczne dla pracowników, którzy spędzają godziny na halach produkcyjnych i są narażeni na wdychanie różnego rodzaju rozpuszczalników. Ponadto, produkty te dostępne są w wielu wersjach kolorystycznych, przez co spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.
Beata Blatkiewicz od 10 lat odnotowuje sukcesywny wzrost zainteresowania ekologicznymi powłokami. Klienci świadomie szukają i wybierają zdrowe produkty, celowo rezygnując z chemii czy substancji lotnych, szkodliwych dla płuc i skóry – podkreśla.
Jaka jest świadomość ekologiczna Polaków?
W opinii Dariusza Wróbla rośnie świadomość ekologiczna Polaków, dlatego coraz częściej poszukują oni produktów, które są przyjazne dla środowiska. Dotyczy to również mebli i dedykowanych do nich wyrobów dekoracyjno-ochronnych – zaznacza.
Ten trend jest ważny nie tylko dla osób, które chcą żyć „blisko natury”, lecz również dla alergików i rodzin z małymi dziećmi. Na oczekiwania rynku odpowiadają producenci, wykorzystujący rozwiązania oparte na naturalnych składnikach, nietoksyczne, niezagrażające zdrowiu i niepowodujące alergii. Przy łączeniu poszczególnych elementów mebli ekologicznych stosuje się tzw. biały klej, który nie zawiera formaldehydu, natomiast do pokrywania ich powierzchni używane są lakiery na bazie wody lub żywice – dodaje.
Coraz więcej Polaków ma świadomość, jak ważne są kwestie środowiska i ekologii. Decydując się na produkty impregnujące drewno, niezawierające szkodliwych dla środowiska substancji, dbamy o ekosystem i bezpieczeństwo naszych najbliższych. Kamila Adamczyk, brand manager marki Domalux
Popularne staje się również samodzielne odnawianie mebli, a także meble z recyklingu, np. stoliki z drewnianych palet czy półki ze skrzynek po owocach. W związku z tym, zainteresowaniem producentów mebli i konsumentów cieszą się farby, lakiery, bejce, lakierobejce i oleje zawierające naturalne komponenty. Ich producenci oferują wyroby o łagodnym zapachu, wodorozcieńczalne, wykorzystujące szlachetne woski roślinne (np. Carnauba), spełniające wymagania norm „Bezpieczeństwo zabawek” i posiadające oznaczenia, świadczące o tym, że proces ich produkcji był jak najmniej uciążliwy dla środowiska – mówi Dariusz Wróbel.
Z obserwacji Ewy Mowińskiej wynika natomiast, że produkty wodorozcieńczalne zyskują na popularności szczególnie wśród dużych i średnich producentów mebli. Sprawiają to standardy emisyjne, ale także coraz większa świadomość klientów końcowych – puentuje.
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 11/2016