Newsroom

Elektryczne pojazdy w 2 polskich fabrykach IKEA

IKEA przechodzi na elektryczne pojazdy

Elektryczne pojazdy w 2 polskich fabrykach IKEA

IKEA łączy siły z globalnymi firmami, zobowiązując się do przejścia do 2040 roku na elektryczne pojazdy ciężarowe. W pilotażowym projekcie biorą udział 2 fabryki w Polsce.

Elektryfikacja transportu drogowego jest jednym z kluczowych rozwiązań mających na celu dekarbonizację branży transportowej. Choć elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego jest wciąż na wczesnym etapie, w wielu krajach nabiera tempa, wraz z rosnącą dostępnością odnawialnych źródeł energii.

Celem IKEA jest osiągnięcie pozytywnego wpływu na klimat do 2030 roku. Jako duży nabywca usług transportowych z ponad 2 milionami przesyłek rocznie, IKEA ma obowiązek ograniczenia emisji, a także możliwość wskazania drogi i przyspieszenia dekarbonizacji branży transportowej.

Podczas Climate Week NYC, IKEA ogłosiła, wraz z czterema uznanymi na świecie firmami (Unilever, JSW Steel, Maersk i DPD), że zobowiązuje się do EV100+, nowego zobowiązania liderów transportu do elektryfikacji flot, zainicjowanego przez międzynarodową organizację non-profit The Climate Group.

Pięć firm zobowiązało się do przeniesienia swojej floty pojazdów o masie powyżej 7,5 ton, znanych jako pojazdy średnio- i ciężkobieżne (MHDV), na pojazdy o zerowej emisji do 2040 r. na rynkach OECD, w Chinach i Indiach.

Kluczem do przyspieszenia wdrażania zeroemisyjnych ciężarówek jest pewna współpraca w całej branży transportowej i stworzenie jasności co do kierunku. Elektryfikacja transportu odgrywa dużą rolę w wycofywaniu paliw kopalnych w łańcuchu dostaw IKEA. Dołączamy do EV100+, by wzmocnić ruch w kierunku zrównoważonego transportu. To pilne i możliwe do wykonania – mówi Elisabeth Munck af Rosenschöld, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Supply.

EV100+ opiera się na sukcesie globalnej inicjatywy EV100 firmy The Climate Group, zapoczątkowanej w 2017 roku, która obecnie obchodzi swoją piątą rocznicę. Zrzesza ona firmy zaangażowane w uczynienie transportu elektrycznego nową normą. EV100 gromadzi ponad 120 przedsiębiorstw na całym świecie, z połączoną flotą ponad 5,5 mln pojazdów.

Rozwój zeroemisyjnego transportu przyśpiesza

Ważne miejsce w gronie prekursorów na drodze do przejścia na bardziej zrównoważony transport drogowy zajmuje IKEA w Polsce. 14 września IKEA poinformowała, że IKEA Industry, Volvo Trucks i Grupa Raben podpisały umowę o współpracy w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego w Polsce. IKEA wprowadzi ciężkie elektryczne samochody ciężarowe Volvo do obsługi wewnętrznych przepływów transportowych w dwóch, oddalonych od siebie o 12 kilometrów fabrykach IKEA Industry w Polsce – w Zbąszynku i Babimoście – które będą obsługiwane przez Grupę Raben. Wnioski z pilotażu zostaną wykorzystane do elektryfikacji operacji transportowych na większą skalę.

Samochody ciężarowe będą ładowane w zakładach produkcyjnych IKEA Industry za pomocą energii elektrycznej pochodzącej ze źródła zewnętrznego. Pierwsza elektryczna ciężarówka rozpocznie pracę jesienią, a plan zakłada rozbudowę floty w oparciu o wnioski z pilotażu.

Z przyjemnością ogłaszamy tę współpracę, która ma na celu przyspieszenie naszego przejścia na bardziej zrównoważony transport drogowy. Ten projekt umożliwia nam zbadanie i poznanie wyzwań i możliwości we wdrażaniu operacji transportu elektrycznego na większą skalę i jego współzależności w większej sieci transportowej – mówi Małgorzata Dobies-Turulska, dyrektor generalna IKEA Industry Zbąszynek.

Jesteśmy podekscytowani możliwością współpracy z IKEA i Grupą Raben w kierunku bardziej zrównoważonego transportu ciężarowego. Zarówno IKEA, jak i Raben mają ambitne cele klimatyczne, podobnie jak Volvo. Ten projekt da nam cenne spostrzeżenia i stanowi dobrą podstawę do rozszerzonej współpracy w przyszłości – przekonuje Robert Grozdanovski, SVP Europe Central East & East, Volvo Trucks.

Dla Grupy Raben projekt ten jest pierwszym krokiem w dekarbonizacji naszej floty, prowadzącym do realizacji ambitnych planów redukcji emisji CO2, zatwierdzonych niedawno przez ekspertów Science Based Targets (SBTi). Jest to również ważny projekt dla procesu transportu całopojazdowego. Jesteśmy jedną z pierwszych firm logistycznych w Europie, która podjęła ambitne wyzwanie prowadzenia elektrycznej ciężarówki współpracującej z 24-tonową naczepą. Przyszłość zelektryfikowanego transportu ciężkiego zaczyna się dziś – mówi Piotr Banasiak, dyrektor zarządzający w Raben Transport.