Jak producenci i dystrybutorzy mebli radzą sobie w czasach kryzysu? Strategia odzyskania sprzedaży dzięki konfiguracji i personalizacji produktów.
24 marca, 2025 2025-03-24 13:04Jak producenci i dystrybutorzy mebli radzą sobie w czasach kryzysu? Strategia odzyskania sprzedaży dzięki konfiguracji i personalizacji produktów.

Jak producenci i dystrybutorzy mebli radzą sobie w czasach kryzysu? Strategia odzyskania sprzedaży dzięki konfiguracji i personalizacji produktów.
Branża meblarska od ponad roku zmaga się z trudnościami. Spadek sprzedaży oraz obniżenie eksportu, zwłaszcza do Niemiec, skłoniły producentów do poszukiwania alternatywnych dróg zwiększenia przychodów.
Wiele firm koncentruje się na rynku krajowym, eksplorując nowe metody sprzedaży. Jedni inwestują w e-commerce, inni dostosowują ofertę do indywidualnych potrzeb klientów. Obie strategie łączy jedno – wykorzystanie nowoczesnych narzędzi technologicznych, takich jak konfiguratory 3D, które automatyzują sprzedaż i zwiększają jej efektywność.
Konfigurator 3D/AR mebli skrzyniowych w sklepie online producenta Mebset. Marka wprowadziła możliwość konfiguracji 3D dla szerokiej oferty swoich produktów.
Konfiguratory 3D/ AR – narzędzie personalizacji i wzrostu sprzedaży
Konfiguratory 3D z funkcją Rozszerzonej Rzeczywistości (AR) stały się kluczowym elementem sklepów internetowych, a ich znaczenie w czasie kryzysu na rynku jeszcze wzrosło. Pozwalają one klientom na pełną personalizację mebli – dopasowanie wymiarów i modułów, wybór tkaniny i jej koloru, oraz akcesoriów i dodatków.
Dzięki temu producenci nie tylko spełniają oczekiwania klientów, ale także zwiększają swoje przychody. Dane analityczne z konfiguratorów 3D/AR marki ARLITY pokazują, że interaktywna wizualizacja produktów może wygenerować do 40% dodatkowej sprzedaży. Co więcej, prezentacja mebli w 3D i AR ma kluczowe znaczenie dla konsumentów – aż 78% kupujących uważa sekcję wizualnej prezentacji produktu w sklepie online za element decydujący o zakupie, a karty produktowe wyposażone w podgląd 3D i AR osiągają 94% wyższą konwersję (dane: Shopify, BigCommerce).
Konfiguracja 3D/AR w segmencie B2B
Konfiguratory 3D/AR ARLITY znajdują również zastosowanie w sprzedaży B2B. Producenci wykorzystują je nie tylko w e-commerce, ale także do usprawnienia procesów ofertowania i obsługi zamówień. Dzięki nim, można łatwo wprowadzać meble modułowe, personalizowane i na zamówienie. Konfiguratory pełnią rolę wsparcia dla działów sprzedaży, logistyki i obsługi klienta, automatyzując kluczowe procesy – od kalkulacji cen, przez generowanie specyfikacji komponentów (BOM), po zarządzanie zamówieniami. W efekcie, eliminują konieczność ręcznego ofertowania i przyspieszają proces sprzedaży, integrując funkcje ERP, CMS i wizualizacji w jednym systemie. Konfiguratory 3D/AR od ARLITY z powodzeniem funkcjonują już u polskich i zagranicznych producentów mebli. Z rozwiązań technologicznych marki korzystają już m.in. Signal Meble, Wersal, Lenart, Grupa IMS, Mebset czy Garden Space. Narzędzia dla branży meblarskiej i oświetleniowej ARLITY zostały nagrodzone m.in. Diamentem Meblarstwa i międzynarodowym wyróżnieniem LIT Design Award.
Technologia odpowiedzią na kryzys
Personalizacja i konfiguracja 3D/AR otwierają przed branżą meblarską nowe możliwości generowania sprzedaży, a w wielu przypadkach stają się jej filarem. Wykorzystanie nowoczesnych technologii pozwala firmom lepiej odpowiadać na potrzeby klientów i usprawniać procesy biznesowe. Z kolei wszechstronność wykorzystania jednego narzędzia, pozwalającego na budowanie sprzedaży we wszystkich kanałach, to rozwiązanie jakiego poszukują najbardziej wymagające firmy, stawiające na rozsądne oszczędności – bez rezygnacji z tempa rozwoju, bez drastycznej zmiany strategii sprzedaży i bez konieczności ryzykownych inwestycji. Dla większości producentów konfiguracja jest rozwojowym, ale i naturalnym krokiem strategicznym, a w przypadku wykorzystania konfiguratorów 3D/AR, dodatkowo opartym na solidnym, sprawdzonym fundamencie technologicznym, a nie chwilowym rynkowym trendzie.

ZOBACZ TAKŻE: Producenci wykorzystują maksymalnie 20% potencjału inwestycji w modele 3D