Go to Brand, czyli polskie meble za granicą
2 listopada, 2018 2024-01-04 11:58Go to Brand, czyli polskie meble za granicą
W unijnej perspektywie dla Polski na lata 2014-2020 branża meblarska uznana została m.in. za jedną z Krajowych Inteligentnych Specjalizacji, co wiąże się z pieniędzmi na badania i rozwój. Jest też sektorem, któremu wsparcie z funduszy europejskich pomóc może w rozwoju firmy poprzez eksport. Temu służy konkurs Go to Brand realizowany przez PARP w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Cel Go to Brand (3.3.3 POIR) to wsparcie promocji marek produktowych, które mają szansę stać się rozpoznawalne na rynkach zagranicznych. Pomoc ta, kierowana jest do mikro, małych, a także średnich przedsiębiorstw. Wśród branż określonych jako wysoko konkurencyjne i innowacyjne, które mogą sięgać po fundusze w ramach Go to Brand, znalazły się także meble.
Cztery konkursy w ramach Go to Brand
Dotychczas w ramach Go to Brand przeprowadzono cztery konkursy. Dwa odbyły się w 2016 r., jeden w 2017 r. i jeden w 2018 r. Meble mogły stanąć do konkursu już od pierwszego naboru, jako jeden z siedmiu branżowych programów promocji. Obok branż IT/ICT, jachty i łodzie, kosmetyki, polskie specjalności żywnościowe, usługi prozdrowotne i sprzęt medyczny. Również w 2016 r. zorganizowano specjalnie przygotowany konkurs skierowany do przedsiębiorców, którzy chcieli uczestniczyć w dwóch programach promocji o charakterze ogólnym. Wiązały się one z udziałem Polski w targach Hannover Messe i Międzynarodowej Wystawie Expo w Astanie.
W konkursach przeprowadzonych w 2017 r. i w 2018 r., przedsiębiorcy mogli realizować projekty w ramach dwunastu branżowych programów promocji i pięciu programów promocji o charakterze ogólnym na rynkach perspektywicznych. Do branż wspieranych w konkursie w 2016 r. dołączyły branże:
- biotechnologii i farmaceutyków,
- budowy i wykańczania budowli,
- części samochodowych i lotniczych,
- maszyn i urządzeń,
- mody polskiej.
Programy ogólne były zaś skierowane na rynki Algierii, Indii, Iranu, Meksyku i Wietnamu.
Na co wydać fundusze z Go to Brand?
Maksymalna łączna wartość wydatków kwalifikowanych dla danej firmy, objętych wsparciem finansowym w ramach Go to Brand, nie może przekroczyć kwoty 1 mln zł. Działania, na które należy wydać te pieniądze to m.in. uczestnictwo we wskazanych wydarzeniach targowych (dla branży meblarskiej były lub wciąż są to np. targi IMM w Kolonii, „Ambiente” we Frankfurcie, „iSaloni” w Mediolanie czy „Orgatec” w Kolonii), organizację misji gospodarczej do wybranego kraju czy zakup usługi doradczej w zakresie przygotowania wejścia na rynki perspektywiczne. Generalnie swoje działania promocyjne skierowane na wskazane rynki można finansować w zakresie m.in.:
- wynajmu, budowy i obsługi stoiska na targach,
- przeprowadzania szkoleń związanych z umiędzynarodowieniem,
- kosztów podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach,
- rezerwacji miejsc wystawowych,
- zakupu reklamy w mediach targowych,
- organizacji wystaw i pokazów mających na celu promocję marki,
- prowadzonych działań promocyjnych na rynkach zagranicznych.
Łączne statystyki Go to Brand
Do tej pory przedsiębiorcy złożyli łącznie 1999 wniosków o wsparcie w ramach Go to Brand. Do dofinansowania wybrano 935 projektów. Pierwszy konkurs w 2016 r., przy siedmiu branżowych programach promocji zamknął się liczbą 502 złożonych wniosków. Najwięcej projektów zostało zgłoszonych w konkursie trzecim w 2017 r., bo aż 778. Przy tej samej liczbie programów promocji w konkursie z 2018 r. złożonych zostało 666 wniosków.
W umowach zawartych z przedsiębiorcami, PARP zadeklarowała wsparcie dla projektów w łącznej kwocie 281,5 mln zł. Rozpoczął się już proces podpisywania umów z przedsiębiorcami, których projekty wybrano w konkursie w 2018 r. Spodziewamy się, że do końca roku wysokość wsparcia dla firm wzrośnie o dodatkowe 150 mln zł – mówi Mariola Misztak-Kowalska, zastępca dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Dotychczas przekazano do przedsiębiorców w formie zaliczek i refundacji związanych z realizowanymi projektami blisko 90 mln zł.
Co w najbliższym czasie?
Tegoroczny nabór w konkursie Go to Brand zakończył się 8 maja. Konkurs rozstrzygnięto 16 sierpnia, a od września trwa proces podpisywania umów. PARP zamierza podpisać wszystkie umowy do końca 2018 r. Czy planowane są kolejne nabory?
Kiedy i ile naborów zostanie jeszcze ogłoszonych w ramach Go to Brand zależy od tego, kiedy i w jakim kształcie zostaną opracowane branżowe programy promocji, które umożliwią przedsiębiorcom aplikowanie. Działanie to jest realizowane przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii – tłumaczy Mariola Misztak-Kowalska. Jak mówi, za wcześnie jest także na komentarz odnośnie efektów realizacji poszczególnych projektów.
TEKST: Marta Borowska
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 11/2018