Design

Kapitan Nemo

Jean-Marie Massaud ze składanym krzesłem „Seax” (prod. Dedon).

Kapitan Nemo

Dla francuskiego designera i architekta Jean-Marie Massaud`a „żyć” oznacza „pozostawać w harmonii z naturą”. Taki stan uważa za największy luksus i za podstawę naszego dobrego samopoczucia, a w swoich projektach – niezależnie od tego, czy jest to klamka, stadion olimpijski, sofa czy futurystyczny sterowiec – zawsze stara się pamiętać o odpowiedzialnym podejściu do naszego środowiska.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Jak mało który ze współczesnych projektantów Jean-Marie Massaud jest prawdziwym wizjonerem. Flakon perfum, które zaprojektował dla francuskiej marki Cacharel przywołuje imię słynnego bohatera powieści Juliusza Verne – kapitana Nemo, genialnego naukowca, humanistę, filozofa. Gdy już odkryjemy tę zbieżność, trudno uwolnić się od poszukiwania kolejnych porównań między tym literackim bohaterem, a współczesnym projektantem. Fascynacja Naturą, projektowanie futurystycznych pojazdów (czyż gigantyczny sterowiec i łódź podwodna nie kojarzą się z Nautilusem?), wielokulturowość.

Między odpowiedzialnością a konsumpcją

Choć wizja nieustannego poszukiwania równowagi pomiędzy odpowiedzialnością za nasze otoczenie, a konsumpcją bywa czasem przesadnie dydaktyczna to trudno odmówić Massaudowi tego, że poprzez swoje projekty wyraża wiele nieuświadomionych tęsknot współczesnego człowieka. Tęsknot za naturą, harmonią, spokojem, dobrym samopoczuciem w domu i miejscu pracy.

Stoliki „Ginger” (proj. Jean-Marie Massaud, prod. Arper) to uniwersalne meble do domu, barów i restauracji.
Stoliki „Ginger” (proj. Jean-Marie Massaud, prod. Arper) to uniwersalne meble do domu, barów i restauracji.

Paradoksalnie można wręcz stwierdzić, że niechęć do przesadnego konsumpcjonizmu i nadprodukcji oraz w zasadzie niekomercyjność poglądów Massauda leży u podstaw jego komercyjnego sukcesu. Niewielu projektantów może poszczycić się tak bogatym portfolio i to w dodatku obejmującym tak różne marki i projekty. Gdyby jednak dokładniej przeanalizować jego klientów można dostrzec pewne interesujące prawidłowości.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Jean-Marie Massaud uwielbia wszystko, co sprawia, że na co dzień możemy być choć odrobinę bliżej natury. Dlatego chętnie współpracuje z markami produkującymi meble ogrodowe, takimi jak chociażby niemiecki Dedon. Namówił go także do współpracy Marco Serralunga, który misję swojej rodzinnej firmy określa w taki sposób: Każda dusza ma miejsce wytchnienia. Wyobrażam sobie przestrzenie, którym nasze przedmioty nadają piękno i spokój. To marzenie prowadzi mnie w codziennej pracy: stworzyć płynną granicę pomiędzy domem i jego otoczeniem, uczynić ogród intymnym i przytulnym, natomiast dom jasnym i przestronnym.

Jean-Marie Massaud i jego projekty

Donice „Missed Trees”, które Massaud zaprojektował dla tej firmy przypominają pnie drzew. Dzięki nim domowa czy balkonowa zieleń może być oglądana z innej perspektywy, bliższej tej, którą mamy w naturze obcując z drzewami. Do tego cyklu można też dołączyć współpracę z szwedzką firmą Offect i stworzony w jej ramach system donic-siedzisk do przestrzeni publicznych, a także udział Massauda w jednym z najgłośniej komentowanych designerskich debiutów ubiegłego roku – stworzeniu marki Eumenes.

Gigantyczne donice mogą zastąpić drzewa stęsknionym za naturą ludziom. Proj. Jean-Marie Massaud.
Gigantyczne donice mogą zastąpić drzewa stęsknionym za naturą ludziom. Proj. Jean-Marie Massaud.

Zgodnie z założeniami jej produkty mają być maksymalnie elastyczne pod względem możliwości indywidualizacji zamówień. Krzesła „Arkys”, dzięki rozbudowanemu systemowi wykończeń i uniwersalnej formie, można stosować zarówno w ogrodzie, jak i w domu.

Kolejna grupa meblowych projektów „Kapitana Nemo” to sofy. Sztandarową marką znaną ze współpracy z Massaudem jest Poltrona Frau, ale ma na swoim koncie również meble wypoczynkowe dla Cappellini, Cassiny, B & B Italia, MDF Italia czy Skitsch. Sofy Massauda są zazwyczaj lekkie, oparte na stelażach, ale trudno tu mówić o nawiązaniu do jakiegoś projektanta. Kosmiczne, futurystyczne kształty, nietypowe profile, ale też niezwykła wygoda.

Miejsce dla emocji

Słynne hasło brzmi: Przedmioty muszą zniknąć, by zrobić miejsce dla emocji. Chyba nic nie ilustruje tego hasła lepiej niż szklane meble i lustra stworzone dla Glas Italia, a zwłaszcza lustro „Fiction”. To przedziwny przedmiot, który z lustrzanego przechodzi w przejrzysty, wydaje się znikać na ścianie. Massaud uważa, że materia to tylko mało elegancka forma energii. Może właśnie dlatego jego projekty wydają się czasem niemal bezcielesne, nie poddające się grawitacji?

Baza stołu „Aracne” (prod. Eumenes) przypomina budową ciało pająka.
Baza stołu „Aracne” (prod. Eumenes) przypomina budową ciało pająka.
Sofa „Sean” firmy Arper to przykład typowego dla Jean-Marie Massaud`a lekkiego mebla wypoczynkowego.
Sofa „Sean” firmy Arper to przykład typowego dla Jean-Marie Massaud`a lekkiego mebla wypoczynkowego.

Jean-Marie Massaud urodził się w 1966 roku w Tuluzie. W 1990 roku obronił dyplom paryskiej Ecole Nationale Supérieure de Création Industrielle. Zaczął pracować we Francji i w Azji, potem w 1994 roku założył własne studio projektowe w Paryżu. Od tego czasu projektuje meble, oświetlenie, opakowania – budując długofalowe relacje m.in. z takimi markami, jak Authentics, Baccarat i Magis.

Nawiązanie współpracy z Markiem Berthierem popchnęło go w stronę architektury. Mówi się, że jego budynki to raczej ekosystemy pozwalające w dobrych warunkach żyć i pracować człowiekowi. Niezależnie jednak od skali w centrum zainteresowań projektanta jest pojedynczy człowiek. Jean-Marie Massaud skupia się na badaniu naszego stosunku do przedmiotów, emocji, zmysłowego odbioru. Okazało się to niezwykle ważne np. w kolekcji armatury i wyposażenia łazienek dla marki Axor.

Jean-Marie Massaud: nie tylko meble

Prace francuskiego designera otrzymały mnóstwo nagród i wyróżnień. Trafiły także do wielu kolekcji muzealnych np. do Amsterdamu, Chicago, Londynu, Paryża i Zurychu. W 2000 roku Massaud założył wspólnie z architektem Danielem Pouzetem studio zajmujące się między innymi projektowaniem budynków. Wspólnie tworzą projekty domów, hoteli, obiektów sportowych.

Lustro „Illusion” marki Glas Italia zdaje rozpływać się w powietrzu.
Lustro „Illusion” marki Glas Italia zdaje rozpływać się w powietrzu.
Grupa stolików „Bob” (proj.Jean-Marie Massaud, prod. Poltrona Frau) sprawdzi się na każdym eleganckim bankiecie.
Grupa stolików „Bob” (proj.Jean-Marie Massaud, prod. Poltrona Frau) sprawdzi się na każdym eleganckim bankiecie.

Ich budynki wyglądają na stworzone przez naturę, a nie wymyślone przez inżynierów. Starannie zaprojektowana zieleń jest integralną częścią obiektów, a nie ich dekoracją. Massaud daje nową przestrzeń roślinom tam, gdzie zwykle nie ma już dla nich miejsca np. w wieżowcach.

Jego meble i sprzęty mają w sobie ponadczasową elegancję. Nie ma w nich nic zbędnego, natomiast formą często nawiązują do tworów przyrody, do form wymyślonych przez naturę. Stolik „Pebble” dla firmy Porro, przypomina kształtem kamyk. A „Truffle” produkowane przez tę samą firmę, które wygląda jak twór o obłym bimorficznym kształcie, porowatą strukturą przypomina żywy organizm – grzyb albo gąbkę.

Odpowiednio wyprofilowany arkusz metalu daje ciekawą bazę sofie „Arch” (prod. MDF Italia).
Odpowiednio wyprofilowany arkusz metalu daje ciekawą bazę sofie „Arch” (prod. MDF Italia).
Założenia do projektu krzesła „Arkys” (prod. Eumenes) były następujące: uniwersalny mebel o możliwie wielu wariantach wykończeń.
Założenia do projektu krzesła „Arkys” (prod. Eumenes) były następujące: uniwersalny mebel o możliwie wielu wariantach wykończeń.

Dla firmy Axor Hansgrohe Maussaud stworzył kompletną kolekcję łazienkową, w której te naturalne inspiracje są również bardzo widoczne: wodospad w deszczownicy, armatura w kształcie kropli wody. Nawet stadion w Meksykańskiej Guadelajarze kojarzy się z wulkanem wyrastającym z górskiego zbocza.

TEKST: Wanda Modzelewska

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 3/2012