Czy cena mebli wygra?
14 listopada, 2022 2023-02-02 7:54Czy cena mebli wygra?
Zmniejszyła się częstotliwość zakupów Polaków we wszystkich kategoriach badanych przez Strategy&. Najwyższą uwagę przykładamy do ceny. Czy cena mebliMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., wciąż będzie głównym kryterium zakupu?
Omawiając wyniki badania „Skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022”. Krzysztof Badowski, Partner zarządzający Strategy& w Polsce powiedział: Presja inflacyjna narasta a intensywność dalszej walki z wysokimi cenami przy pomocy standardowych narzędzi, jakimi dysponuje bank centralny może jedynie się zwiększać. Metody te – głównie mowa o podwyżkach stóp procentowych – mają zniechęcić konsumentów do zwiększania skali zakupów i skłonić do oszczędzania, tym samym ograniczając podaż pieniądza na rynku. Popyt zostanie ograniczony, kredytobiorcy boleśnie odczują wysokość stóp procentowych w swoich ratach, a firmy wyhamują procesy inwestycyjne. W takich warunkach makroekonomicznych przedsiębiorcy i menedżerowie stają przed okresem intensywnego poszukiwania nowych pomysłów na obronę przychodów i marżowości. Szczególnie odczuwalne i widoczne jest to wśród firm z branż FMCG oraz szeroko rozumianego handlu detalicznego.
Dodał, że dla zarządów przedsiębiorstw z tych sektorów najbardziej palące staje się znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: w jaki sposób utrzymać obecnych i pozyskać nowych klientów, jak utrzymać swój udział w wydatkach konsumentów, jakie słabości w strategiach i rozwiązaniach operacyjnych firm obnażyła pandemia i wojna w Ukrainie?
Badanie, które przeprowadziliśmy na próbie ponad 1.200 polskich konsumentów pokazuje, że nastroje istotnie się pogorszyły, zaś oczekiwania Polaków są mało optymistyczne: 57% badanych Polaków wskazało, że obecna sytuacja gospodarcza już wpłynęła negatywnie na ich oszczędności, 67% respondentów spodziewa się wzrostu wydatków swoich gospodarstw domowych w najbliższych miesiącach, ¼ Polaków obawia się o pracę swoją i swoich bliskich, niemal połowa Polaków (47%) obawia się tego, co przyniesie przyszłość – powiedział Krzysztof Badowski.
Przez ostatnie lata wiele przedsiębiorstw w Polsce znajdowało się na stałej, dynamicznej trajektorii wzrostowej. W takiej sytuacji poziom atencji przykładanej do strony kosztowej i doskonałości operacyjnej był relatywnie niższy, bo wszystkie siły skierowane były na rozwój i wzrost. I nagle firmy znalazły się w sytuacji, gdzie praktycznie wszystkie pozycje kosztowe zaczęły drastycznie rosnąć.
41%
Polaków przewiduje, że ich styl życia stanie się skromniejszy
Koszty pracy, energia, paliwa, surowce. COVID i wojna w Ukrainie miały do tego potężną kontrybucję, choć nie są jedynymi czynnikami, które przyczyniają się do silnych presji inflacyjnych. Jednocześnie sytuacja makro zmusiła konsumentów do racjonalizacji wydatków i ograniczenia zakupów. Widać też już wyraźnie symptomy „downtradingu”, czyli wybierania przez konsumentów tańszych „zamienników” preferowanych wcześniej produktów.
Jak wskazuje najnowsze badanie Strategy&, ciężko w najbliższych miesiącach oczekiwać odwrócenia tych trendów. Jak zaznaczył partner zarządzający, takie nastroje konsumentów sprawiają, że firmy muszą krytycznie spojrzeć na swoją działalność. Optymalizacja kosztów, uelastycznienie łańcuchów dostaw, znalezienie „planów B” w ramachRama – 1) Podzespół składający się z połączonych ramiaków, spełniających funkcję nośną dla poduchy tapicerskiej, także w podstawie lub korpusie mebla; w meblach giętych może ją stanowić element gięty o obwodzie zamkniętym. Jakie są rodzaje ram? W zależności od spełnianej funkcji rozróżnia się ramy: tapicerską, wieńcową, drzwiową itp. 2) Też: część urządzenia mechanicznego składająca się z listew i prętów połączonych struktury dostawców, rozważenie opcji nearshoringowych, wykorzystanie danych w celu lepszego zrozumienia i dotarcia do konsumenta oraz przemyślane zabiegi cenowe i promocyjne stają się absolutnym priorytetem.
Rosnące ceny komponentów, które znacząco wpłynęły na wzrost cen mebli, spowodowały większe zainteresowanie tańszymi meblamiMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I.,. Dużym powodzeniem cieszą się też akcje promocyjne. Anna Milczek, LibroFirma LIBRO istnieje od 1990 roku. Zajmuje się produkcją wysokiej jakości mebli tapicerowanych w szerokiej gamie tkanin.
Podobnego zdania jest Izabela Wisłocka, wicedyrektor i ekspert ds. transformacji cyfrowej w PwC Polska. Z niepokojem w przyszłość patrzy niemal połowa Polaków, w szczególności dotyczy to poczucia bezpieczeństwa finansowego. Znacząco wyższy poziom obaw prezentują kobiety, których sytuacja zawodowo-finansowa, już wcześniej, przez epidemię COVID i związane z nią obciążeniaObciążenie – 1) układ sił zewnętrznych działających na materiał. Jakie są rodzaje obciążeń? Wyróżnia się cztery zasadnicze rodzaje obciążeń: • rozciąganie,• ściskanie,• zginanie,• ścinanie. Czym jest obciążenie stałe? Obciążenie stałe – obciążenie o niezmiennych w czasie wartościach, kierunkach i punktach przyłożenia względem danego ciała. 2) W języku potocznym: oznacza coś, co ma niekorzystny wpływ na życie człowieka i od czego w postaci nauki zdalnej i opieki nad osobami chorymi, była gorsza niż sytuacja męskiej części populacji. Sytuacja gospodarcza już w tej chwili sprawia, że aż 57% polskiego społeczeństwa ocenia stan swoich oszczędności gorzej w porównaniu do lat poprzednich. Także w tym aspekcie, sytuacja kobiet jest znacznie gorsza niż mężczyzn – aż ⅓ kobiet nie może sobie pozwolić na oszczędzanie. Rosnąca inflacja ma wpływ na strukturę wydatków polskich rodzinRodzina (familia) – 1) Jednostka systematyczna (takson) w obrębie rzędu, w skład którego wchodzą spokrewnione ze sobą rodzaje. Nazwy łacińskie rodzin kończą się zwykle na -aceae. 2) W języku potocznym słowo „rodzina” może oznaczać grupę podobnych przedmiotów (np. „rodzina krzeseł”). 3) Też: grupa osób związanych ze sobą więzami pokrewieństwa lub powinowactwa. Źródło: L. Helińska-Raczkowska, Leksykon nauki o drewnie, Poznań 1999.. Wzrosły wydatki na produkty tzw. pierwszej potrzeby, czyli na art. spożywcze – o 78%. Natomiast spadki wynikają z ograniczenia konsumpcji w obszarze tzw. stylu życia, czyli wyjścia do restauracji, szeroko pojęta rozrywka i media oraz sport. Branża gastronomiczna po pierwszym uderzeniu związanym z obostrzeniami sanitarno-epidemiologicznymi jako pierwsza odczuje zmiany zachowań konsumenckich związanych z obecną sytuacją gospodarczą. Polacy wprost już komunikują, że ich styl życia stanie się skromniejszy – powiedziała.
Maciej Kroenke Partner i lider zespołuZespół – 1) Zmontowany zestaw podzespołów i elementów stanowiących odrębną konstrukcyjną całość, pełniący najczęściej określoną funkcję użytkową w meblu. Czym się różni w meblu zespół od podzespołu? Zespół pełni w meblu określoną funkcję użytkową. 2) W języku potocznym słowo „zespół" oznacza grupę rzeczy lub zjawisk stanowiących wyodrębnioną całość. Też: fragment urządzenia składającego się z części, mający określoną funkcję. 3) Grupa Revenue Management w Europie Środkowo-Wschodniej w Strategy& Polska zaznaczył: Polscy konsumenci od lat wyróżniali się na rynku europejskim bardzo dużym stopniemStopień – 1) Stanowi podstawowy element lub zespół schodów. Elementami głównymi stopnia są stopnica oraz podstopnica. Płaszczyzną poziomą stopnia jest podnóżek, natomiast pionową (jeśli w konstrukcji schodów występują podstopnice) podstopień. Kształt oraz wymiary stopnia powinny zapewniać bezpieczne i wygodne poruszanie się po schodach. Wyróżniamy stopnie wstępne, środkowe kończące oraz jałowe (tzw. spocznikowe), które wbudowywane są w spocznik. 2) W języku wrażliwości cenowej. Aktualnie deklarują, że na skutek sytuacji gospodarczej ceny produktów i usług stają się dla nich jeszcze bardziej istotne. Grupa, dla której ceny są istotniejsze niż wcześniej to aż 61% badanych – nawet w trakcie pandemii w 2020 było to 43% wskazań. Obserwujemy więc wyraźne pogłębienie trendu wzrostu wrażliwości cenowej, co przełoży się na ograniczenie lub odroczenie zakupów w wielu kategoriach. W kontekście rosnącej inflacji, utrudniającej dokładne porównania cenowe, rywalizacja rynkowa będzie zapewne opierać się o percepcję cenową.

Zaznaczył, że wybierając konkretne produkty Polacy przede wszystkim zwracają uwagę na cenę – jest to kluczowy czynnik dla 73% społeczeństwa. Wzrosło znaczenie promocji jako czynnika na podstawiePodstawa – 1) Zespół lub podzespół spełniający funkcję nośną dla mebla lub zespołu. 2) W języku potocznym słowo „podstawa" oznacza zasadę, podwalinę czegoś. 3) Też: w odniesieniu do zgodności czegoś z czymś - w oparciu o coś, zgodnie z czymś, na mocy czegoś, w wykorzystaniem czegoś itp. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia., którego dokonuje się wyborów (blisko 40% konsumentów), a spadło znaczenie jakości produktu – z 80% w 2020 do 62% w 2022. Dodatkowo Polacy przestali zwracać uwagę na ekologiczność wybieranych produktów. Wyniki zwiastują szereg wyzwań zarówno dla producentów jak i dystrybutorów, którzy szczególnie wnikliwie powinni zweryfikować politykę promocyjną tak, aby budować korzystne postrzeganie przy jednoczesnej obronie marży. Niezwykle istotne będzie również zrozumienie niezbędnych zmian w portfolio produktowym, tak aby skuteczniej adresować zmieniające się potrzeby konsumentów. Dodatkowo, dla wielu formatów, kluczowe znaczenie będzie miała lojalizacja i aktywacja klientów coraz częściej odkładających decyzje zakupowe na później. Czy wszystko to znajdzie odzwierciedlenie w branży meblarskiej? Będziemy to obserwować.
TEKST: Diana Nachiło
Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 11/2022