Branża

Sztuka wyboru – mądrze albo raz a dobrze

Anna Szypulska, BIZNES.meble.pl.

Sztuka wyboru – mądrze albo raz a dobrze

Kapelusz Melanii Trump i sukienka maturzystki z Włocławka – co je łączy? Przez kilka styczniowych dni to właśnie te części garderoby rozgrzewały Internet. Czy tego chcemy, czy nie, o konsekwencjach naszych decyzji może dziś dyskutować każdy i to w dowolnym zakątku świata.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Świat jest tak skonstruowany, że gdy jedni walczą o prawo wyboru, inni zmagają się z lękiem przed podejmowaniem decyzji. FOBO, czyli Fear of Better Options, to w dosłownym tłumaczeniu strach przed lepszymi opcjami. Zarówno ten termin, jak i jego bardziej znanego bliźniaka – FOMO (Fear of Missing Out) – ukuł Patrick J. McGinnis. Ale to właśnie FOBO było tematem jego popularnego wystąpienia na TED pt. „How to Make Faster Decisions” i na nim się skoncentruję.

Do wyboru, do koloru

Z teorii decyzji wynika, że decyzję można podejmować w warunkach pewności, ryzyka lub niepewności. Jak się jednak okazuje, nawet wybór kapelusza na zaprzysiężenie prezydenta USA, czy sukienki na studniówkę, może być obarczony ryzykiem.

Codziennie podejmujemy setki, jeśli nie tysiące różnych decyzji. Nad większością z nich nawet się nie zastanawiamy. Jeśli jednak ktoś chciałby przyjrzeć się swoim motywacjom i np. znaleźć odpowiedzi na pytania: czym kusi luksus i co symbolizuje, to warto przeczytać tekst, który napisał Piotr Michoń.

Kogo kusi luksus? Sztuka wyboru czy sztuka dla sztuki?

W felietonie pt. „Dlaczego sięgamy po luksus? Od ostentacyjnej konsumpcji po minimalizm” profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, autor bloga i podcastu Ekonomia Szczęścia, przygląda się zmianom w zachowaniach konsumentów. Wskazuje również siedem powodów sięgania po dobra luksusowe. Wnioski są zaskakujące. Tekst publikujemy w bieżącym wydaniu.

Na zmiany w zachowaniach konsumentów zwraca również uwagę Sebastian Błaszkiewicz, Head of Sales Excellence w Univio, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej. W wywiadzie, który pełen jest ciekawych spostrzeżeń, pojawia się też wątek podejmowania decyzji. Ten rok będzie wymagał sprawnego podejmowania decyzji biznesowych – przewagę konkurencyjną zdobywać będzie można dzięki szybkiemu i sprawnemu podejmowaniu decyzji w obszarach nie tylko związanych z e-commerce, ale dotyczących ogólnie całego prowadzonego biznesu – podkreśla Sebastian Błaszkiewicz. – Dlatego firmy inwestują w nowoczesne rozwiązania analityki biznesowej, hurtownie danych, konfigurują wiele różnych dashboardów bo dzięki temu zarówno na poziomie zarządów, ale i pojedynczych zespołów, są w stanie podejmować dobre decyzje w oparciu o twarde dane, a nie tylko intuicję, która może zawieźć.

Intuicja podpowiada mi, byśmy nie pozwolili kapeluszom i sukienkom „przykrywać” tego, co dla nas najważniejsze. Z całym szacunkiem dla branży modowej, ale nie ma we mnie teraz zgody na „tematy zastępcze”. Gdy świat wstrzymuje oddech w oczekiwaniu na ważne decyzje, kapelusze i sukienki nie są najistotniejsze. Może i sztuka wyboru sprowadza się dzisiaj do wyboru strojów, ale – na litość boską – nie dajmy się zwariować!

TEKST: Anna Szypulska

Felieton ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 2/2025.