Nadchodzą zmiany w biurach
6 maja, 2024 2024-05-06 0:09Nadchodzą zmiany w biurach
2023 r. przyniósł rewolucję w prawie pracy. Tymczasem rok 2024 może być jeszcze bardziej przełomowy. Tylko, czy firmy są gotowe na zmiany w sposobie, czasie i miejscu pracy?
Mija rok od momentu wprowadzenia ogromnych zmian w prawie. Chodzi przede wszystkim o przełomową w polskim ustawodawstwie nowelizację kodeksu pracy. Zmieniły się m.in. przepisy dotyczące pracy zdalnej. Natomiast koniec ubiegłego roku przyniósł kolejne zmiany w biurach.
17 listopada 2023 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Już tylko do 17 maja 2024 r. pracodawcy mają czas na dostosowanie miejsc pracy do nowych wymagań. A co będzie następne? Czy firmy powinny przygotowywać się na krótszy tydzień pracy? Zmiany są nieuniknione, a rok 2024 może być pod tym względem przełomowy.
Praca według nowych zasad
Ergonomia stanowiska pracy z monitorem ekranowym staje się jednym z kluczowych elementów dbania o bezpieczeństwo i higienę pracy. Z końcem 2023 roku w życie weszły nowe przepisy w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. To oznacza zmiany w biurach.
Zmiany w biurach do wdrożenia przez pracodawców:
- nowe stanowiska pracy powinny spełniać wymogi od 17 listopada 2023 r.,
- dotychczasowe stanowiska należy wyposażyć i zaktualizować dokumentację do 17 maja 2024 r.
Nowe zasady dotyczące stanowiska pracy
17 listopada 2023 roku Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej wprowadziło nowe zasady dotyczące organizacji stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany te, mają na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa pracowników. Nowe przepisy nakładają na pracodawców szereg obowiązków. Mszą je oni spełnić nie tylko przy tworzeniu nowych stanowisk pracy, ale także w przypadku już tych istniejących.
Monitor, mysz i klawiatura to trzy podstawowe urządzenia na każdym stanowisku pracy wyposażonym w komputer stacjonarny. Jednak większość firm już dawno wymieniła jednostki stacjonarne na mobilne laptopy, które umożliwiają pracownikom pracę zdalną i pracę w terenie.
Konstrukcja laptopa niewiele ma wspólnego z wygodną postawą podczas pracy. Mały ekran i niewygodny touchpad używane przez większość dnia negatywnie wpływają na obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego. Nie wspominając już nawet o skutkach dla wzroku.
Dlatego, każde stanowisko pracy musi być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą optymalne ustawienie ekranu. Jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości oczu pracownika. Do dyspozycji muszą też być dodatkowo klawiatura i mysz.
Ponadto, aby definicja ergonomicznego stanowiska pracy była pełna w 100%, należy zakupić dobry sprzęt i właściwie go ustawić. Pozycja monitora względem źródeł światła powinna ograniczać odbicia. Z kolei konstrukcja klawiatury musi umożliwiać pracownikowi przyjęcie pozycji, niepowodującej zmęczenia mięśni barków, szyi, przedramion czy dłoni.
IKEA reaguje na zmiany w biurach
6 marca IKEA ogłosiła, że wprowadza na rynek MITTZON, swój największy jak dotąd system biurowy. Powstał, by sprostać zmieniającym się potrzebom wielu osób w pracy
MITTZON to przejaw inspiracji zmieniającymi się trendami w pracy na całym świecie. Powstał, by pomóc w tworzeniu przestrzeni umożliwiających różne czynności i zapewniających zoptymalizowane doświadczenia biurowe. Rodzina 85 produktów kładzie nacisk na dobre samopoczucie poprzez konstrukcję zakorzenioną w holistycznej ergonomii, w tym akustyce i elementach inspirowanych naturą. W ekranach akustycznych MITTZON IKEA po raz pierwszy zastosowała włókno drzewne. To materiał nadający się do recyklingu, składający się w ponad 90% z drewna, jako wypełnienie dźwiękochłonne. Dzięki MITTZON IKEA opiera się na swojej specjalistycznej wiedzy, by pomóc ludziom poczuć się w miejscu pracy jak w domu.
Ergonomiczne miejsce spotkań
Tym samym IKEA zwraca uwagę na fakt, iż rozwój pracy hybrydowej zmienił rolę fizycznego biura z przestrzeni statycznej, w której każdy ma stałe biurko, na taką, w której każdy dzień jest inny. Elastyczność jest kluczem do sprostania zmieniającym się potrzebom. Dodatkowo dzisiejsze biura muszą konkurować z komfortem pracy w środowisku domowym. IKEA podjęła wyzwanie opracowania konceptualizacji systemu, który zaspokoi potrzeby wielu osób w tym nowym miejscu pracy, a efektem jest MITTZON.
W IKEA naszą wizją jest tworzenie lepszego życia codziennego dla wielu ludzi, włączając w to życie w pracy, gdzie spędzana jest duża część ich czasu. Wierzymy, że MITTZON jest odskocznią na naszej drodze do dalszego opracowywania mebli, które traktują priorytetowo potrzeby wielu osób w pracy, gdziekolwiek się one znajdują – powiedział Jesper Samuelsson, kierownik obszaru asortymentu w IKEA of Sweden.
System biurowy MITTZON pomaga stworzyć w pełni ergonomiczne miejsce spotkań, które dostosowuje się do różnych osób, preferencji pracy i zajęć.
W przypadku MITTZON naszym celem było opracowanie systemu biurowego, który może stworzyć podstawę dla naprawdę elastycznego, wygodnego i zdrowego środowiska, w którym każdy może znaleźć odpowiednie miejsce do pracy, poczuć motywację i inspirację – powiedział Philip Dilé, programista ds. projektowania produktu w IKEA of Sweden.
System obejmuje różne produkty, które współpracują ze sobą, aby wspierać różne środowiska w biurze – od nieformalnych, krótkich spotkań, przez bardziej ustrukturyzowane działania oparte na współpracy, po indywidualną, skoncentrowaną pracę.
Konstrukcja oparta na holistycznej ergonomii
Rodzina MITTZON została zaprojektowana tak, aby wspierać w pełni ergonomiczne środowisko, w którym dobro ciała, umysłu i duszy jest brane pod uwagę i traktowane priorytetowo.
Zasady ergonomii obejmują znacznie więcej niż tylko prawidłową postawę, dlatego wiele uwagi poświęciliśmy opracowywaniu elementów, które uwzględniają te kwestie. Współpracowaliśmy z ekspertami w tej dziedzinie, aby wziąć pod uwagę nie tylko ciało fizyczne, ale także to, co w środowisku biurowym wpływa na zmysły, a tym samym koncentrację i dobre samopoczucie, i uwzględniliśmy te ustalenia w opracowaniu MITTZON – wyjaśnia Dilé.
Akustyczne zmiany w biurach
Aktualnie na rynku można zauważyć wzrost zainteresowania rozwiązaniami, które oferują użytkownikom pewien stopień izolacji. W odpowiedzi na tę tendencję pojawiają się różnorodne kapsuły i budki zaprojektowane tak, aby całkowicie odciąć użytkownika od świata zewnętrznego. Kolekcja stworzona przez studio Pawlak&Stawarski została skonstruowana z myślą o osobach poszukujących nie tylko wyłączenia, spokoju i intymności, ale także pragnących zachować łączność z otoczeniem. Umożliwia to korzystanie z mebla przy okazji krótkich spotkań, rozmów, bez ryzyka nadmiernego rozproszenia przez otaczającą przestrzeń.
Akustyka była również kluczowym czynnikiem przy opracowywaniu wspomnianej już kolekcji MITTZON. Eksperci doskonale sobie sprawę z tego, że dźwięk w miejscu pracy może mieć znaczący wpływ na koncentrację i dobre samopoczucie. Ekrany akustyczne MITTZON, pierwsze produkty akustyczne opracowane przez IKEA, nie tylko pochłaniają i blokują dźwięk, ale także zapobiegają rozpraszaniu wzroku i zapewniają prywatność niezbędną do skupienia się.
Q & A – nowe regulacje dotyczące bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe
Jaki był główny cel nowelizacji rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe?
Zmiana przepisów wynika z konieczności dostosowania poziomu bezpieczeństwa na stanowiskach pracy z monitorami ekranowymi do rozwoju technologii. Ponadto konieczne było wprowadzenie odpowiednich regulacji odnoszących się do pracy zdalnej.
Jak zmieniła się definicja stanowiska pracy?
Obecnie oznacza ono przestrzeń pracy wraz z:
- wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
- krzesłem, stołem,
- opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
Czego dotyczą przepisy rozporządzenia?
Zgodnie z nowymi przepisami stanowisko pracy pracownika, który pracuje przy systemie przenośnym co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy, powinno być wyposażone w:
- stacjonarny monitor ekranowy lub
- podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika
- oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.
ZOBACZ TAKŻE: Powrót do biur czy wybór pracy zdalnej i hybrydowej?
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
- Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 2023 poz. 2367) weszło w życie 17 listopada 2023 r.
- Nowe przepisy mają w pełni zastosowanie do nowo tworzonych stanowisk pracy.
- Stanowiska istniejące przed 17 listopada 2023 r. powinny zostać dostosowane do określonych w rozporządzeniu wymagań bhp i ergonomii w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie zmian, tj. do 17 maja 2024 r.
Źródło: na podstawie publikacji Państwowej Inspekcji Pracy
TEKST: Anna Szypulska
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 4/2024.