Branża

Kolory wracają do ogrodów

Manuel Rucar z Chlorosphere mówi o tym, jakie znaczenie mają kolory w ogrodzie.

Kolory wracają do ogrodów

W ciągu ostatnich kilkunastu lat rynek koncentrował się na bezpiecznych wyborach. A teraz świat skażony niepewnością ekonomiczną, klimatyczną i ekologiczną skłania konsumentów do zwrócenia się w stronę nieszablonowych projektów i produktów poprawiających samopoczucie – przekonuje Manuel Rucar z Chlorosphere.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Spójrz na witryny sklepów odzieżowych: nadciąga fala kolorów. Jak wygląda sytuacja w ogrodzie? Na targach SPOGA+GAFA 2023 dowiemy się, jakich odważnych wyborów należy dokonać, aby nadążyć za trendami konsumenckimi. Stawką będzie sezon 2024/25. Jakie kolory pojawią się w ogrodzie?

Wyczekiwany powrót koloru

W 2015 roku nastąpiło wycofanie zbyt widocznej limonkowej zieleni, ale też fioletu i fuksji, które były nadużywane w ceramice i w ciągu kilku lat popadły w niełaskę. Nastąpiła złota era antracytu, bezpiecznego i ponadczasowego. Jednak w odpowiedzi na monotonne otoczenie, kojarzone w ciągu ostatnich trzech lat z pełną niepokoju codziennością, która zamyka estetyczne kody w neutralnych tonach, kolor stanowi potężne antidotum. To szczypta ekstrawagancji, wolności i żywołu. Kolor pomaga nam skupić się na rzeczach, które są optymistyczne, pozytywne i radosne.

Od 2020 roku we wszystkich sektorach działalności, takich jak projektowanie wnętrz, moda, samochody, makijaż, architektura, pojawia się coraz więcej nowych produktów w jasnych kolorach.

Wniosek jest oczywisty: klient sklepu musi znów poczuć się dobrze. Scena została przygotowana, dywan rozwinięty, pozostaje tylko wyjść na światło dzienne!

Modne kolory w ogrodzie

W ciągu prawie dekady zaprojektowaliśmy, zbudowaliśmy i zaplanowaliśmy nieco bardziej pozytywny świat. Aby edukować ludzi, opakowania prawie zawsze miały brązowy papier, naturalny, kartonowy często nudny, wygląd . Ale nowi konsumenci przyjęli już tę zmianę, więc czas przejść do kolejnego kroku: dodania odrobiny radości. Czy to w postaci biodegradowalnego brokatu, czy balonów, wystarczy spojrzeć na to, co robią organizatorzy imprez, aby uświadomić sobie, że nadal można się dobrze bawić i celebrować kolory, pozostając jednocześnie przyjaznym dla środowiska. Oto klucz do rozwoju jutra: świat godny szacunku, w którym jednak pozostaje przyjemność.

Symbol tego ruchu: wielki powrót Barbie

Datowany dokładnie na Black Friday 2020 powrót doprowadził do rekordowej liczby wyszukiwań w Google na całym świecie. Ich wyzwalaczem było najnowsze wcielenie Barbie z jej kolekcją „Color Reveal”, którą zainteresowały się młode matki, chętne do dzielenia różowego szaleństwa ze swoimi dziećmi. Od tamtej pory ruch ten stale się rozwija, dając początek tytułowej estetyce: Barbiecore, jak ujawniły światowe media latem 2022 roku. Gwiazdy wskoczyły na pokład samolotu, dumnie nosząc różowe barwy Barbie, której sława sięgnie zenitu w lipcu 2023 roku wraz z premierą jej własnego filmu. W tym samym czasie stanie się powodem do inwazji na działy zabawek w sklepach (…). Poza zabawkami, to cały regresywny i kolorowy ruch, zabarwiony nostalgią za latami 80-tymi i 90-tymi, który szturmem zdobywa kreatywny sektor rozrywki. Nie ma szans na to, że w ogrodach pojawią się cała różowa armatura i wyposażenie, ponieważ Barbiecore jest o wiele bardziej subtelny i często pojawia się w efektach świetlnych. Wystarczy przejść się po większych centrach miast, aby zobaczyć kwitnące (czasem dosłownie) bary, sklepy koncepcyjne z różowymi i kwiecistymi odcieniami na witrynach lub we wnętrzach. Konsumenci potrzebują czegoś radosnego.

Kolory w ogrodzie: czy rynek pozostaje w tyle?

Jak prawie wszyscy dostawcy zdają sobie sprawę, rok 2023 będzie powtórką z roku 2022 z powodu problemów z łańcuchem dostaw pod koniec roku 2021 i nadmiaru zapasów, które pojawiły się wiosną 2022. Priorytetem na rok 2023 będzie zatem rozładowanie tych zapasów, co oznacza, że na targach pojawi się stosunkowo niewiele nowości. Niemniej jednak, dla konsumentów, którzy nie widzieli jeszcze wszystkiego, różnica będzie prawie niezauważalna. Jedynym problemem jest to, że to odrodzenie kolorów jest bardzo oczekiwane, a produkty nie są jeszcze gotowe lub jeszcze nie dotarły. Pierwsi detaliści, którzy będą w stanie wykorzystać ten trend, będą cieszyć się znakomitą sprzedażą, podczas gdy pozostali będą musieli potraktować priorytetowo tę nową falę, która rozbija się o rynek. Słowo uspokojenia jednak: trend jest globalny i nawet na głównych targach we wrześniu 2022 r. było bardzo niewiele oznak eksplozji kolorów. Powinniśmy zatem bacznie obserwować to zjawisko, którego szczyt spodziewany jest na rok 2024, ale nie tracąc czasu, ponieważ, jak w przypadku wszystkich szybkich trendów, raczej nie utrzyma się długo!

Podobnie jak w wielu sektorach, segment ogrodniczy ucierpi w 2022/23 roku z powodu nadmiernych zapasów i braku nowych produktów. SPOGA+GAFA będzie  okazją do odkrycia tego, co nieoczekiwane, pozyskania tego, co nietypowe i znalezienia oryginalnych dostawców zdolnych zaskoczyć ogrodników poszukujących radości na tle złowrogiego otoczenia, w którym to co na zewnątrz oferuje pożądaną przestrzeń do odetchnięcia. Oczywiście, zjawisko to nie będzie osamotnione.

W niepewnym nastroju ekonomicznym i świecie pełnym pytań, na jakich namacalnych elementach można się oprzeć, aby nakreślić przyszłość? Jak idealny ogród mógłby wyglądać jutro?