Branża

Kto się boi AI w biznesie?

Anna Szypulska, BIZNES.meble.pl.

Kto się boi AI w biznesie?

Blisko 50%firm w Polsce jest zdania, że sztuczna inteligencja nie będzie mieć żadnego zastosowania w ich branży. W ostatnich tygodniach temat AI w biznesie znów rozgrzewa emocje.

Reklama
Banner 750x100 px targi CIFF 2024

Tylko, a może aż, 6,6% firm, które przebadał Polski Instytut Ekonomiczny, korzysta ze sztucznej inteligencji. Natomiast 7,2% firm jeszcze nie wykorzystuje AI w biznesie, ale planuje robić to w przyszłości. PIE konstatuje, iż rośnie odsetek polskich firm wykorzystujących sztuczną inteligencję.

Jeśli AI w biznesie, to w dużych firmach

Według Instytutu w Polsce najczęściej ze sztucznej inteligencji korzystają duże przedsiębiorstwa. Wśród nich ponad 11% deklaruje, że korzysta z AI, czyli dwukrotnie częściej niż małe firmy. Ponadto duże firmy używają sztucznej inteligencji o 4,4 p.p. częściej niż firmy średnie oraz mikro.

W badaniu z czerwca 2024 roku blisko 7% firm zadeklarowało, że korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji, czyli chatbotów, generatorów treści lub obrazów. Respondentom nieobce są również technologie rozpoznające obiekty lub osoby na podstawie obrazu czy z uczenia maszynowego.

Czy jest się czego bać?

W ocenie autorów badania, mimo iż wzrósł odsetek firm wykorzystujących AI, to wiele polskich przedsiębiorstw wciąż nie dostrzega potencjału sztucznej inteligencji.

A co wprowadzenie narzędzi AI oznaczało dla przedsiębiorstw? Z badania wynika, że… zwiększenie produktywności pracowników. Instytut potwierdza: Firmy, które wdrożyły AI najczęściej deklarują, że dzięki sztucznej inteligencji pracownicy stali się bardziej produktywni. Jednocześnie wdrożenie AI wiązało się z koniecznością przeszkolenia pracowników. Zdecydowanie rzadziej firmy deklarowały, że wdrożenie sztucznej inteligencji przyczyniło się do wzrostu sprzedaży czy zmniejszenia potrzeby zatrudniania nowych pracowników.

Z podsumowania, którego dokonał PIE wyłania się gorzki obraz polskiego rynku: Wysoki odsetek firm, które nie dostrzegają potencjału AI może doprowadzić do zmniejszenia ich konkurencyjności względem firm, które widzą potencjał wykorzystania narzędzi AI w swojej działalności.

Nie_pokój, czyli ciągły brak spokoju

Michał Piernikowski i Robert Kowalczyk to kuratorzy wystawy Nie_pokój podczas tegorocznej edycji Łódź Design Festival. Pokusili się w niej o refleksję nad paradoksem współczesnych technologicznych usprawnień. W opisie wystawy przywołują słowa znanego niemieckiego socjologa. Ulrich Beck uważał bowiem, że nowoczesne technologie wprowadzają nas w erę niepewności i nieustającego ryzyka. To może przypominać wyjście ze strefy komfortu, a właśnie refleksjom nad komfortem była poświęcona tegoroczna edycja łódzkiego festiwalu.

AI w projektowaniu

Jakie odczucia towarzyszyły zwiedzającym Salone del Mobile.Milano 2024 podczas poznawania nowego członka rodziny A.I. marki Kartell? To już nie pierwsza kreacja projektowa wygenerowana przez sztuczną inteligencję, łącząca talent Philippe’a Starcka z innowacyjnym algorytmem. Celem było uzyskanie wyróżniającego się, wygodnego i ekologicznego produktu, przyspieszającego procesy produkcyjne i redukującego ilość odpadów.

Nawet największa inteligencja kocha wygodę. Wygląda na to, że wszyscy jesteśmy tacy sami – powiedział przekornie Philippe Starck o swoim projekcie A.I. Lounge dla marki Kartell. Tylko, co to tak naprawdę mówi o nas?

Felieton ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 6-7/2024.