Co stracił, a co zyskał design w 2020 r.?
28 grudnia, 2020 2023-10-31 9:48Co stracił, a co zyskał design w 2020 r.?
Takiego roku w światowym designie jeszcze nie było i oby nigdy się nie powtórzył. Na morzu złych wiadomości odsłoniły się jednak wyspy nadziei i to im warto się przyjrzeć. Jedno jest pewne – rok 2020 przechodzi do historii designu jako czas, który upłynął pod znakiem niepewności i nieprzewidywalności, ale też pogłębionej refleksji. Przyszłość wydaje się równie zagadkowa.
To miał być wspaniały rok. Nic nie zapowiadało, że mogłoby być inaczej. Tradycyjnie – inauguracja w styczniu Kolonii, podczas „IMM Cologne”, jeszcze bez większych zakłóceń, podobnie „Maison & Objet” w Paryżu, w lutym Stockholm Furniture & Light Fair, „Ambiente” we Frankfurcie i blok – „Meble Polska”, „Home Decor”, „Arena Design” – w Poznaniu… Na stolicy Wielkopolski ta wyliczanka dobiegła końca.
Na domiar złego właśnie pod koniec lutego świat obiegła informacja o przesunięciu Salone del Mobile.Milano, a kilka miesięcy później o odwołaniu tej najważniejszej dla branży i sektora kreatywnego imprezy w 2020 r.. Wraz z tą wieścią dla wielu miłośników wzornictwa na najwyższym poziomie, przynajmniej na rok padł ostatni bastion światowego designu. To, czy i kiedy organizatorzy będą w stanie przeprowadzić targi w stolicy Lombardii, stało się wielką niewiadomą. Nad designem na całym świecie zawisły czarne chmury.
Cień nadziei
Gdy w Polsce były jeszcze szanse – przynajmniej w teorii – na organizację targów „Warsaw Home & Contract”, na świecie przekładano i odwoływano kolejne imprezy np. „Orgatec” w Kolonii. Wiele z nich odbyło się jesienią w formule hybrydowej – „Maison & Objet”, London Design Festival czy „Designblok”.
W sierpniu stało się już jasne, że targi „Warsaw Home & Contract” odbędą się dopiero w 2021 r. Zaplanowano je w dniach 27-31 października 2021 r. Na hybrydową formułę zdecydował się Łódź Design Festival, a główny weekend wyznaczono w terminie 17-20 września 2020 r. Wydarzenie się odbyło, a jednym z jego ważnych punktów była debata dotycząca nowego rzemiosła, poprowadzona przez Dianę Nachiło, dziennikarkę miesięcznika BIZNES.meble.pl.
Od(nowa)
To był rok, w którym wielu rzeczy – pojęć, narzędzi, metod komunikacji itp.,itd.– trzeba było się nauczyć od nowa. Jednak na pewno nie można powiedzieć, że był to rok stracony. Pandemia pokazała, że w rzeczywistości online też można się sprawnie komunikować, prezentować projekty i promować je. Dowody? Nawet na polskim rynku jest ich sporo, chociażby „archiDAY 2020 Online”, projekt #wspierampolskidesign, czy webinary organizowane przez Virtus Studio.
To mógł być też rok, który wyzwalał kreatywność w zupełnie innych obszarach niż do tej pory. Na ile refleksje, projekty i działania podjęte w trakcie pandemii będą zmieniały rzeczywistość postcovidową? Pozostaje wierzyć, że już wkrótce się przekonamy.
Tekst: Anna Szypulska
Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 1/2021