Design

Od kolekcjonerki do projektantki

Cristina Celestino.

Od kolekcjonerki do projektantki

2022 to jej rok. Najpierw podbiła światową stolicę designu – Mediolan, a kilka miesięcy później paryskie targi Maison & Objet przyznały jej tytuł Designer of The Year. Zapalona kolekcjonerka i wielka fanka „Gwiezdnych Wojen” – Cristina Celestino.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Każdy, kto śledzi mediolańską scenę projektową, z pewnością wie kim jest kreatorka wnętrz i mebli – Cristina Celestino. A jeśli ktoś był ostatnio w Mediolanie i widział zabytkowy tramwaj, urządzony w stylu oldschoolowego kina, krążący po mieście podczas Milan Design Week, to powinien mieć świadomość, że to właśnie ona go stworzyła. Pudrowe wnętrza sklepów marki Sergio Rossi, które zrobiły furorę na Instagramie albo stoliki w kształcie kolczyków, wykonane we współpracy z Fendi – za tym wszystkim stoi Cristina Celestino. W tym roku włoska projektantka działa na nieosiągalnej dla wielu twórców częstotliwości. Nie dość, że jej projekty można było podziwiać w Mediolanie podczas 60. edycji Salone del Mobile.Milano, to kilka miesięcy później jako Designer of The Year prezentowała swoje portfolio w Paryżu.

W projekcie „Noto” dla marki Moooi wibrująca flora i nasycone odcienie śródlądowe są zintegrowane z unikalną i charakterystyczną architekturą śródziemnomorską.
W projekcie „Noto” dla marki Moooi wibrująca flora i nasycone odcienie śródlądowe są zintegrowane z unikalną i charakterystyczną architekturą śródziemnomorską.

Kariera przesiąknięta historią Włoch

Cristina Celestino urodziła się w 1980 roku Pordenone, we włoskim regionie Friuli-Wenecja Julijska. Jako absolwentka Uniwersytetu Iuav w Wenecji pracowała przez krótki czas we Florencji i Rzymie, następnie przeniosła się do Mediolanu.

Proste formy geometryczne i chromatyzmy harmonijnie wtopione w naturalny krajobraz – taki jest dywan „Marina” marki Moooi.
Proste formy geometryczne i chromatyzmy harmonijnie wtopione w naturalny krajobraz – taki jest dywan „Marina” marki Moooi.

Cristina podkreśla, że zanim stała się projektantką była kolekcjonerką. Po ukończeniu studiów architektonicznych postanowiłam zacząć uczyć się podstaw projektowania, zagłębiając się w książki i monografie, aby poszerzyć swoją wiedzę – opowiada Cristina Celestino.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Zrodziło się we mnie pragnienie posiadania historycznych przedmiotów, aby móc z nimi eksperymentować i zrozumieć, jak działają, jak współgrają z innymi przedmiotami i jak zostały w nich użyte różne materiały. Dlatego zaczęłam tworzyć własne kolekcje, zbierając przedmioty z lokalnych pchlich targów, z Internetu lub z aukcji – wspomina projektantka.

Po przybyciu do stolicy Lombardii Celestino założyła markę Attico Design, produkującą lampy i meble oparte na żmudnych badaniach nad materiałami i formami. W 2012 roku projektantkę wybrano do udziału w Salone Satellite. Po tym ważnym doświadczeniu projekty Attico Design pokazywano w wielu międzynarodowych galeriach, a zaprojektowany przez Celestino „Atomizers”, który wyprodukowała firma Seletti, stał się częścią stałej kolekcji włoskiego designu w ramach mediolańskiego Triennale.

„Aldora” autorstwa Cristiny Celestino to współczesne spojrzenie na klasyczną koncepcję sofy. Ten kultowy mebel marki Moooi wyróżnia się dzięki rzeźbionemu oparciu, które zaprasza do wielogodzinnej rozmowy.
„Aldora” autorstwa Cristiny Celestino to współczesne spojrzenie na klasyczną koncepcję sofy. Ten kultowy mebel marki Moooi wyróżnia się dzięki rzeźbionemu oparciu, które zaprasza do wielogodzinnej rozmowy. Wraz z sofą „Aldora” Celestino stworzyła ikoniczne dzieło o szerokim zakresie inspiracji, z subtelnym ukłonem w stronę swojego dziedzictwa.

Obecnie Studio Cristina Celestino skupia się na ekskluzywnych projektach, zajmując się zarówno kierownictwem artystycznym, jak i pracami projektowymi dla klientów prywatnych i korporacyjnych, począwszy od sektora mieszkaniowego po hotelarstwo. Jego założycielka otrzymała również wiele międzynarodowych nagród i wyróżnień, w tym Nagrodę Specjalną Jury w Salone del Mobile.Milano Awards w 2016 roku oraz Elle Deco International Design Award.

„Panorama” dla marki Etel to reinterpretacja brazylijskiego modernizmu. Cristina Celestino nie stawia granic: pozostaje w ciągłym dialogu ze światem przyrody.
„Panorama” dla marki Etel to reinterpretacja brazylijskiego modernizmu. Cristina Celestino nie stawia granic: pozostaje w ciągłym dialogu ze światem przyrody. Fot. Ruy Teixeira.

Na co dzień w swoim atelier Cristina rozwija kulturę przestrzeni pod egidą historii, kontekstualizując projekty we współczesnej narracji. Projektuje meble i przedmioty, które zapadają w pamięć. Stara się tworzyć swobodnie i wielopłaszczyznowo.

Cristina Celestino – projektantka 2022 roku

Podczas każdej edycji Maison & Objet przyznaje się tytuł Designer of The Year. W ten sposób organizatorzy paryskich targów chcą celebrować pracę najwybitniejszych talentów na międzynarodowej scenie projektowania. Wrześniowa edycja rzuciła światło na erudycję i wyrafinowanie słynnej już kreatorki, architektki wnętrz – Cristiny Celestino – która jest obecnie jednym z wyróżniających się talentów włoskiego świata designu. Ta olśniewająca swym twórczym polotem projektantka otworzyła w Paryżu drzwi swojego „Palais Exotique”, momentalnie przenosząc zwiedzających Maison & Objet do innej rzeczywistości.

Projekt „Florilegio” czerpie z natury samej przestrzeni, z dialogu pomiędzy wnętrzem a zewnętrzem.
Projekt „Florilegio” czerpie z natury samej przestrzeni, z dialogu pomiędzy wnętrzem a zewnętrzem. Fot. De Pasquale+Maffini.

Paryż jest bliski jej sercu także dlatego, że Cristina Celestino jest bardzo dobrze zaznajomiona ze światem mody i doskonale zdaje sobie sprawę z całej ciężkiej pracy i badań, angażując się w stworzenie pozornie niepoważnego i ulotnego produktu.

To niezwykle drobiazgowa praca, która obejmuje badania i tworzenie prototypów, więc tak naprawdę nie różni się od świata projektowania – zauważa Cristina Celestino. – Wiele domów mody haute couture ma wieloletnie tradycje i pokaźne archiwa. Jako projektantowi często łatwiej jest mi pracować z domami mody, które mają długą historię, z której mogę czerpać, niż z firmami projektowymi, nawet jeśli dają mi carte blanche, ponieważ nie mogę sięgnąć do ich korzeni, aby naprawdę nadać produktowi znaczenie. Wolę opierać swoją pracę na istniejących archiwach i specyficznych kodach stylistycznych, czyli fundamentach, na których opiera się zdolność świata mody do nieustannych innowacji w najbardziej wyjątkowy sposób.

Studio, w którym tworzy Cristina Celestino znajduje się w Mediolanie, a projektantka chętnie zaprasza do tego miejsca gości, spędza w nim też czas z córką.
Studio, w którym tworzy Cristina Celestino znajduje się w Mediolanie, a projektantka chętnie zaprasza do tego miejsca gości, spędza w nim też czas z córką. Fot. Davide Lovatti.

Co najchętniej projektuje Christina Celestino, a co chciałaby zaprojektować? Sofy to jeden z rodzajów produktów, które bardzo dobrze mi się projektuje i które bardzo lubię odkrywać. Zbliżają do siebie ludzi i pozwalają usiąść, aby porozmawiać. Ponadto, mogą przyjmować tak wiele różnych stylów, które szeroko eksploruję w mojej pracy. Dla mnie sofy to coś więcej niż tylko meble – to coraz częściej wielofunkcyjne miejsca, w których ludzie mogą po prostu wygodnie usiąść i cieszyć się dobrą pogawędką, lub w których mogą również pracować lub odpoczywać – opisuje Cristina Celestino.

Rzeźbiarska i otulająca „Peonia” to nowa kolekcja foteli i sof zaprojektowana przez Cristinę Celestino dla marki Pianca.
Rzeźbiarska i otulająca „Peonia” to nowa kolekcja foteli i sof zaprojektowana przez Cristinę Celestino dla marki Pianca. Cała konstrukcja pokryta tkaniną, wypełniającą klasyczną lukę między podstawą a siedziskiem.

Jak przyznaje, nie miała jeszcze okazji zaprojektować kuchni lub łazienki dla wiodącej firmy z branży. Jednak moim projektem na przyszłość jest brak planów: czerpanie z najlepszych możliwości, jakie daje nam teraźniejszość i praca w taki sposób, jakby każdy projekt (wnętrze lub produkt) był najważniejszy. Teraz bardziej niż kiedykolwiek zdałam sobie sprawę, że nie ma sensu wyznaczać celów określonych w czasie i tworzyć sztywnych planów na przyszłość – konstatuje projektantka.

TEKST: Anna Szypulska