Design

Wizjoner z Mediolanu

Mario Bellini.

Wizjoner z Mediolanu

Przyszedł na świat, by projektować – urodził się we właściwym czasie i we właściwym miejscu. Kilkadziesiąt lat temu, gdy niewielu projektantów wykraczało poza granice wzornictwa, tym, który z ciekawością je przekraczał był Mario Bellini.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

O jego mistrzowskiej klasie można by rozprawiać godzinami. Nic jednak nie odda jej w tak dobitny sposób, jak pewna krążąca po świecie designu anegdota. To historia, która wydarzyła się przed laty podczas otwarcia Triennale Design Museum w Mediolanie.

„Shard” to projekt dla marki Kartell.
„Shard” to projekt dla marki Kartell.

Przemówienie kończył nie kto inny, jak gwiazda światowego wzornictwa – Philippe Starck. Na koniec przemowy postanowił on przywitać obecnych na sali wybitnych włoskich projektantów, po czym zszedł ze sceny. Po chwili wyraźnie zmieszany i zaczerwieniony powrócił, prosząc o możliwość ponownego zabrania głosu. Okazało się, że wśród zgromadzonych był ktoś bardzo ważny, kogo Starck zapomniał pozdrowić. Tym kimś był Mario Bellini.

Jego czas, jego miejsce

Stoliki kawowe „Shanghai”, z blatami w różnych kombinacjach wykończeń i podstawami z ceramiki imitującej marmur, wyprodukowane przez Kartell.
Stoliki kawowe „Shanghai”, z blatami w różnych kombinacjach wykończeń i podstawami z ceramiki imitującej marmur, wyprodukowane przez Kartell. Fot. Simona Pesarini.

Urodził się 1 lutego 1935 roku w Mediolanie. Już jako dziecko nosił w ręku ołówek i nie przestawał szkicować. Mając 10 lat zbudował swój pierwszy „dom” – małą konstrukcję z prawdziwych cegieł, z drzwiami i dachem. W 1959 roku ukończył Politecnico di Milano i rozpoczął karierę zawodową.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Od 1986 roku, aż do roku 199, pełnił funkcję redaktora naczelnego magazynu „Domus”. Dlaczego Mario Bellini urodził się we właściwym miejscu i we właściwym czasie? Studiował pod okiem takich luminarzy, jak Gio Ponti i został architektem w okresie, w którym Włochy wkraczały w złoty wiek designu.

Bellini nie tylko wykorzystał „ten moment”, ale zdobywając osiem nagród Compasso d’Oro, przeszedł do historii. Ponadto zasłynął ze współpracy z takimi markami, jak B&B Italia, Cassina, Kartell, Riva 1920 czy Vitra, ale też Olivetti, Yamaha i Renault.

Najważniejsze momenty

Za najbardziej przełomowe w swojej karierze wydarzenie Mario Bellini zawsze uznawał zdobycie pierwszej nagrody Compasso d’Oro w wieku 27 lat, a następnie drugiej w wieku 29 lat. Ale rokiem, który naprawdę zmienił jego życie, był rok 1987, kiedy MoMA poprosiła go o zaprojektowanie wystawy upamiętniającej jego pracę jako projektanta. Wtedy też zdecydował, że chce na nowo zająć się architekturą.

Wiosną 2021 roku w budynku, który zaprojektował Mario Bellini, w historycznej dzielnicy Brera, została otwarta pierwsza przestrzeń marki Saba w Mediolanie.
Wiosną 2021 roku w budynku, który zaprojektował Mario Bellini, w historycznej dzielnicy Brera, została otwarta pierwsza przestrzeń marki Saba w Mediolanie. Fot. Cristina Galliena Bohman.

Po dwudziestu latach nieustannych przemyśleń, zew architektury i chęć praktykowania na szeroką skalę zaczęły wydawać się nieuniknione. W jego przypadku było to jak zaczynanie wszystkiego od nowa. Nie było to łatwe, jednak ponowne odkrywanie i kultywowanie talentu i pasji, które przez długi czas tkwiły w jego sercu i umyśle, okazało się ekscytujące.

Bellini powiedział: Aby być dobrym projektantem mebli, należy być architektem. Wszystko znaczące, co zostało zaprojektowane, stworzyli liczący się architekci.

W 2015 roku Mario Bellini zaprezentował stolik kawowy „Braque”, zaprojektowany dla marki Kartell. Jego poszczególne fragmenty zdają się rozbijać powierzchnię, ale łączą się, tworząc zwarty stół wykonany z jednej formy.
W 2015 roku Mario Bellini zaprezentował stolik kawowy „Braque”, zaprojektowany dla marki Kartell. Jego poszczególne fragmenty zdają się rozbijać powierzchnię, ale łączą się, tworząc zwarty stół wykonany z jednej formy.

W poszukiwaniu inspiracji

W swoich wypowiedziach Mario Bellini często podkreślał, że nie da się tworzyć bez ciekawości. Mocno wierzę, że ciekawość napędza poszukiwania zrozumienia naszego świata i modyfikowania naszych pomysłów – oznajmiał architekt.

Claudio Luti, prezes Kartell i Mario Bellini podczas Salonde del Mobile.Milano 2018.
Claudio Luti, prezes Kartell i Mario Bellini podczas Salonde del Mobile.Milano 2018. Fot. Alessandro Russotti.

Lubię rzeźbiarski kontrast i silną trójwymiarowość stworzoną przez światło. Gdybym miał wybierać między kolorem a światłem i cieniem, wybrałabym to drugie – mówił.

Bellini przekonywał w wywiadach, że może mieszkać gdziekolwiek, ale wszystkie jego dotychczasowe miejsca zamieszkania musiały mieć jedną cechę wspólną – ogród, a przynajmniej widok na ogród lub możliwość korzystania z niego. Ogród na dziedzińcu pracowni jest bardzo ważny dla mojej pracy, bym mógł nadążać za porami roku – tłumaczył Włoch.

Stół „X”, prod. Riva 1920, został wykonany w całości z litych desek dębowych, obrobionych i zmontowanych bez żadnych śrub, to znaczy wyłącznie zazębiających się.
Stół „X”, prod. Riva 1920, został wykonany w całości z litych desek dębowych, obrobionych i zmontowanych bez żadnych śrub, to znaczy wyłącznie zazębiających się.

Refleksje mistrza

Mario Bellini dostrzegł, że świat projektowania i architektury odnotował gwałtowny wzrost w ciągu ostatnich kilku dekad i ten trend wydaje się trwać. Osobiście jest mi dość trudno wytłumaczyć lub odczytać to zjawisko – podkreślił w jednym z wywiadów.

Optymistycznie można by stwierdzić, że ta rosnąca świadomość znaczenia architektury i designu jest rzeczą pozytywną, rodzajem autoekspresji naszej obecnej cywilizacji. Z drugiej strony, jeśli jest to jakaś bańka, może doprowadzić do rozczarowania wielu młodych studentów, którzy mogą nie być w stanie osiągnąć wymarzonego celu zawodowego – dodawał.

Wykonane z jednego kawałka formowanego poliuretanu, eksperymentalne krzesło „Teneride” było technicznie trudne do wykonania i nigdy nie zostało wprowadzone do produkcji.
Wykonane z jednego kawałka formowanego poliuretanu, eksperymentalne krzesło „Teneride” było technicznie trudne do wykonania i nigdy nie zostało wprowadzone do produkcji.

Projektowanie według definicji, którą stworzył Bellini, oznacza zaproponowanie czegoś, co jest tak dobrze przygotowane, by w pełni stymulować zmysły. Jedna z jego najważniejszych życiowych maksym to: Trzeba być pewnym siebie. Ja nigdy nie tracę wiary. Kiedy coś zaczynam, wierzę w to i robię to dalej i dalej, aż będę zadowolony.

TEKST: Anna Szypulska

Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 9/2021