IKEA zwiększa sprzedaż
25 października, 2022 2022-11-24 15:33IKEA zwiększa sprzedaż
Inter IKEA Group dzieli się wynikami sprzedaży detalicznej IKEA za rok finansowy 2022. Całkowita sprzedaż detaliczna wyniosła 44,6 mld euro, co oznacza wzrost o 6,5% w porównaniu z FY21.
Trudne środowisko biznesowe nie przeszkadza koncernowi IKEA rozwijać sprzedaż. Mimo niesprzyjających warunków koncern odnotowuje kolejne wzrosty.
Jak przekazała IKEA rok finansowy 2022, który trwał od 1 września 2021 roku do 31 sierpnia 2022 roku, był rokiem pełnym wyzwań dla ludzi na całym świecie. Duży udział miała w tym inflacja, która powoduje, że ludzie mogą sobie pozwolić na coraz mniej.
Tegoroczne wyzwania nadal dają nam perspektywę na życie ludzi w domu, naszą działalność i nasze priorytety. Domy spełniają teraz więcej funkcji i rozwiązują więcej problemów niż kiedykolwiek wcześniej. To oznacza, że ludzie potrzebują wyposażenia domu i rozwiązań w przystępnej cenie – mówi Jon Abrahamsson Ring, prezes Inter IKEA Group.
IKEA – większa sprzedaż i spadek w kanałach online
Mając to na uwadze, 231 tys. pracowników IKEA wspiera setki milionów ludzi w tworzeniu lepszego życia w domu. W rezultacie, sprzedaż detaliczna IKEA wzrosła o 6,5% (3,5% po skorygowaniu o wpływ walut). Całkowita sprzedaż detaliczna IKEA w FY22 osiągnęła 44,6 mld euro w porównaniu do 41,9 mld euro w FY21.
W tym roku sprzedaż w sklepach IKEA wzrosła o 13% w porównaniu do FY21, kiedy to wiele sklepów było zamkniętych z powodu pandemii. W sumie w FY22 przyjęły one 822 mln odwiedzających w porównaniu do 775 mln w FY21. Sprzedaż w sklepach wzrosła głównie w Europie, gdzie zamknięcia w FY21 były najbardziej dotkliwe. W tym samym czasie sprzedaż online była o 10% niższa w porównaniu do FY21, choć ustabilizowała się na wyższym poziomie tej wiosny. Kanały online IKEA gościły 4,3 mld odwiedzających, co oznacza spadek z 5 mld w roku ubiegłym.
Pandemia ograniczyła wzrost w FY21, a sprzedaż detaliczna IKEA skorzystała, gdy świat ponownie się otworzył. Z drugiej strony, inflacja i problemy z łańcuchem dostaw wpłynęły na sprzedaż w FY22 i doprowadziły do wzrostu kosztów i wyższych cen. Oznacza to, że wzrosła wartość sprzedaży, ale nie nadążała za nią wielkość sprzedaży. Dodatkowo, braki w łańcuchu dostaw utrudniały utrzymanie pełnych półek w IKEA.
Dzięki współpracownikom w całej IKEA, którzy niestrudzenie pracowali nad poprawą sytuacji, teraz zaczynamy dostrzegać pozytywne zmiany – podkreśla Jon Abrahamsson Ring dodaje:
Ceny w IKEA przez kilka lat pozostawały na stosunkowo stabilnym poziomie. To dało nam przewagę, gdy konkurencja podniosła ceny na początku pandemii. Niestety, nie możemy ignorować rosnących kosztów surowców i transportu. W dłuższej perspektywie, pozostajemy zaangażowani w zapewnienie przystępnych cen dla wielu ludzi na całym świecie.
IKEA ogranicza działalność w Rosji i kontynuuje ekspansję na świecie
Trwająca wojna w Ukrainie również wpłynęła na klientów i biznes IKEA. IKEA nadal zmniejsza swoją obecność w Rosji, mając na uwadze wielu współpracowników, partnerów i dostawców, dzięki którym marka odnosiła sukcesy przez kilka lat. IKEA przyłącza się do wielu międzynarodowych apeli o zakończenie wojny.
W przeciwieństwie do tych działań, IKEA otworzyła sklepy na nowych rynkach, w tym pierwszy sklep i kanał internetowy IKEA w Ameryce Południowej. IKEA Santiago de Chile została otwarta 10 sierpnia, a w najbliższych latach ekspansja w Ameryce Południowej będzie kontynuowana w Kolumbii i Peru. Filipiny również stały się nowym rynkiem IKEA, a w Estonii, Puerto Rico i Omanie otwarto po raz pierwszy sklepy IKEA. W sumie w FY22 na całym świecie otwarto 38 nowych miejsc sprzedaży IKEA.
Jak zawsze, w sklepach IKEA pojawiło się także kilka nowych produktów. Wśród nich jest dysza wodna ÅBÄCKEN, która stanowi przystępne cenowo rozwiązanie pozwalające klientom zmniejszyć zużycie wody w domu nawet o 95% w trybie mgiełki. A kultowy regał BILLY powrócił w tym roku w gamie pięknych wzorów drewna. Teraz klienci mogą demontować i ponownie składać regał BILLY w zależności od potrzeb. Nowe regały wykorzystują również folię papierową zamiast forniru i zużywają mniej plastiku w porównaniu do poprzednich wersji.
BILLY to tylko jeden przykład produktu IKEA, który pozwala uniknąć niepotrzebnego zużycia materiałów. Inne przykłady to stoły LACK i system przechowywania PLATSA, które wykorzystują lekkie konstrukcje. W przyszłości drewno z recyklingu będzie odgrywało jeszcze ważniejszą rolę, a produkty IKEA będą zawierały coraz więcej materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak aluminium, tworzywa sztuczne i tekstylia.
Na koniec FY21, około 55% materiałów, z których korzysta IKEA to materiały odnawialne, a 17% pochodzi z recyklingu.