Edukacja

Meble w podróży

Wśród klientów firmy Fracht FWO Polska są m.in. importerzy mebli z Chin, Indonezji i Indii, jak również polscy producenci mebli i artykułów wystroju wnętrz.

Meble w podróży

Głównym zadaniem transportu jest dostarczenie towarów do wskazanego miejsca we właściwym czasie, w dobrym stanie i po akceptowalnym koszcie – tak w przystępny sposób definiuje pojęcie transportu Anna Czubała, autorka książki „Dystrybucja produktów”. W przypadku mebli określenie „w dobrym stanie” nabiera szczególnie istotnego znaczenia.

O doświadczeniach w zakresie transportu mebli gotowych i półproduktów do ich wytworzenia mówią na naszych łamach przedstawiciele branży TSL. Firmy przez nich reprezentowane obsługują m.in. producentów mebli, importerów, firmy dystrybucyjne, salony meblowe, a także dostawców komponentów i akcesoriów do produkcji mebli. Zapytaliśmy ich m.in. o to, które ze świadczonych przez nich usług cieszą się największą popularnością wśród polskich meblarzy.

Gdy mówimy o wymianie międzynarodowej między kontynentami mamy na myśli głównie transport morski – mówi Marta Śpionek-Rosińska, specjalista ds. sprzedaży usług spedycyjnych w firmie Fracht FWO Polska. Meble to przestrzenny ładunek, zatem najczęściej wykorzystuje się transport pełno kontenerowy (FCL), który optymalizuje koszty i cieszy się dużym powodzeniem. Akcesoria meblowe i części zamienne (często niewielkie gabarytowo, ale dość ciężkie) przewozi się transportem morskim drobnicowym (LCL). Pozwala on na konsolidację ładunków różnych importerów / eksporterów, zmniejszając koszty przewozu przesyłki. Transport lotniczy wykorzystuje się w przypadkach naglących procesów produkcyjnych czy zapewnienia szybkiej realizacji zamówień.

Marta Śpionek-Rosińska dzieli się także przemyśleniami dotyczącymi drogowego transportu mebli. Często auto zabiera meble z jednego magazynu (z kilkunastu zamówień) rozwożąc towar po różnych lokalizacjach. Taka elastyczność dostaw, związana z szybko zmieniającą się modą, możliwie najszybszą realizacją zamówień, jak i sezonowością, to wyzwanie dla dzisiejszej logistyki transportu drogowego.

Wyspecjalizowane podejście

Logistyka meblowa to specjalność firmy TS Grabowski. Jej świadczenia obejmują cały proces łańcucha logistycznego – od momentu zejścia gotowego towaru z produkcji, poprzez Centrum Logistyczne w Słubicach i usługę „cross docking”, po dostawę do klienta końcowego (bądź bezpośrednio od producenta do odbiorcy). Są to m.in.: usługa transportowa od producenta do magazynu, planowanie, awizowanie, komisjonowanie, przeładunek i usługa transportowa do klienta finalnego. Spółka oferuje również usługę magazynowania, wymianę danych przez odpowiedni systemowo Interfejs i śledzenie przesyłki.

Nasz nowy, innowacyjny system logistyczny wspiera codzienne działania logistyczne (proces planowania transportów, obsługi zleceń, planowania tur, obsługi magazynu, zarządzania flotą, rozliczeń, pozycjonowania, telematyki) i pozwala na wykorzystanie istniejącego potencjału optymalizacji – przekonuje Renata Lipińska, dyrektor logistyki w firmie TS Grabowski. Jest on również sprawdzonym narzędziem do zarządzania, tak pod kątem strategicznym, jak i operacyjnym, poprawiającym wynik i wydajność oraz redukującym koszty firmy, a jednocześnie pozwalającym na zaproponowanie kontrahentom korzystniejszych warunków współpracy.

Renata Lipińska podkreśla ponadto, że pojazdy i kierowcy firmy TS Grabowski wyposażeni są w urządzenia, które pozwalają na komunikację z kierowcą, podgląd on-line pozycji samochodu na mapie, monitorowanie poszczególnych etapów realizowanego przewozu oraz elektroniczne pokwitowanie dostawy u klienta.

DB Schenker Logistics oferuje kompleksowe systemy usług, obejmujące zarówno dystrybucję przesyłek drobnicowych, jak i całopojazdowych. Największą popularnością cieszą się przesyłki drobnicowe. Gwarantują one terminowe dostawy dla krótkich cyklów realizacji – mówi Konrad Karbarz, szef operacyjny Oddziału Rzeszów DB Schenker Logistics.

Dodaje, że do budowy zintegrowanych rozwiązań firma wykorzystuje również transport intermodalny, kolejowy, oceaniczny oraz usługi magazynowania. W jego opinii atuty reprezentowanego przez niego przedsiębiorstwa to: duże doświadczenie w transporcie mebli i wypracowane przez lata standardy. Nasza przewaga to także urządzenia mobilne, stosowane przez kurierów firmy. Zapewniają one klientom bieżący dostęp do informacji o przesyłce w czasie rzeczywistym – zaręcza Konrad Karbarz.

Optymalizacje są możliwe

Waldemar Łazarczyk, prezes spółki Skat Transport, zwraca uwagę, że optymalizacji kosztów zależy szukać bezpośrednio w jakości floty przewoźnika. Z jego doświadczenia wynika, że o ile meble paczkowane nie stanowią większego wyzwania, o tyle sofy, kanapy czy fotele przewożone w całości wymagają zastosowania specjalistycznych zabezpieczeń oraz odpowiedniego rozmieszczenia w naczepie.

Operator transportowy powinien mieć możliwość dopasowania naczepy do ładunku, co daje klientom realne optymalizacje cenowe i czasowe – podkreśla. Ciekawym rozwiązaniem dla branży meblarskiej jest wykorzystanie naczep o większej ładowności – w przypadku mebli przewożonych w całości, a także lekkich naczep do przewozu cięższych ładunków np. mebli w paczkach. W ub.r. do naszej floty wprowadziliśmy naczepy typu Mega „BergerEcotrail”. Dają one możliwość przewozu ładunku o objętości do 101 m3 o wadze nawet do 26 ton. Dla porównania: rynkowy standard w Polsce to tylko 86 m3 i 24 tony. Prezes Skat Transport dodaje, że: wielu producentów mebli zwraca dziś uwagę na ekologiczne aspekty swojej działalności. Dlatego duże uznanie wśród zleceniodawców ma również transport intermodalny, z wykorzystaniem specjalnych i nowoczesnych naczep typu Huckepack, które w ub.r. zasiliły naszą flotę.

ABC transportu mebli

Domeną firmy Vive Transport jest przewóz towarów z Polski do krajów takich, jak: Niemcy, Szwajcaria, Dania, Holandia, Belgia, Francja, Czechy. Dlatego najczęstszą usługą, jaką spółka wykonuje dla firm z branży meblarskiej jest transport gotowych mebli z fabryk czy centrów dystrybucyjnych w Polsce do dużych, zagranicznych punktów sprzedażowych lub dystrybucyjnych.

Najczęściej odbywa się to z jednym miejscem załadunku i rozładunku. Choć oczywiście realizujemy także zlecenia z wieloma miejscami załadunku i rozładunku – zapewnia Adam Opoka, dyrektor transportu w firmie Vive Transport.

Przykładem niewielkiej spółki, specjalizującej się w usługach transportowych i przeprowadzkach jest Mario Express. Szybko i sprawnie dostarczamy towary do lokalizacji wskazanych przez klienta. Ponadto dobrze znamy lokalny rynek, topografię miasta i mentalność klientów – wylicza atuty firmy Mariusz Piliszko, jej właściciel. Jako małe przedsiębiorstwo jesteśmy elastyczni i dopasowujemy się do potrzeb zleceniodawców. Jeśli zaistnieje potrzeba, wnosimy i montujemy meble u klientów, czasem udzielamy też drobnych rad w kwestii eksploatacji.

Ostrożnie!

Reprezentantów firm z branży TSL zapytaliśmy też o specyfikę transportu mebli. Z doświadczenia Konrada Karbarza wynika, że wiąże się ona przede wszystkim z dwoma czynnikami: różnorodnymi cechami przesyłek (mix wymiarów i wag) oraz ich podatnością na uszkodzenia. Jako przykład podaje on dedykowane systemy wyposażenia biur, które mogą składać się z biurek, szaf, foteli, krzeseł oraz paneli. Każdy z tych produktów ma inną wielkość i wagę.

Wyzwaniem jest więc optymalne planowanie zasobów i zarządzanie powierzchnią ładunkową, co ma wpływ na koszty i środowisko naturalne – zauważa. Dodaje, że często produkty klientów DB Schenker Logistics powstają na specjalne zamówienie, z dostawą na konkretny czas. Wymaga to od operatora odpowiednich kompetencji do wykonania usługi dobrze, za pierwszym razem – podkreśla.

Marta Śpionek-Rosińska bierze pod lupę inne rodzaje mebli: Meble tapicerowane trzeba np. zabezpieczyć przed panującymi warunkami atmosferycznymi. Szczególnie istotne jest to w transporcie morskim, gdzie wilgoć i sól morska mogą zniszczyć pokrycie tapicerskie. Z kolei meble z drzewa surowego, nie lakierowanego, importowane z krajów trzecich bądź tam eksportowane podlegają obowiązkowi fumigacji (zagazowaniu) w myśl międzynarodowych przepisów fitosanitarnych.

Zauważa również, że z transportem wiążą się ściśle usługi towarzyszące np. odprawy celne. Przykładowo: meble dziecięce to „towar specjalnej troski”. Musi spełniać szereg wymogów dyrektyw unijnych, dotyczących bezpieczeństwa i nieprzekraczania norm zawartości substancji szkodliwych – tłumaczy. Znajomość tych wszystkich detali i umiejętność organizacji transportu jako usługi kompleksowej (odprawa celna, dokumentacja, wiarygodność producenta, certyfikaty) zabezpieczy nie tylko interesy właściciela ładunku, ale też zdrowie przyszłych, najmłodszych użytkowników mebli.

Kto świadczy usługi transportu mebli?

W transporcie mebli specjalizujemy się od kilkunastu lat. Dlatego doskonale wiemy, jak delikatnym są towarem i jak ochronić je przed uszkodzeniami – przekonuje Renata Lipińska. Każdy z pojazdów firmy TS Grabowski przystosowano do przewozu mebli oraz wyposażono m.in. w listwy zabezpieczające, kurtyny chroniące przed ewentualnym zabrudzeniem opakowań mebli, koce, dwukołowe wózki taczkowe, a także urządzenia do bezpiecznego ściągania mebli tapicerowanych z tzw. górnego pokładu, czyli podwójnej podłogi.

Waldemar Łazarczyk podnosi istotną kwestię: Im nowsza flota, tym większe bezpieczeństwo ładunku. Podkreśla on, że naczepy muszą być bezwzględnie czyste, szczelne i pozbawione zapachów, które podczas transportu mogą przeniknąć w tkaninę. Dodatkowego zabezpieczenia wymagają meble tapicerowane. Przewoźnik może wykorzystać m.in. specjalne maty i koce, które zabezpieczą nie tylko mebel, ale też folię chroniącą go przed przetarciem.

Prezes Skat Transport zwraca również uwagę na fakt, że jednym z podstawowych czynników umożliwiających efektywne realizowanie procesów transportowych, zarówno w kraju, jak i za granicą, jest dbanie o dokumenty przewozowe oraz wpisy dokonywane na załadunku i rozładunku. Często transport mebli polega na w zestawieniu kilku miejsc podjęcia towaru oraz dostarczenia do różnych punktów. W przypadku braku specyfikacji lub niedopilnowania ilości towaru na dokumentach, można spodziewać się reklamacji związanych np. z niepotwierdzoną ilością towaru – wyjaśnia.

W opinii Adama Opoki meble są towarem, którego główną istotą jest strona wizualna. Dlatego wszelkie uszkodzenia czy zabrudzenia spowodowane niewłaściwym transportem powodują, że tracą one na swej wartości. Stąd tak ważne jest, by były we właściwy sposób i w odpowiednich warunkach przewożone – podkreśla. W przypadku mebli zwracamy szczególną uwagę, by były odpowiednio ulokowane i zabezpieczone podczas transportu. Zwłaszcza jeśli zawierają elementy szklane lub ruchome. W tym celu w Vive Transport wykorzystujemy różne rozwiązania. To np. specjalne pasy mocujące czy maty antypoślizgowe na podłogach, które chronią przed przemieszczeniem się.

Meblowy Tetris

Zdaniem Mariusza Piliszko stosunkowo prosty jest transport mebli w elementach, paczkowanych. Postępujemy z nimi tak, jak w przypadku każdej innej przesyłki. Przestrzegamy zasad „piętrowania”, zabezpieczania ładunku oraz informacji zawartych na etykietach – opowiada. Zauważa on, że bardziej problematyczny jest transport mebli takich, jak: sofy, krzesła, drewniane komody, szafki i stoły. One często sprzedawane są w stanie gotowym, zmontowanym.

W ich przypadku załadunek jest utrudniony – zaznacza. W odróżnieniu od ładunków paletowych, meble są najczęściej ładowane siłą ludzkich mięśni (przynajmniej częściowo). Niemożliwe jest dostarczenie sofy na drugie piętro budynku za pomocą wózka widłowego czy innego poziomego środka transportu. Dlatego nieuniknione są błędy ludzkie i związane z nimi ewentualne ryzyko uszkodzeń. Jednak profesjonalne firmy dbają o dobre przeszkolenie pracowników i ich odpowiednie motywowanie w celu maksymalnego wyeliminowania ryzyka uszkodzeń mienia lub wypadków.

Z doświadczenia Mariusza Piliszko wynika, że w przypadku ww. mebli istotne jest optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Zauważa on, że przy nieregularnych kształtach mebli czasem trudno znaleźć takie rozwiązania, by maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń i jednocześnie zadbać o dokładne zabezpieczenie ładunku.

Wykonując przeprowadzki wielokrotnie miałem do czynienia z problemem, kiedy jakiś element nie mieścił się już w aucie. Musieliśmy wyjąć część przedmiotów, by ułożyć je lepiej. Nazywamy to grą w Tetrisa. Po ponad 3 latach w branży mamy w niej już spore doświadczenie – śmieje się właściciel firmy Mario Express.

TEKST: Anna Żamojda

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 3/2014