Indywidualizm w cenie
8 sierpnia, 2016 2023-11-28 11:01Indywidualizm w cenie
W projektach wnętrz hotelowych coraz częściej stawia się na nieszablonowe aranżacje. By wyróżnić się na tle konkurencji i zachęcić gości do odwiedzenia swojego obiektu, hotelarze wybierają niepowtarzalne, często wykonywane na indywidualne zlecenie meble.
Anna Borkowska, marketing manager w firmie KMK Kolekcja Mebli, stwierdza, że trudno mówić o dominującym trendzie w tym segmencie, ponieważ twórczo miesza się style, funkcje i materiały. Najważniejsza jest spójność ze stylistyką i charakterem obiektu. W zależności od konceptu, mamy do czynienia z funkcjonalnym minimalizmem, stylistyką vintage, rustykalną czy wręcz barokowym przepychem. Nie istnieje coś takiego jak rozwiązanie uniwersalne – zauważa.
W jej opinii ważną rolę odgrywa specjalizacja hoteli, ukierunkowanie na konkretne grupy klientów i realizację ich potrzeb. W obiektach położonych w miejscowościach wypoczynkowych dominują naturalne materiały, pastelowe kolory i wzory odnoszące się do natury. Często w miejsce biurka pojawia się toaletka, a zamiast krzeseł – wygodne fotele. W hotelach biznesowych króluje nowoczesne wzornictwo i wyrazista kolorystyka. Wyposażenie ze względów kategoryzacyjnych pozostaje bez zmian. Natomiast forma mebli ulega modyfikacjom, np. biurko staje się węższe i dłuższe, przybierając formę blatu. W przypadku hoteli familijnych, obiektów typu spa czy eco zmierza się natomiast w kierunku kreowania przestrzeni zbliżonej do domowej – opisuje.
Przekonuje też, że rezygnacja z typowych mebli na rzecz stworzonych na potrzeby konkretnego obiektu pozwoli uzyskać niepowtarzalne wnętrze, które docenią goście. Najważniejsza zasada to: indywidualizm w miejsce seryjności i typowych, standardowych rozwiązań – podkreśla. Dlatego w naszym przypadku oferta kontraktowa to bardziej propozycje koncepcji projektowych, umożliwiające kształtowanie ostatecznej formy wspólnie z klientem lub stanowiące inspirację do stworzenia nowego rozwiązania – dodaje.
Meble hotelowe a trendy
Zdaniem Katarzyny Uszek, architekta z firmy Faber, rynek hotelarski to żywy organizm. Ciągle się rozwija i zmienia, dlatego trudno mówić tu o sztywnych trendach, będących wyznacznikiem poprawności projektu. Aranżacja wnętrz staje się sposobem wyrażenia siebie. A efekt końcowy zależy od odwagi, wyobraźni, a także kreatywności osób zaangażowanych w proces tworzenia – uważa.
ZOBACZ TAKŻE: Każda restauracja jest inna
Finalny wygląd jest wypadkową wielu czynników. Pomysł projektanta niewiele znaczy, jeśli nie współgra z upodobaniami inwestora lub niewłaściwie rozpoznaje potrzeby klientów, różne w zależności od sektora działania danego hotelu. Funkcjonalność założeń i zgodność z narzuconymi wymogami, w połączeniu z wyborem właściwych rozwiązań technologicznych, stworzy spójną, wyróżniającą dany obiekt całość – dodaje.
Co wyróżnia hotelowe wnętrza?
Również Bożena Datczuk, współwłaścicielka firmy Tobo Datczuk, zastrzega, że nie można wskazać wiodącego trendu w wyposażeniu hoteli. Wszystko zależy od wizji inwestora i standardu hotelu – podkreśla. W większości ekskluzywnych obiektów nadal dominują wnętrza klasyczne lub stylizowane, w stonowanej kolorystyce, gdzie standardem są meble fornirowane. Powstają też jednak coraz odważniejsze, nastawione na indywidualizm projekty, które są niejako wyzwaniem dla architektów. Wnętrza te mają zaskakiwać gości i zapadać w pamięć. Ich wyróżniki to minimalizm i designerskie dodatki – wyjaśnia.
Także Zenon Klorek, dyrektor handlowy w firmie Jafra, potwierdza, że nie ma w tym segmencie jednoznacznego trendu. Wyjątkiem są łóżka – tu wyraźnym liderem jest łóżko kontynentalne z wezgłowiem tapicerowanym w różnych kształtach – zauważa. Dziś pokój hotelowy musi spełniać nie tylko funkcję sypialni, lecz służy także do wypoczynku i pracy. Umiejętne połączenie tych trzech ról jest bardzo ważne. W polskich hotelach obecne są najnowsze trendy europejskie i światowe. Można też odnaleźć „perełki”, które cechują się wyjątkowym, lokalnym stylem. Jest to zasługa rosnących w siłę architektów wnętrz – dodaje.
Z jego obserwacji wynika, że od pewnego czasu rynek ten rozwija się bardzo dynamicznie. Inwestorzy chyba zrozumieli, że dziś klient oczekuje czegoś więcej, dlatego biorą pod uwagę najnowsze trendy wyposażenia wnętrz. Nie ukrywajmy też, że możliwość skorzystania z różnego rodzaju dofinansowań unijnych zaktywizowała ten segment – dodaje.
Jaki hotel, taki styl
Zdaniem Mileny Radziuk z firmy Rad-Pol właściciele hoteli wiedzą, że meble w istotny sposób kształtują charakter wnętrza. Dlatego niepowtarzalny design jest dla nich coraz ważniejszy. W projektowaniu pokoju hotelowego i doborze mebli stawiają na spójność ze stylistyką i charakterem obiektu – zaznacza. Do hoteli biznesowych wybiera się nowoczesne, wygodne wzornictwo. Natomiast do hoteli w zabytkowych centrach miast czy zabytkowych obiektach – stylizowane meble i wysmakowane detale. Apartamenty swój dostojny, rezydencjonalny charakter uzyskują za sprawą mebli z epoki i wyszukanych dekoracji, takich jak okazałe lustra, kryształowe żyrandole, bogato zdobione zasłony czy ręcznie tkane gobeliny.
Odnoszę wrażenie, że hotele wyższej klasy stawiają na wysoką jakość – mówi Omenaa Mensah, właścicielka marki Ammadora. Oczywiście musi ona iść w parze z funkcjonalnością i designem. W hotelowych wnętrzach świetnie sprawdza się klasyka w nowoczesnym wydaniu. W standardowych pokojach design jest raczej stonowany. Większe pole do popisu dla projektantów wnętrz i producentów mebli stanowią apartamenty, które są wizytówką hotelu. Tu design zwykle jest odważniejszy. Uniwersalne formy mebli uzupełniane są efektownym wzornictwem czy oryginalnymi łączeniami materiałów.
W opinii Tomka Rygalika, dyrektora kreatywnego w firmie Paged, najbardziej widoczną tendencją jest wyposażanie hoteli w unikalne meble, projektowane na potrzeby danego obiektu. Inwestorzy przykładają coraz większą wagę do tworzenia miejsc przyciągających klientów wysokiej klasy wzornictwem, które jest jednym z czynników determinujących wybór hotelu – zauważa.
W czasach globalizacji i unifikacji tworzenie oryginalnej, spójnie zaprojektowanej przestrzeni jest sposobem wyróżnienia się na tle konkurencji. Realizowane na potrzeby hoteli meble powinny mieć funkcje odpowiadające potrzebom współczesnego użytkownika (np. bezprzewodowe ładowanie telefonu, gniazdka we właściwych miejscach, oświetlenie do czytania itp.) – dodaje.
Z obserwacji Katarzyny Kuźmy, właścicielki firmy Le Pukka Concept Store, wynika, że w hotelach wnętrza nie zmieniają się tak szybko jak w przestrzeni prywatnej, ponieważ większość inwestorów stawia na klasykę oraz jakość i solidność mebli. Modele klasyczne dedykowane do hoteli są aktualnie bardzo zbliżone do mebli domowych – mówi.
Tworzy to przestrzeń przyjazną, z lekkimi formami, często w neutralnych, jasnych odcieniach, ale wpisującą się w obecne trendy. Wystrój hoteli to też tradycja i historia miejsca, więc idealną inspiracją są meble z charakterystycznym akcentem dla epoki lub charakteru budynku. Można wybrać meble o nowoczesnym designie, dobrej jakości, praktyczne, ale zachowane np. we wzornictwie skandynawskim, industrialnym lub vintage. Gładkie materiały, proste formy i spokojne odcienie przełamywane są kontrastowymi dodatkami. Naturalne drewno łączy się ze skórą, metalem lub szkłem, by nadać wnętrzu elegancję i ponadczasowy wygląd – dodaje.
Wnętrza multifunkcjonalne
Zdaniem Zuzanny Mikołajczyk, dyrektora ds. marketingu i handlu, członka Zarządu Mikomax Smart Office, obecnie dąży się do maksymalnego wykorzystania dostępnej powierzchni. Zamiast stref dedykowanych określonym celom powstają miejsca, które spełniają różne funkcje – wyjaśnia. – Nowoczesny design wspiera ten kierunek i oferuje wielofunkcyjne projekty, sprawdzające się w różnych sytuacjach. Trend ten wynika m.in. z rosnącej popularności nieformalnych miejsc spotkań i pracy zdalnej. Projektanci myślą też o elastyczności przestrzeni, czego przykładem może być foyer hotelowe, które przestaje być jedynie poczekalnią. W otwartych i głośnych miejscach powstają strefy do relaksu, krótkich rozmów i pracy w skupieniu.
Nowym trendem na rynku hotelarskim jest tworzenie i udostępnianie pomieszczeń do pracy indywidualnej. Spowodowane jest to zmianami stylu i metod pracy młodego pokolenia, w tym rosnącą popularnością zdalnego realizowania obowiązków, częstym podróżowaniem i odejściem od pracy w konkretnym miejscu na rzecz mobilności i elastycznych godzin. Rozwiązania do pracy, które dziś oferują największe światowe sieci hotelarskie, muszą być funkcjonalne i dawać możliwość realizacji działań o różnej dynamice – wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk.
Michał Gorczyca, dyrektor ds. handlowych marki Noti, dostrzega coraz większe zainteresowanie nowoczesnym wzornictwem. Jeszcze kilka lat temu często pojawiały się ciężkie, duże meble kojarzące się z luksusem. Dziś odchodzi się od takich projektów, a zaczyna się doceniać lekkość i prostotę produktów – przekonuje. Zauważa też mocne wpływy wzornictwa skandynawskiego tj. połączenie litego drewna, stali (czasem nawet surowej) i tapicerki.
Naturalność ma coraz większe znaczenie – podkreśla. – Na szczęście odchodzi się od często stosowanej ekoskóry. Ciągle jest to świetnie sprzedający się materiał, ale stosowany już głównie w miejscach ogólnodostępnych i podatnych na zabrudzenia, jak kawiarnie czy restauracje. W pokojach hotelowych częściej wykorzystuje się tkaniny, które są równie wytrzymałe i łatwe w utrzymaniu w czystości. Oczywiście materiały obiciowe muszą mieć zwiększoną odporność na ścieranie. Wskazane są też tkaniny z atestami trudnopalności.
Intensywna eksploatacja
Rynek hotelowy rządzi się swoimi prawami – zauważa Piotr Przeworski, kierownik działu sprzedaży kontraktowej i specjalista z zakresu współpracy z rynkiem hotelowym w firmie Hilding Anders Polska. Bardzo ważna jest tu jakość produktów – w końcu są one używane codziennie, w dodatku codziennie przez kogoś innego. Liczy się też łatwość w utrzymaniu czystości i długa żywotność łóżka. Stylistyka mebli powinna być spójna z wystrojem pokoju. Dlatego często wybiera się materace na drewnianej ramie, które po dokręceniu nóżek tworzą całe łóżko, pasujące do różnych aranżacji. Inwestorzy coraz częściej decydują się też na łóżka kontynentalne. Przez wzgląd na poziom komfortu i jakość snu jakie gwarantują, można je znaleźć głównie w hotelach najwyższej klasy.
Artur Puchalski z firmy Stolwit Meble uważa, że branża hotelowa, dzięki ścisłej współpracy na linii inwestor – architekt, świetnie wpasowuje się w oczekiwania gości, wykorzystując do urządzania pokojów hotelowych łóżka kontynentalne o wyszukanym designie, wykonane w tkaninach najlepszych dostawców i modnych kolorach. Od łóżek oczekuje się przede wszystkim mocnej konstrukcji i możliwości ich łatwego łączenia lub rozdzielania, w zależności od aktualnych potrzeb hotelu – puentuje.
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 8/2016