Edukacja

7 kierunków działań branży meblarskiej w 2025 roku

W opinii Romana Dariusza Kołakowskiego, każdy z siedmiu scenariuszy może wzajemnie na siebie wpływać, tworząc dynamiczny obraz rozwoju branży meblarskiej w 2025 roku. Fot. atlascompany / Freepik.

7 kierunków działań branży meblarskiej w 2025 roku

W kontekście branży meblarskiej na 2025 rok możemy rozważyć kilka możliwych podstawowych kierunków działań.

1. Zrównoważony rozwój i ekologia

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Wzrost świadomości ekologicznej konsumentów skłoni producentów do bardziej zrównoważonych środowiskowo praktyk. Przekłada się to na rosnące zapotrzebowanie na meble wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, z certyfikowanego drewna.

Konsument oczekuje mebli wyprodukowanych w sposób przyjazny dla środowiska, przy wykorzystaniu procesów produkcji minimalizujących odpady. Może się okazać, że producenci mebli będą wprowadzać programy odbioru starych mebli przy sprzedaży nowych.

2. Zmiany w stylu życia

Praca zdalna i elastyczne modele pracy wpłyną na projektowanie wnętrz. Meble wielofunkcyjne oraz rozwiązania do małych przestrzeni mogą jeszcze bardziej zyskać na popularności, odpowiadając na potrzeby osób wykonujących pracę w domu.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

3. Minimalizm i funkcjonalność

Trend minimalizmu przekłada się na popularność mebli prostych, o czystych liniach i funkcjonalnym designie.

4. Personalizacja i dostosowanie przy użyciu technologii AI

Konsumenci będą coraz bardziej cenić indywidualne podejście do produktów. Rozwój technologii, takich jak projektowanie i druk 3D, może umożliwić łatwą personalizację mebli, co zaspokoi unikalne potrzeby klientów.

Konsumenci oczekują mebli, które będą odzwierciedlały ich indywidualny styl i potrzeby. Producenci powinni odpowiadać na to zapotrzebowanie, oferując szeroki wybór materiałów, kolorów i wzorów, a także umożliwiając indywidualne dostosowanie mebli.

Przy pomocy konfiguratorów 3D klienci mogą samodzielnie i łatwo zaprojektować meble według swoich preferencji, co zwiększa satysfakcję z zakupu i pozwoli na produkcję mebli na unikalne zamówienie.

Technologia druku 3D umożliwia produkcję elementów mebli o niestandardowych kształtach i rozmiarach. To otwiera nowe możliwości w zakresie designu i personalizacji.

Wykorzystując technologie AI można tworzyć realistyczne modele 3D mebli oraz fotorealistyczne wizualizacje mebli. Dzięki temu klienci mogą zobaczyć, jak dany mebel będzie wyglądał w ich wnętrzu.

Co więcej, systemy AI mogą symulować różne scenariusze użytkowania mebla, np. obciążenia, zużycia materiałów, co będzie pozwalać na zwiększoną optymalizację konstrukcji.

5. Integracja technologii

Meble inteligentne, wyposażone w IoT (Internet of Things), mogą stać się powszechne. Przykłady to meble ze zdalną regulacją temperatury lub ułożenia, mające wbudowane ładowarki bezprzewodowe, systemy dźwiękowe lub oświetleniowe.

Z drugiej strony inteligentne meble mające czujniki i urządzenia podłączone do sieci umożliwiają producentom monitorowanie i optymalizację pracy, co pozwala na ustalenie najczęstszych sposobów użytkowania mebla przez klienta, wczesne wykrywanie potencjalnych problemów i zwiększenie efektywności produkcji, poprzez dostosowanie funkcji mebla do faktycznych potrzeb określonych grup konsumentów.

6. E-commerce – marketing i sprzedaż online

Wzrost sprzedaży online może prowadzić do transformacji tradycyjnych modeli dystrybucji. Wprowadzenie wirtualnych pokazów i możliwość wirtualnego dopasowania mebli do wnętrz mogą stać się normą. Z kolei sprzedaż mebli online wymaga od producenta inwestycji w platformy e-commerce, logistykę i marketing cyfrowy.

Narzędzia marketingu cyfrowego, takie jak SEO (pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej), SEM (marketing oparty na mechanizmach wyszukiwania internetowego), social media marketing i e-mail marketing, umożliwiają dotarcie do szerszego grona klientów i budowanie świadomości marki.

Dzięki technologiom VR (wirtualnej rzeczywistości) i AR (rozszerzonej rzeczywistości) klienci mogą zobaczyć, jak meble będą wyglądać w ich wnętrzu. Ułatwia to podjęcie decyzji zakupowej.

7. Globalizacja i dostęp do rynków

Fluktuacje cen surowców, zmiany stóp procentowych, a także sytuacja geopolityczna mogą mieć wpływ na koszty produkcji i popyt na meble na określonych rynkach. To powoduje konieczność większej dywersyfikacji sprzedaży.

Aktualny spadek zamówień na rynku europejskim uświadamia, że najprawdopodobniej producenci mebli powinni zwiększać działalność na innych rynkach międzynarodowych. To pozwoli im na pozyskiwanie nowych klientów, a także ograniczanie kosztów produkcji poprzez outsourcing.

Każdy z tych scenariuszy może wzajemnie na siebie wpływać, tworząc dynamiczny obraz rozwoju branży meblarskiej w 2025 roku. Warto obserwować trendy już teraz, aby lepiej przygotować się na nadchodzące zmiany. To jest również zadanie dla DFM, która będzie rozwijać wszystkie wyżej wymienione kierunki.

ZOBACZ TAKŻE: Jaki będzie rok 2025 w branży meblarskiej?

Pod kątem zmiennych potrzeb rynkowych i konsumenckich będziemy prowadzić nasze nowe inwestycje w technologie, maszyny, oprogramowanie i – co najważniejsze – w kadrę pracowniczą.

TEKST: Roman Dariusz Kołakowski, prezes Zarządu DFM.

Tekst ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 1/2025.