Design

Wszystko mi mówi…

Strefa wejściowa, atrium.

Wszystko mi mówi…

W najnowszych obiektach użyteczności publicznej spotkaniom i komunikacji najbardziej służą lobby i atrium.

Reklama
visby.pl banner z promocją na łóżko

Szczególną uwagę poświęciliśmy biurom, placówkom edukacyjnym i muzeom. Architekci wzięli pod uwagę przede wszystkim podstawowe funkcje obiektów, ale – co ważne – każdy z przykładów pokazuje, jak ważne dla tworzenia nowoczesnego środowiska pracy czy też pozyskiwania wiedzy jest wykreowanie miejsca, w którym można się spotkać i wejść w interakcję z drugim człowiekiem.

Na początek zapraszamy do Berlina. Świat, ze wszystkimi jego zmianami i magią, znajduje odzwierciedlenie w sposobie, w jaki żyjemy, pracujemy i współpracujemy ze sobą – powiedzieli przedstawiciele L’atelier. To nomadyczne studio architektoniczne. Firma ma korzenie na kontynencie europejskim, ale współtworzy z globalnym zespołem rozsianym po całym świecie. Ma huby w Brukseli, Paryżu, Marsylii, Buenos Aires i Berlinie. Niedawno L’atelier zapezentowało kolekcję mebli do lobby. Zaprojektowało ją dla Berlin International, młodej instytucji akademickiej w sercu Berlina. W tętniącej życiem placówce, studenci z całego świata uczą się architektury, projektowania, grafiki i biznesu.

Warto pracować razem.
Warto pracować razem. Fot. Niels Vlug.

Kiedy po pandemii studenci wrócili na kampus, uczelnia postanowiła ożywić swoje lobby wydziałowe. Do niedawna składało się ono z pomieszczenia o powierzchni 200 m². Używane było głównie jako przejściowy hol wejściowy i część biurowa. Założenia wydziału były proste: przeprojektować hol wejściowy tak, aby stworzyć solidną tożsamość przestrzeni, przy minimalnym budżecie i w krótkim czasie. Pojawiła się również prośba o modułowość w celu ułatwienia działań, takich jak wystawy, wykłady i nieformalne spotkania.

L’atelier opracowało trójkątną klatkę schodową. Moduł służy jako miejsce do siedzenia lub ekspozycji, a jego główną cechą jest powtarzalność. Prosty, zduplikowany kształt, może się nagle przekształcić w wiele innych obiektów i stworzyć podprzestrzenie w dużym holu. Colours of Berlin International inspirowane są paskami w kolorze niebieskim i różowym. Ich graficzność wzmacnia zabawowy charakter modułów. Uczniowie mogą poczuć się jak na placu zabaw, samodzielnie komponując przestrzeń pokoju. Elementy są zbudowane z płyty MDF i pomalowane farbą akrylową.

Nowoczesne środowisko pracy

Nowe biura to nie tyle przestrzenie do pracy, co wnętrza skomunikowane z potrzebami użytkowników. Nie mówi się wprost o podniesieniu ich efektywności, a bardziej o takich zagadnieniach emocjonalnych, jak bycie zobaczonym, przywitanym, ugoszczonym i przynależnym.

Portale między salonem a salą konferencyjną otwierają się, tworząc płynne przejście. Można je przekształcić w jedną większą przestrzeń do organizacji imprez i spotkań w ratuszu.
Portale między salonem a salą konferencyjną otwierają się, tworząc płynne przejście. Można je przekształcić w jedną większą przestrzeń do organizacji imprez i spotkań w ratuszu. Fot. Common Studio.

Figurr Architects Collective to wielokrotnie nagradzana firma z biurami w Montrealu i Ottawie. Założona w 1989 roku przez Ricka Rubina i Stephena Rotmana, obecnie współpracuje z Roberto Camposem, Bruno Morinem i Pascale Tétrault. Zespół składa się z około 45 architektów, projektantów, techników i innych specjalistów. Figurr Architects Collective, w przypadku najnowszego projektu, mówi o doświadczeniu w miejscu pracy.

Zlokalizowana w Barrhaven, Ontario, na przedmieściach Ottawy, nowa siedziba i zakład produkcyjny Caivan / ABIC wspiera długoterminową wizję firmy polegającą na stworzeniu nowoczesnego środowiska pracy dla swoich pracowników oraz nowej, dynamicznej przestrzeni.

Unikalnym elementem tego projektu jest atrium, które łączy społeczność Caivan, w tym sprzedaż, centrum projektowe, produkcję i administrację. Nie przypomina typowego biura korporacyjnego. To przyszłościowe miejsce pracy ma więcej wspólnego z nowoczesnym budynkiem publicznym obsługującym bogatą społeczność, w którym każdy chce spędzać czas. W atrium można organizować imprezy obejmujące całą firmę.

Przestrzeń robocza do współpracy.
Przestrzeń robocza do współpracy. Fot. Mark Seelen | Seelen⁺.

Przenieśmy się do Hongkongu. W lipcu br. Lim+Lu, multidyscyplinarne biuro projektowe, ogłosiło zakończenie budowy nowej siedziby Rosewood Hotel Group w Hongkongu. Flagowe biuro ma powierzchnię 12 tys. stóp kwadratowych i mieści 13 różnych działów. W briefie stwierdzono, że projekt biura powinien odzwierciedlać podstawowe wartości marki i filozofię miejsca. Słowa kluczowe w briefie obejmowały powitanie, gościnność i poczucie przynależności. Kluczowe było stworzenie otwartej kultury biurowej, w której pracownicy z różnych działów mogą spotykać się i współpracować. Lim + Lu przyjęło otwarty plan, w którym współpracownicy mogą łatwo komunikować się ze sobą. Aby jeszcze bardziej zachęcić do współpracy, na progu różnych działów strategicznie wprowadza się przestrzenie typu breakout, aby stworzyć poczucie wspólnoty.

Za recepcją wchodzi się do przestrzeni, która jest umeblowana bardziej jak salon niż przestrzeń biurowa. Ta przestrzeń jest sercem biura. Całość dopełnia spiżarnia i ogólnodostępna długa lada barowa wyposażona w dobrze zaopatrzony minibar, ekspres do kawy oraz wodę. Pracownicy mogą się zrelaksować korzystając z różnorodnych opcji siedzenia, w tym stołków barowych, sof, foteli i stolików kawowych.

Sofa w atrium.
Sofa w atrium. Fot. Mark Seelen | Seelen⁺.

Również HENN projektuje przestrzenie, aby wzmacniać ludzi i organizacje, które kształtują przyszłość. Ich zaangażowanie opiera się na przekonaniu, że architektura może być aktywnym czynnikiem zmian i siłą napędową innowacji. W lipcu br. poinformowano o projekcie HENN dla Serviceplan Group w Monachium w Niemczech. Stworzono przestrzeń dla największej na świecie agencji zajmującej się innowacyjną komunikacją, zakorzenioną w ideałach firmy dotyczących otwartości i współpracy. Koncepcja projektowa łączy 40 różnych agencji i 1.700 pracowników pod jednym dachem w iCampus, nowej dzielnicy w pobliżu monachijskiego Ostbahnhof, opracowanej przez R&S Immobilienmanagement. HENN wymyślił centralę jako małe miasto, koncepcję znaną jako urbanistyka biurowa. Dom Komunikacji obejmuje miejsca do spotkań, posiłków i relaksu, obok sal konferencyjnych i indywidualnych miejsc do pracy.

W komunikacji z przyrodą

Bardzo ciekawymi obiektami skłaniającymi do komunikacji z przyrodą są te poświęcone sztuce. Centrum Kultury Ekologicznej w Meksyku jednoczy społeczeństwo z naturą poprzez kreowanie jej świadomości. Pabellón Centro de Cultura Ambiental (CCA) dąży do stworzenia modelu zarządzania, który osiąga równowagę między aspektami społeczno-kulturowymi, środowiskowymi, terytorialnymi, ekonomicznymi i polityką publiczną. Kluczowym elementem był ogród etnobotaniczny otaczający pawilon. Eksponowane jest w nim biokulturowe dziedzictwo głównych gatunków roślin z Doliny Meksyku, podzielone na 5 kategorii: artykuły spożywcze, toksyczne, religijne, medyczne i te, które pomogły w budowie. Aby podkreślić zasoby naturalne, w całym kompleksie znajdują się punkty widokowe. Ogród Etnobotaniczny stanowi przedłużenie układu pawilonu. Prostokątne działki rozmieszczone są na szeregu platform, które podążają za naturalnym nachyleniem terenu i harmonijnie integrują się z nim.

Taller de Arquitectura przedstawiło Pabellón Centro de Cultura Ambiental (CCA).
Taller de Arquitectura przedstawiło Pabellón Centro de Cultura Ambiental (CCA), obiekt będący bezpośrednią odpowiedzią na ogólny brak świadomości ekologicznej społeczeństwa. Kluczowym elementem był ogród etnobotaniczny, w którym eksponowane jest biokulturowe dziedzictwo głównych gatunków roślin z Doliny Meksyku, podzielone na 5 kategorii: artykuły spożywcze, toksyczne, religijne, medyczne i te, które pomogły w budowie. Aby podkreślić zasoby naturalne, w całym kompleksie znajdują się punkty widokowe: są to bazaltowe kamienne kręgi zawierające siedem pierwotnych endemicznych ekosystemów regionu. Źródło zdjęcia: Jorge Yáñez.

CSW to również przestrzeń zapewniająca odwiedzającym warunki do korzystania z różnorodności biologicznej, podnosząca świadomość aktualnej sytuacji związanej ze zmianami klimatycznymi oraz dzieląca się wiedzą na temat istniejących narzędzi służących do ich zatrzymania i odwrócenia. Projektanci, Taller de Arquitectura z siedzibą w Mexico City to firma zajmująca się architekturą, urbanistyką i badaniami.

Z kolei, zaprojektowany z perspektywy biofilnej DB55 to dawny magazyn drewna w Houthavens Amsterdam, dzielnicy przemysłowej otoczonej nowymi biurami i budynkami mieszkalnymi. D/DOCK stworzył organiczny budynek wzmacniając związek między naturą a ludźmi. Lekki dach, dużo światła dziennego i duże przeszklone drzwi wejściowe pozwalają na doświadczanie zmieniających się pór roku i warunków atmosferycznych. Ponadto, integralny projekt naturalnych elementów, takich jak zieleń, ekologiczne materiały oraz naturalne kształty i odcienie, wzmacnia związek ze środowiskiem naturalnym.

Na uwagę zasługuje także Międzynarodowe Muzeum Afroamerykanów, honorujące ziemię. IAAM mieści się w budynku zaprojektowanym przez Pei Cobb Freed & Partners i Moody Nolan, z projektem krajobrazu autorstwa Hood Design Studio i projektem wystawy Ralph Appelbaum Associates. Firmy ściśle ze sobą współpracowały, aby stworzyć dzieło architektury i środowisko, które honoruje historię tego miejsca, jednocześnie wspierając szereg wystaw, wydarzeń i zasobów edukacyjnych. Mieszanka ekologii, rzemiosła i sztuki tworzy środowisko sprzyjające kontemplacji i dialogowi. Seria podogrodów celebruje kunszt i pracę, które Afroamerykanie wnieśli na przestrzeni dziejów. Muzea stały się zasobem społeczności, mówiącym o wielkich problemach, a nie tylko miejscami, które chronią rzeczy z przeszłości – zauważyła Aki Carpenter, wiceprezes RAA i dyrektor kreatywny.

TEKST: Diana Nachiło, Fot. v2com

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 9/2023.