Od natury do industrii
18 października, 2016 2023-11-28 12:08Od natury do industrii
Dotyk, a nawet… zmysł węchu aktywizują komponenty proponowane przez dostawców materiałów do produkcji mebli. Aktywność tej grupy branżowej może zachęcić projektantów i architektów wnętrz do sięgnięcia po produkty tak odwzorowujące naturę, jak i nadające wnętrzom nowoczesny, urbanistyczny charakter.
Zarówno w poprzednich latach, a szczególnie w tym roku można zaobserwować rosnącą wrażliwość dostawców komponentów do produkcji mebli na potrzeby, równie kreatywnej, branży specjalizującej się w projektowaniu produktów finalnych i wyposażenia wnętrz. Wyrazem jeszcze większej aktywności są wykłady na wiodących imprezach meblarskich, specjalne aplikacje, a przede wszystkim – produkty. Dzieje się naprawdę bardzo dużo, dlatego warto trzymać rękę na pulsie.
Festiwal, edukacja, aplikacja
Już za chwilę, w połowie października, rusza jubileuszowa edycja „Łódź Design Festival”, czyli jedna z najważniejszych krajowych imprez dedykowanych wzornictwu. Jej wieloletnim partnerem jest Interprint. W tym roku na ŁDF firma przygotowała wystawę. To spotkanie z drugoplanowymi bohaterami codzienności – tymi często niezauważanymi, których obecność uważamy za oczywistość.
Pod hasłem „On focus”, na przestrzeni 70 m2 odwzorowane zostanie wyposażenie pomieszczeń i przestrzeni, które odwiedzamy każdego dnia: łazienki, kuchni, biura, baru, a nawet parku. Na odrębnych przystankach zwiedzający będą mieli okazję znaleźć inspiracje i trendy. Zobaczą niezauważalne na co dzień detale, uświadomić sobie dlaczego rzeczy są takie, jakie są. Dekory Interprint prezentowane będą na gotowych meblowych formach. Zobaczyć będzie można zarówno modele zaprojektowane specjalnie na łódzki festiwal przez Maję Palczewską, jak też meble już dostępne w sprzedaży.
Oprócz głównej ekspozycji, przypominającej nieco formułą tegoroczne „Furniture Days”, które cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem zwiedzających poznańskie targi „Meble Polska”, Interprint zaprasza również na warsztaty dedykowane projektantom, architektom i wszystkim zainteresowanym szeroko pojętym wzornictwem. Zajęcia poprowadzi Maurizio Burrato, który na co dzień pracuje w dziale Design Development Interprint.
Prezentacja wzornictwa i trendów to jedna z form komunikacji firmy Schattdecor z architektami i projektantami. Propozycje firmy można zobaczyć na wystawach w Polsce i poza jej granicami, takich jak m.in. „Arena Design” w Poznaniu, „Łódź Design Festival”, „Gdynia Design Days”, „Euroshop” w Düsseldorfie , „Sicam” w Pordenone czy „Interzum” w Kolonii.
Istotne są przy tym zarówno spotkania indywidualne, jak i prezentacje czy wykłady. Bardzo popularna jest też forma warsztatów, podczas której komunikacja odbywa się dwutorowo i uaktywniana jest kreatywność obu stron. I tak w ramach działań Klastra Branży Meblarskiej z Wielkopolski – „Akademia Architekta” – Schattdecor, wraz z takimi firmami jak m.in. Vox, Balma, Sitag, Polflor czy Pozbruk, współorganizował dwukrotnie (w Poznaniu i w Warszawie) spotkania z architektami i projektantami.
Konferencje „Od kreacji do realizacji” obejmowały warsztaty, wykłady produktowe oraz prezentacje z udziałem psychologów, socjologów, ekonomistów, prawników z tematów miękkich jak np. windykacja, kryzys twórczy czy rola projektanta w firmie. Aktualnie spotkania tematyczne odbywają się w siedzibach poszczególnych firm klastra.
Oprócz kontaktów z uznanymi projektantami dla Schattdecor równie istotna jest edukacja młodych projektantów. Schattdecor od kilku lat współpracuje z poznańską School of Form. Od 16 lat trwa też współpraca z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu. Wspólnie z prof. Katarzyną Laskowską Schattdecor tworzy Program Edukacyjno-Projektowy (PE-P).
To doskonała forma wspólnego uczenia. Studenci zapoznają się z trendami, wzornictwem i technologią. Z kolei producenci otwierają na nowe idee, promując swoje produkty w nowatorskich rozwiązaniach projektowych. Edukacja poprzez projektowanie to bardzo dobra forma kreowania ciekawego wzornictwa, dająca możliwość promowania niestandardowych i oryginalnych produktów. Wysoki poziom projektów w poszczególnych edycjach PE-P świadczy o tym, że studenci przeprowadzają każdorazowo dokładny research potrzeb odbiorców i dobrze wykorzystują szkolenia w firmach do zapoznania się z możliwościami technologicznymi i materiałami producentów – zaznacza Danuta Pawlik z firmy Schattdecor.
Sebastian Bartkowiak, prezes Forner zaznacza, że firma, aby być jeszcze bliżej rynku stara się działać wielotorowo. Najwięcej materiałów wizualnych prezentujących nasze płyty, sposoby ich zastosowania czy proces produkcji można znaleźć na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych, jak Facebook i Youtube. Ale nie ma nic lepszego niż bezpośredni kontakt. Nasi menadżerowie produktów są cały czas w trasie, a niedawno zatrudniliśmy dodatkową osobę. Mariusz Jakubiuk odpowiada w Fornerze za kontakty z projektantami i architektami wnętrz. Niebawem podpiszemy też pierwsze długofalowe umowy z architektami, designerami i projektantami, z którymi dzielimy wspólną pasję – twórczą kreację przestrzeni w oparciu o nowatorskie, unikalne materiały – zaznacza.
Osoby, które zajmują się projektowaniem wnętrz mieszkań, domów czy obiektów komercyjnych zachęca do kontaktu i do odwiedzin strefy projektanta. To zakładka na stronie www.forner.pl, która będzie sukcesywnie rozwijana. Do dyspozycji architektów, designerów, projektantów są m.in.: biblioteki plików w formacie jpg, które można wykorzystać w programach typu AutoCAD oraz internetową wersję katalogu „Forner Cleaf przestrzeń i struktura”, który zawiera zdjęcia, opisy produktów oraz stany magazynowe kolekcji płyt meblowych Cleaf i wysokopołyskowych płyt Fornerlux.
Do dyspozycji współpracujących z Fornerem designerów oddano również materiały drukowane – w postaci katalogów kolekcji Cleaf, a także wzorniki, dzięki którym można poczuć strukturę płyty. W głowie kiełkuje mi również pomysł na stworzenie kreatywnej przestrzeni. Zainteresowani mogliby tam dosłownie dotknąć i poczuć filozofii Cleafa i Fornera. Ale to plany na przyszłość – zaznacza Sebastian Bartkowiak.
Liczy się oryginał
O różnorodności materiałów dostępnych na rynku świadczy obecność produktów bazujących na naturalnych surowcach, jak i powierzchni inspirowanych tak naturą, jak i elementami industrialnymi. Doskonały kontakt z odbiorcami widoczny jest szczególnie w ofercie tych dostawców, których komponenty „mówią” językiem klienta i najbliższą mu estetyką. Widać to szczególnie w produktach dedykowanych młodzieży.
Nowością w ofercie firmy DLH oferującej blaty z kilkunastu gatunków drewna są dębowe blaty „Antique”. Wyróżniają się oryginalnym designem i doskonałymi parametrami użytkowymi. Dębina, jako jeden z najtrwalszych gatunków europejskich, jest bardzo odporna na ścieranie, co gwarantuje trwałość i wytrzymałość powierzchni roboczej.
Blat „Antique” DLH wykonano z drewna klejonego. Oznacza to, że lite kawałki drewna klejone są po szerokości i łączone po długości na mikrowczepy. Pozwala to minimalizować procesy wypaczania i pękania. Walory wizualne blatów dębowych to ciepła kolorystyka, bogaty rysunek słojów oraz ponadczasowa.
Jedną z metod, wykorzystanych do stworzenia blatu „Antique”, jest szpachlowanie. Proces ten, pozwalający otrzymać bardzo interesujący efekt, polega na wypełnianiu rozstępów w drewnie specjalną masą. Ciemny kolor szpachlówki tworzy na powierzchni blatu „Antique” ciekawe wzory, nadające materiałowi autentyczny, nieco rustykalny charakter. Dodatkowo, czarna szpachla sprawia, że blat drewniany nabiera szlachetności.
Jak zawsze, ciekawe propozycje znajdziemy w ofercie producentów powierzchni meblowych. Najnowsze propozycje firmy Impress pokazują, że powierzchnie meblowe to nie tylko wzory drewnopochodne, wizerunki skał i jednobarwne kolory uni. Szczególną uwagę warto zwrócić na dekory dedykowane młodzieży: „Sentences”, „Taggy”, „Urbanique2”. Otwartość Impress tak na młodych ludzi, ale też dojrzalszych uczestników rynku wynika z uważnego odczytania ich potrzeb.
Aranżacja i wyposażenie wnętrz, to nie tylko organizowanie przestrzeni wokół nas pod kątem funkcjonalności. To również otaczanie się przedmiotami, których obecność sprawia nam przyjemność. Bo wnętrza, w których przebywamy na co dzień, są odzwierciedleniem naszego charakteru, upodobań i przyzwyczajeń. To swoiste zwierciadło naszego stylu życia. Kolory, materiały, powierzchnie i faktury elementów wnętrza, to cechy, które przemawiają w naszym imieniu – zaznacza Jarosław Niedźwiecki.
Projektanci zainteresowani niekonwencjonalnymi rozwiązaniami znajdą je również w ofercie Lumatech. Do wyboru są ekoskóry marki Skai: „Palma”, „Sotega”, „Tundra”. Wszystkie wysokiej jakości, z interesującą strukturą. Z kolei produkty marki Imi, również oferowane przez Lumatech, dostępne są w kilkunastu strukturach: gładkiej, z efektem deski szalunkowej lub vintage, a także w różnych wariantach kolorystycznych.
Imi do produkcji mebli
W ofercie można znaleźć wiele ciekawych rozwiązań, przede wszystkim takich jak: „imi-beton”, czyli imitację betonu, „imi-rost”, czyli materiału o pordzewiałej powierzchni na wzór cortenu oraz „imi-altholz” o efekcie rustykalnego drewna. Produkty Imi są unikatowe, tzn. każdy metr kwadratowy jest inny i niepowtarzalny. Są one dostępne na różnych nośnikach (MDF, HDF oraz HPL).
Wykorzystywane mogą być do produkcji mebli, również jako płyty robocze i blaty, panele ścienne i podłogowe, elementy wyposażenia sklepów (lady, półki), do zabudowy stoisk targowych. Mogą mieć też zastosowanie na zewnątrz, na przykład jako elewacja budynku bądź też w elementach infrastruktury ogrodowej (ławki, stoły). Możliwości zastosowania wydają się być nieograniczone i zależą od inwencji twórczej projektanta.
Wartą uwagi propozycją firmy CDO-Centrum Drewna i Oklein, obok płyt postarzanego drewna austriackiego San Wood, są płyty owocowe. Wykonane zostały z różnych gatunków drzew owocowych, co widać nie tylko w charakterystycznym rysunku drewna, ale i jego zapachu. W zaaranżowanych nimi wnętrzach można poczuć się wyjątkowo. Nie dość, że struktura płyt jest idealnym odzwierciedleniem natury, to także pachną prawdziwymi drzewami jabłoni czy wiśni.
176 dekorów odpowiadających najnowszym trendom w meblarstwie i wystroju wnętrz obejmuje najnowsza kolekcja płyt laminowanych „Gama Duo 2016-2018”, którą w połowie bieżącego roku wprowadziła firma Finsa. Bogata propozycja unikolorów, wzorów fantazyjnych i drewnopodobnych uzupełniona została szeroką ofertą pieczołowicie dopasowanych struktur powierzchni.
Zaletą kolekcji jest możliwość zastosowania dekorów na niezwykle szerokiej gamie płyt nośnych: MDF, wiórowe, hybrydowe superpan, wilgocioodporne, ognioodporne, kompaktowe, barwione w masie, a także lekkie. Z myślą o projektantach, nowy katalog uzupełniony został o kody QR i specjalną aplikację „Gama Duo APP”, dzięki którym wybrany dekor można zobaczyć w większym kawałku bądź gotowym meblu, a nawet – dzięki specjalnym okularom – w rozszerzonej rzeczywistości.
TEKST: Diana Nachiło
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 10/2016