fbpx
Branża

Stawiamy na recykling

Jarosław Pietrzak, krajowy lider ds. kampanii komercyjnych, obserwator trendów, IKEA Retail, Polska.

Stawiamy na recykling

Jarosław Pietrzak, krajowy lider ds. kampanii komercyjnych, obserwator trendów, IKEA Retail, Polska, o jakości naszego życia.

Reklama
Meblarski-1000-banner-srodtekstowy-750x100-gif-miesiecznik-i-portal-informacyjny-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl

Na przełomie ostatnich lat przede wszystkim zmianie uległa świadomość branży retail – coraz więcej firm (w tym IKEA Retail) tworzy obicia mebli tapicerowanych z tkanin pochodzących z recyklingu, np. poliestru z recyklingu. Zaletą tego rodzaju tworzywa jest fakt, że w procesie wykorzystywany jest materiał, który już istnieje, natomiast nie podlega biodegradacji i bez ponownego wykorzystania go skończy na wysypisku śmieci. Dodatkowymi jego benefitami jest niska chłonność wody, odporność na ścieranie czy łatwe zabarwienie i utrzymanie jej na długi czas.

Współczesny konsument kupując meble do salonu nie kieruje się już tylko i wyłącznie ich kolorem i wygodą, ale również aspektami ekologicznymi, procesem produkcji czy lokalnością firmy.

Moda na meble pokryte tkaninami była, jest i będzie z nami nadal – w sumie można byłoby ten trend sklasyfikować, jako megatrend – czyli taki, który zostanie z nami na dłużej. To, co się jednak zmieniało na przestrzeni lat to kolory tkanin czy rodzaje materiałów oraz ich produkcja – czyli to, jak te tkaniny powstają i dlaczego tak ważny dla projektantów jest aspekt ekologiczny?

ZOBACZ TAKŻE: Natura pozwala żyć lepiej w domu

Innym ekologicznym pokryciem jest pokrycie z bawełny i tkaniny poliestrowe z recyklingu. Tutaj trzeba podkreślić ważny aspekt bawełny, ruch „Better Cotton”. Cała bawełna stosowana w produktach IKEA Retail pochodzi z upraw zrównoważonych. Oznacza to, że bawełna pozyskiwana jest z recyklingu lub uprawiana przy użyciu mniejszej ilości wody, nawozów i pestycydów, gdzie jednocześnie farmerzy osiągają większe zyski.

Pamiętajmy też, że świat cały czas się rozwija i co jakiś czas powstają nowe materiały, które po fazach testów i certyfikatów trafiają na rynek. Przykładem nowych materiałów może być jedwab pajęczy, celuloza czy materiały responsywne – zmieniające barwę w zależności od wysokości temperatury. Naukowcy dążą do tego, by zastąpić wiele sztucznych włókien powstałych na bazie ropy naftowej – innymi, nowo powstałymi i odkrywanymi w naturze. Ostatnimi czasy do mody wróciły tapicerowane łóżka z wezgłowiami. W modzie jest natura, naturalne barwy i ekologia. Wszelkiego rodzaju beże, brązy, skóry, odcienie kości słoniowej, écru czy po prostu biel. Generalnie jasne tkaniny i obicia. W tym roku też dość często można było zobaczyć produkty tapicerowane różnego rodzaju futrami, puchami i materiałami przyjemnymi w dotyku – myślę, że na ten trend złożył się świat post COVID-19 czy trend wellness, w którym dbamy o siebie i swój dobrostan psychiczny.