Kosmos!
9 lutego, 2018 2024-01-15 15:04Kosmos!
Niech żyją twórczość i wyobraźnia! Ten rok należy do wizjonerów – tak ogłosił Instytut Pantone wyznaczając Ultra Violet 18-3838 na kolor roku 2018.
Przykuwający uwagę i skłaniający do myślenia Ultra Violet 18-3838 – jak podkreśla Instytut Pantone – komunikuje oryginalność, pomysłowość, wizjonerskie myślenie, które prowadzi w przyszłość.
Żyjemy w czasach wymagających inwencji i wyobraźni. Pantone 18-3838 Ultra Violet może stać się kreatywną inspiracją i narzędziem przebudzenia potencjału i przeniesienia go na wyższy poziom. Można przejść od eksplorowania technologii i odległych galaktyk do artystycznej ekspresji i spirytualnej refleksji. Drogę do przyszłości oświetli nam Ultra Violet – powiedziała na początku grudnia ub.r. Leatrice Eiseman, executive director Pantone Color Institute, ogłaszając Ultra Violet 18-3838 kolorem roku 2018.
Co to jest kolor roku?
Instytut Pantone to wpływowa instytucja kształtująca trendy modowe. Doradza firmom w zakresie brandingu i rozwoju produktów, a także uświadamia znaczenie koloru w strategiach designerskich. Eksperci z Noti, analizując wybór Pantone, zauważają: Niedługo wybór ten wyraźnie wpłynie na wygląd wnętrz domów i miejsc publicznych, kolor pojawi się na okładkach magazynów i w produkcjach sesji zdjęciowych.
Kontemplacyjny fiolet zwraca uwagę na tajemnicę kosmosu. Intryguje tym, co wydarzy się w przyszłości. Każe się przyjrzeć temu, gdzie jesteśmy dziś. Ten odcień fioletu ma także silne konotacje z kulturą, a raczej z buntem przeciwko oficjalnemu nurtowi. Pantone przypomina o takich ikonach muzyki, jak Prince, David Bowie czy Jimi Hendrix. Uczynili oni ultrafiolet swoim znakiem rozpoznawczym w kulturze zachodniej, nośnikiem osobistej ekspresji i indywidualności.
Pełen emocji i głębi ultrafiolet symbolizuje eksperymentalizm i nonkonformizm. Nakazuje indywidualnościom odkrycie swojej wyjątkowości światu i przekroczenie barier poprzez twórczość. Pantone przypomina o symbolice fioletu mającej głębokie i silne osadzenie w kulturze. Kolor ten od wieków utożsamiany jest z mistyką i spirytualizmem. Obecnie budzi skojarzenia z praktykami mindfulness. Może stanowić odtrutkę na przestymulowaną codzienność.
Pantone Color of the Year w świecie designu znaczy znacznie więcej niż „coś modnego”. Jest refleksją nad tym, co jest dziś światu potrzebne – zaznaczyła Laurie Pressman, viceprezydent Pantone Color Institute. Osoby wrażliwe odczuwają siłę oddziaływania koloru i możliwości, jakie ma jako nośnik informacji. Designerzy i twórcy marek powinni korzystać z kolorów do inspirowania i kształtowania otoczenia.
Siła fioletu
Michał Gosk, projektant opakowań i stron internetowych na blog.michalgosk.com pisze o fiolecie, że to kolor rzadko używany i niosący w sobie pewną nutę ekstrawagancji. Barwa fioletowa rzadko występuje w przyrodzie. Z tego powodu w przeszłości, kiedy nie znano jeszcze sztucznych barwników, uzyskanie tego koloru było bardzo trudne i bardzo kosztowne. Stworzenie fioletowej tkaniny przysparzało znacznie więcej problemów, niż np. tkaniny w kolorze zielonym. Z tego powodu posiadanie purpurowych szat było jasnym sygnałem, że osoba, z którą mamy do czynienia jest kimś ważnym i zamożnym. Kolor ten był i nadal jest dość popularny we władzach Kościoła – wszak nie bez powodu o kardynałach mówi się dzisiaj „purpuraci” – zaznacza.
Fiolet w przeszłości był rzadko spotykanym kolorem i w zasadzie po części jest tak do dzisiaj. W reklamie kolor ten jest zarezerwowany głównie dla produktów i usług klasy premium, a i w tym sektorze używany jest dość ostrożnie. Z powodu tej rzadkości występowania, purpurze przypisuje się również ekstrawagancję – pisze Michał Gosk.
Fiolet fioletowi nierówny
Zwraca też uwagę, że fiolet fioletowi nierówny. Mówiąc o kolorze fioletowym, warto jednak mieć na uwadze, że jest to kolor o bardzo szerokiej gamie odcieni – od delikatnych, niemal różowych barw, poprzez ciemnoczerwone, mocne tony, aż do barw bliskich niebieskiej. I tak fioletowy czerpie po trochu z obu barw, z których powstaje – czerwonej i niebieskiej, zaś każdy z wielu odcieni purpury ma swój własny ładunek energii. Jak łatwo się domyślić, po lekturze o znaczeniach poprzednich kolorów, odcienie purpury bliższe barwom niebieskim są spokojniejszymi kolorami, skłaniającymi do refleksji, ale tez pobudzającymi pracę mózgu – zaznacza Michał Gosk.
Dlatego fioletowy kolor ma wiele wspólnego z kreatywnością i szukaniem nowych rozwiązań. Z kolei mocne, głębokie odcienie fioletu, oprócz wspomnianego wcześniej bogactwa i prestiżu są oznaką siły i pewności siebie. Soczyste barwy fioletowe, zwłaszcza w połączeniu z akcentami czerni mają w sobie też wiele erotycznego wydźwięku i kobiecej elegancji. A co z lekkimi, niemal różowymi odcieniami tej barwy? Przy tych kolorach należy całkowicie odrzucić takie cechy jak energia i pewność siebie – delikatne tony fioletu to subtelność, niepewność, romantyzm i wdzięk – zaznacza Michał Gosk.
Między funkcjonalnością z przytulnością
Jak podkreśla Edyta Świątek, dyrektor handlowy marki LECH modern fabrics: Zauważamy, że klienci częściej decydują się na odcienie cieplejsze i ciemniejsze. Na ich popularność wpływają bowiem waloru funkcjonalne. Ciepłe odcienie nadają wnętrzu przytulności, natomiast ciemne są praktyczne i łatwe do utrzymania w czystości.
Na interesujące aspekty zwraca uwagę Joanna Augustyn z firmy Agmamito, marka Toccare: Wybrany przez Instytut Pantone na Kolor Roku 2018 głęboki, energetyczny fiolet jest dużą zmianą w trendach w porównaniu z zeszłorocznym zwycięzcą. Greenery z 2017 r., czyli jasną, soczystą zieleń wpadającą w żółty, można było częściej odnaleźć w dodatkach niż jako główną barwę wnętrz. Te zostały zdominowane przez ciemniejsze odcienie zieleni, przede wszystkim butelkową zieleń czy ciemny szmaragd.
Biorąc pod uwagę ten trend można przypuszczać, że Ultra Violet będzie doskonałą propozycją dla tych, którzy nie byli zwolennikami Greenery, a cenią sobie wnętrza w najmodniejszych kolorach. Tym bardziej, że Ultra Violet można wykorzystać we wnętrzach na kilka sposobów, daje on ogromne możliwości w urządzaniu wnętrz. Dla bardziej odważnych osób proponujemy ubranie całej kanapy w ten jakże mocny i energetyczny kolor. Jest on na tyle uniwersalny, że pasuje do wnętrz zarówno nowoczesnych, jak i bardziej tradycyjnych – dodaje.
Z kolei mniej odważnym osobom proponujemy bezpieczną wersję, czyli Ultra Violet użyty na dodatkach (np. poduszkach, zasłonach). Fiolet świetnie wygląda w połączeniu z „bezpiecznymi” kolorami, które dominują na meblach tapicerowanych w polskich domach, a więc z szarością, beżem, bielą, czernią czy granatem. Fioletowy akcent kolorystyczny wniesie trochę energii oraz optymizmu do takich wnętrz. Z pewnością w 2018 roku będzie można zauważyć zwrot w stronę różnych tonacji fioletu – mówi Joanna Augustyn.
Kosmiczny fiolet
O kolorze roku piszą też eksperci z Noti. Zaznaczają, że fiolet kojarzony jest z mistycyzmem, intrygujący, kosmiczny, związany z intuicją i wyobraźnią, eksperymentem, błyskotliwością. Może mieć konotacje z władzą, wpływowymi i wyrazistymi osobowościami, a także artystycznymi geniuszami.
To kolor bardzo odważny, ale z takich właśnie kolorów słynie Noti. Wybierając, w strefach dziennych i salonach, duży obiekt np. sofę w tym charakterystycznym kolorze, musimy zwrócić uwagę na to, aby jego otoczenie było neutralne. Fiolety bardzo dobrze komponują się z drewnem w ciemnym brązie i orzechu, popularnymi szarościami, kremami i bielą. Można go łączyć w jednym meblu z elegancką czernią, granatem, a także bordo, różem, czerwienią i żółcią w odcieniu musztardowym – podkreślają.
TEKST: Diana Nachiło
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 2/2018